Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

+358 45 674 4768

marika.siniaalto@grapevine.fi

Vastuullisuus liiketoiminnassa: Pakkopullaa vai piilotettu potentiaali? Vastuullisuus liiketoiminnassa: Pakkopullaa vai piilotettu potentiaali?

Vastuullisuus liiketoiminnassa: Pakkopullaa vai piilotettu potentiaali?

Brändit kamppailevat ymmärtääkseen, miten vastuullisuus liiketoiminnassa hyödyntää paitsi paremman tulevaisuuden rakentajana, myös kannattavuutta parantavana tekijänä.

Blogit
Mitä markkinoinnin tekijät miettivät juuri nyt? Mitä markkinoinnin tekijät miettivät juuri nyt?

Mitä markkinoinnin tekijät miettivät juuri nyt?

Kysyimme webinaarimme osallistujilta pari napakkaa kysymystä, ja vastaukset antavat hyvän kuvan siitä, mihin suuntaan markkinoinnin tuulet puhaltavat.

Blogit
Mullistaako Metan maksullinen versio somemarkkinoinnin? Mullistaako Metan maksullinen versio somemarkkinoinnin?

Mullistaako Metan maksullinen versio somemarkkinoinnin?

Metan äskettäin julkistama maksullinen versio on herättänyt keskustelua markkinoijien ja brändien edustajien keskuudessa.

Blogit
Laadukas digitaalinen sisältö on ympäristöteko Laadukas digitaalinen sisältö on ympäristöteko

Laadukas digitaalinen sisältö on ympäristöteko

Maailmassa, jossa digitaalisen sisällön määrä paisuu jatkuvasti, on aika pysähtyä miettimään, mikä on sisällön todellinen ympäristökuorma.

Blogit
Vastuullisuus on (onneksi) muutakin kuin viherlupauksia Vastuullisuus on (onneksi) muutakin kuin viherlupauksia

Vastuullisuus on (onneksi) muutakin kuin viherlupauksia

Vastuullisuus ei ole erottuvuustekijä, se on välttämätön osa liiketoimintaa. 

Blogit
Miten rakentaa tuloksellinen digimarkkinoinnin asiakaspolku? Miten rakentaa tuloksellinen digimarkkinoinnin asiakaspolku?

Miten rakentaa tuloksellinen digimarkkinoinnin asiakaspolku?

Asiakkaaksi ryhtyminen on matka. Ostopäätös vaatii taustalleen useamman stepin, joiden avulla potentiaalisesta asiakkaasta tulee ostava asiakas. Tätä matkaa kuvataan tyypillisesti sanoilla ostopolku tai asiakaspolku. Mutta miten rakennetaan tuloksellinen asiakaspolku digikanavissa?

Blogit
Kohderyhmä vai ostopersoona? Mitä eroa näillä on? Kohderyhmä vai ostopersoona? Mitä eroa näillä on?

Kohderyhmä vai ostopersoona? Mitä eroa näillä on?

Kohderyhmä-käsitteen pitäisi kuulua jokaisen markkinointia tekevän ammattilaisen perussanavarastoon, mutta mitä eroa ostopersoonalla on kohderyhmään verrattuna?

Blogit
Kolme tärkeintä sometrendiä brändeille 2022 Kolme tärkeintä sometrendiä brändeille 2022

Kolme tärkeintä sometrendiä brändeille 2022

Muun muassa mikrovaikuttajat nousevat arvoonsa, koska kuluttajat luottavat brändejä mieluummin uskottaviin somevaikuttajiin ja vertaisiinsa, kirjoittaa Marika Siniaalto.

Blogit
Strategista vai taktista markkinointia – näin onnistut somessa Strategista vai taktista markkinointia – näin onnistut somessa

Strategista vai taktista markkinointia – näin onnistut somessa

Sosiaalisessa mediassa painotetaan liian usein taktista puolta. Se ei ole kuitenkaan viisasta, kirjoittaa Marika Siniaalto.

Blogit
Marika Siniaalto gives up her position as Grapevine’s CEO – ‘We want to focus more on service quality and employee satisfaction’ Marika Siniaalto gives up her position as Grapevine’s CEO – ‘We want to focus more on service quality and employee satisfaction’

Marika Siniaalto gives up her position as Grapevine’s CEO – ‘We want to focus more on service quality and employee satisfaction’

As our operations and the company grow, we need to focus even more strongly on development.

Blogit
Employee experience is one of the cornerstones of Grapevine, now officially a ‘Great Place to Work’ Employee experience is one of the cornerstones of Grapevine, now officially a ‘Great Place to Work’

Employee experience is one of the cornerstones of Grapevine, now officially a ‘Great Place to Work’

Job satisfaction as a building block of motivation.

Blogit
Kulmakivenä työntekijäkokemus – Grapevine on myös virallisesti Great Place to Work Kulmakivenä työntekijäkokemus – Grapevine on myös virallisesti Great Place to Work

Kulmakivenä työntekijäkokemus – Grapevine on myös virallisesti Great Place to Work

Jatkuva viihtyvyystyö on ollut toimintamme kulmakivenä jo pitkään. Ehkä juuri siksi saimme Great Place to Work -sertifikaatin kirkkain värein jo ensimmäisellä auditointikierroksella.

Uutiset
Yhteisö on asiakkaasi – kohti parempaa yhteisökokemusta Yhteisö on asiakkaasi – kohti parempaa yhteisökokemusta

Yhteisö on asiakkaasi – kohti parempaa yhteisökokemusta

Brändien pitäisi panostaa sosiaalisen median ylläpitoon ja yhteisöstä huolehtimiseen, kirjoittaa Marika Siniaalto.

Blogit
The best international brands are those with a local impact The best international brands are those with a local impact

The best international brands are those with a local impact

When digital meeting points are managed well on a country, channel and time basis, the resulting visible good customer experiences will work to strengthen the brand and help develop it.

Blogit
Parhaat kansainväliset brändit ovat paikallisesti vaikuttavia Parhaat kansainväliset brändit ovat paikallisesti vaikuttavia

Parhaat kansainväliset brändit ovat paikallisesti vaikuttavia

Sosiaalisessa mediassa lokaali ote ja natiivi kielen hallinta korostuu. Jos somesisältöjä ja -mainoksia vain sokeasti käännetään, jää viestin vaikuttavuus parhaimmillaankin kehnolle tasolle.

Uutiset
Digitaalisen ajan brändi löytyy ja erottuu Digitaalisen ajan brändi löytyy ja erottuu

Digitaalisen ajan brändi löytyy ja erottuu

Yrityksesi menettää melkoisesti kauppaa, jos et suunnittele ja toteuta asiakaskokemustasi monikanavaisesti. Kilpailukykyinen digiajan brändi varmistaa, että tulee löydetyksi ja erottuu massasta.

Uutiset
Digimarkkinoinnin tarve korostuu koronakriisin keskellä – Grapevinen  näkökulma tilanteen hallintaan Digimarkkinoinnin tarve korostuu koronakriisin keskellä – Grapevinen  näkökulma tilanteen hallintaan

Digimarkkinoinnin tarve korostuu koronakriisin keskellä – Grapevinen näkökulma tilanteen hallintaan

Näinä aikoina monet yritykset ovat uuden tilanteen äärellä. Työyhteisöt ovat jo siirtyneet etätyöskentelyyn ja koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi aikaa vietetään nyt kotona perheen kesken.

Uutiset
Yrittäjän mietintöjä: Näin varmistat yrityksesi elinvoimaisuuden ja kasvun Yrittäjän mietintöjä: Näin varmistat yrityksesi elinvoimaisuuden ja kasvun

Yrittäjän mietintöjä: Näin varmistat yrityksesi elinvoimaisuuden ja kasvun

Miten aika kuluukaan aina astronomisella vauhdilla, kun on kivaa tai on yrittäjä – tai parhaassa tapauksessa molempia. Havainto laittoi minut istumaan alas ja miettimään kulunutta vuosikymmentä yrittäjälle melko epätyypillisten onnistumislasien läpi.

Blogit
Myös asiakas voi olla ystävä – kunhan asenne on kohdallaan molemmin puolin Myös asiakas voi olla ystävä – kunhan asenne on kohdallaan molemmin puolin

Myös asiakas voi olla ystävä – kunhan asenne on kohdallaan molemmin puolin

Toimistomme seinällä on komeillut useampia arvotauluja jo pidemmän aikaa. Yksi niistä on nähtävissä tuossa yllä. Taulun sanoma voi kuulostaa siirappiselta ja oikeastaan vähän naiiviltakin, sillä eihän kukaan voi tehdä töitä vain kivojen ihmisten kanssa. Vai voiko? 

Blogit
Sisältöstrategia digikanaviin – onko se nyt tarpeellista? Sisältöstrategia digikanaviin – onko se nyt tarpeellista?

Sisältöstrategia digikanaviin – onko se nyt tarpeellista?

Toisinaan ilo sammuu asiakkaan silmistä saman tien, kun edes mainitsen sanan strategia. Eräskin pyysi, että voitaisiinko digistrategia-työpaja nimetä joksikin muuksi, kun porukan mielestä ei muuta tehdäkään kuin istutaan erilaisissa strategiapajoissa. Älä kuitenkaan vielä luovuta! Lukaise tämä juttu loppuun, niin tiedät, miksi strategia on tarpeen myös sisältöön ja digikanaviin.

Blogit
Suomalaiset hylkäävät Facebookin? Suomalaiset hylkäävät Facebookin?

Suomalaiset hylkäävät Facebookin?

Joukkopako Facesta: lähes 300 000 suomalaista on jättänyt Facebookin huhtikuun 2018 jälkeen. Onko tämä totta? Ja jos on, pitäisikö markkinoijien lopetella Facebook-toimintonsa pikaisesti?

Blogit
Digimainonnan hinnoittelu ja budjetointi – minkä kokoinen mediabudjetti on sopiva? (video) Digimainonnan hinnoittelu ja budjetointi – minkä kokoinen mediabudjetti on sopiva? (video)

Digimainonnan hinnoittelu ja budjetointi – minkä kokoinen mediabudjetti on sopiva? (video)

Grapevinen perustaja ja toimitusjohtaja Marika Siniaalto opastaa sinut digimarkkinoinnin ja mediabudjetoinnin maailmaan. Videolta selviää muun muassa, miten mainosten hinta määräytyy ja miten arvioit mainonnan kokonaisbudjetin.

Blogit
Mitä jos ajateltaisiinkin asiakasta? Mitä jos ajateltaisiinkin asiakasta?

Mitä jos ajateltaisiinkin asiakasta?

Toimistojen välinen sota on joskus lähes veristä taistelua siitä samasta kakkupalasta. Isomman laskutuksen toivossa luvataan kuu taivaalta ja poljetaan samalla kollegatoimiston asiantuntijat virtuaaliseen maanrakoon. Totuus kuitenkin on, että kaikille riittää kakkua eikä kukaan voi olla hyvä aivan kaikessa. Entäpä, jos asetettaisiinkin asiakas keskiöön?

Blogit
Kaikkivaltias toimisto – yksi kaikkien vai kaikki yhden puolesta? Kaikkivaltias toimisto – yksi kaikkien vai kaikki yhden puolesta?

Kaikkivaltias toimisto – yksi kaikkien vai kaikki yhden puolesta?

Kun joku juttu on muodikas, kaikki osaavat yhtäkkiä tehdä sitä. Mutta eihän se näin voi mennä. On päivän selvää, ettei yksikään toimija voi osata kaikkea. Väittää toki voi, mutta käytäntö kertoo toista.

Blogit
Grapevine on Vuoden Toimisto 2018 -finalisti Grapevine on Vuoden Toimisto 2018 -finalisti

Grapevine on Vuoden Toimisto 2018 -finalisti

Kun eilen illalla kuuntelin vastaajaani jätetyn ääniviestin, päivä ja oikeastaan pidempikin aikaikkuna oli pelastettu. Sain nimittäin kuulla, että mahtava tiimimme on valittu Vuoden Toimisto 2018 finalistiksi.

Blogit
Toope vai Tosiguru – miten toimia, kun tiimin jäsenet ovat eri tasoilla digimarkkinoinnin suhteen? Toope vai Tosiguru – miten toimia, kun tiimin jäsenet ovat eri tasoilla digimarkkinoinnin suhteen?

Toope vai Tosiguru – miten toimia, kun tiimin jäsenet ovat eri tasoilla digimarkkinoinnin suhteen?

On aivan tavallista, että tiimin sisällä ja varsinkin tiimien välillä on suuria taitoeroja, kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta.

Blogit
Ei tätä kukaan muu osaa – ja muita markkinoinnin ulkoistamisen myyttejä Ei tätä kukaan muu osaa – ja muita markkinoinnin ulkoistamisen myyttejä

Ei tätä kukaan muu osaa – ja muita markkinoinnin ulkoistamisen myyttejä

Meidän tuote/palvelu on niin kertakaikkisen ainutlaatuinen, ettei kukaan muu osaa tuottaa siitä uskottavaa sisältöä. Mutta onko markkinoinnin ulkoistaminen sittenkään niin vaikeaa? Kumotaanpa muutama myytti.

Blogit