Metan äskettäin julkistama maksullinen versio on herättänyt keskustelua markkinoijien ja brändien edustajien keskuudessa. Tämä rapakontakainen liike näyttää olevan suora vastaus EU:n yksityisyydensuojaa koskeviin päätöksiin ja säädöksiin tarjoten käyttäjille vaihtoehdon maksaa yksityisyydestään. Tällainen yksityisyydestä maksaminen itsessään haiskahtaa jos ei aivan eiliselle kalalle, niin ainakin ameriikan mallin kiertoreitille EU:n sääntöviidakossa. Markkinoijan arkeen se silti tuskin vaikuttaa.
Valta kuuluu käyttäjille – ainakin teoriassa
Metan tarjoama maksullinen versio on melkoisen paljon kalliimpi kuin monet muut vastaavat sovellukset, mikä todennäköisesti rajoittaa sen suosiota. Monet käyttäjät todennäköisesti päätyvät joko jatkamaan ilmaisen version käyttöä ja antavat täten luvan käyttää tuottamaansa kohdennusdataa mainonnan apuna. Muutamat kiihkeimmin asiaan suhtautuvat ehkä lopettavat Metan sovellusten käytön kokonaan.
Bongasin männäviikolla Linkedinissä äänestyksen, jossa aktiivinen somen käyttäjä kysyi verkostoltaan “Aiotko ottaa käyttöön maksullisen version Facebookista ja Instagramista?”. Vastaajia oli tässä vaiheessa lähes 650 kpl ja heistä 96% vastasi selkeästi kieltävästi. Harkintaan asian oli laittanut 2% ja myöntävästi vastasi 1%. Tästä jo voitaneen päätellä, että mainostajien tavoittama yleisö Metassa pysyy suurelta osin ennallaan – ja brändin somemarkkinointistrategia pysyy validina.
Vaikka siis käyttäjilleen maksullinen versio on tarjolla, Metan liiketoimintamalli pysyy edelleen vahvasti mainosrahoitteisena. Se tuottaa heille kuitenkin mittavasti enemmän tulosta kuin yksittäisten käyttäjien kuukausimaksut. Metan, mainostajan ja käyttäjän välillä on selkeä symbioosi: jos käyttäjä on tyytyväinen käyttökokemukseensa, mainostaja on tällöin tyytyväinen tuloksiin. Ja näin myös Meta on tyytyväinen omaan tulokseensa. Jos Meta ryhtyisikin nyt näyttämään merkittävästi enemmän ja huonommin kohdennettuja mainoksia, käyttäjät vähentävät luontaisesti aktiivisuuttaan ja näin ollen Meta ei myöskään saa tavoittelemiaan mainoseuroja. Tällöin toimintamallia muutetaan kaikille sopivampaan suuntaan. Näin Meta on toiminut koko historiansa ajan.
Panokset edelleen kohderyhmän ymmärtämiseen ja sisällön laatuun
Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että kohderyhmän näkökulmasta mietityt sisällöt ja mainokset pysyvät edelleen kiinnostavina, eikä niitä koeta häiritsevinä. Toisaalta Metan tarjoama kohdennusdata mainostajille pysyy jatkossakin anonyyminä, keskittyen käyttäjäjoukkoihin eikä yksilöllisiin tietoihin.
Metan maksullinen versio saattaa siis vaikuttaa jonkin verran yksittäisten käyttäjien tapaan toimia, mutta sen vaikutus markkinoinnin ja mainonnan strategioihin näyttää jäävän vähäiseksi. Mainostajien on edelleen tärkeää keskittyä kohderyhmänsä ymmärtämiseen ja laadukkaan sisällön tuottamiseen pysyäkseen kilpailukykyisinä Metan mainosrahoitteisessa ekosysteemissä.
Liity
SISÄPIIRIIN
Digitaalisen markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan vinkit sähköpostiisi
Ilmoittautumisia tällä hetkellä: 114
Marika Siniaalto
perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Kirjoittajan artikkelit ->