Blogit

Mitä jos ajateltaisiinkin asiakasta?

Toimistojen välinen sota on joskus lähes veristä taistelua siitä samasta kakkupalasta. Isomman laskutuksen toivossa luvataan kuu taivaalta ja poljetaan samalla kollegatoimiston asiantuntijat virtuaaliseen maanrakoon. Totuus kuitenkin on, että kaikille riittää kakkua eikä kukaan voi olla hyvä aivan kaikessa. Entäpä, jos asetettaisiinkin asiakas keskiöön?

Mitä jos ajateltaisiinkin asiakasta?

Toimistojen välinen sota on joskus lähes veristä taistelua siitä samasta kakkupalasta. Isomman laskutuksen toivossa luvataan kuu taivaalta ja poljetaan samalla kollegatoimiston asiantuntijat virtuaaliseen maanrakoon. Totuus kuitenkin on, että kaikille riittää kakkua eikä kukaan voi olla hyvä aivan kaikessa. Entäpä, jos asetettaisiinkin asiakas keskiöön?

Myyntimanian oireet

Provisiomalli on kannustava ja aktivoiva, ainakin silloin kun se on rakennettu järkevästi. Kun asiantuntija toimii myös myyjänä ja suurin osa hänen toimeentulostaan perustuu provikkaan, ollaan vaarallisilla vesillä. Jos tähän yhdistetään vielä asiantuntijayrityksen riittämätön tai jopa epäilyttävä arvomaailma, asiakas hukkuu helposti raivoavaan myyntipyörteeseen. Myyntimanian oireisto voi näyttää markkinointi- ja viestintäalan toimijalla tältä:

  • Myydään osaamista, jota ei oikeasti ko asiantuntijaorganisaatiolla ole.
  • Keksitään monimutkaisia (ja kalliita) konsepteja, jotka ovat huikeita luovuuden näytteitä, mutta eivät toimi käytännössä.
  • ”Sitoutetaan” asiakas pitämällä oikeudet tuotettuun materiaaliin itsellä (ne saa lunastaa hyvää rahaa vastaan).
  • Tehdään asiasta tietämättömälle asiakkaalle palvelua vähän sinne päin tai ei tehdä ollenkaan (muistetaan kuitenkin lähettää lasku).
  • Ei raportoida ja analysoida tehtyjä ratkaisuja ja niiden tuottamia tuloksia, tai kuitataan tämä lauseella ”meni ihan kivasti”.
  • Annetaan kampanjan rullata, vaikka tulos ei olekaan yhtään toivotunlainen. Lopuksi todetaan ettei toiminut ja myydään uusi kampanja uudella idealla.
  • Piiloudutaan kryptisten akronyymien ja teknisten nippeleiden taakse vaivautumatta selittämään, miksi juttu ei oikeasti toimi.

Lienee selvää, ettei yllä oleva oireisto ole asiakkaan etu. Siksi asiakkaalle onkin suorastaan elinehto valita oikeat toimistot kumppaneikseen.

Lue lisää kumppanien valinnasta täältä.

Marika Siniaalto

Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Kirjoittajan artikkelit ->