Blogit

Ei tätä kukaan muu osaa – ja muita markkinoinnin ulkoistamisen myyttejä

Meidän tuote/palvelu on niin kertakaikkisen ainutlaatuinen, ettei kukaan muu osaa tuottaa siitä uskottavaa sisältöä. Mutta onko markkinoinnin ulkoistaminen sittenkään niin vaikeaa? Kumotaanpa muutama myytti.

Ei tätä kukaan muu osaa – ja muita markkinoinnin ulkoistamisen myyttejä

Meidän tuote/palvelu on niin kertakaikkisen ainutlaatuinen, ettei kukaan muu osaa tuottaa siitä uskottavaa sisältöä. Eikös tämä ole ratkaistu, kun rekrytään yksi diginatiivi/digiguru/somevelho/ylijumala meille omaan tiimiin? En todellakaan jaksa vetää perässäni jotain toistaitoista toimistohipsteriä!

Kaikki edellä olevat väitteet ovat tosielämästä. Ne kuvaavat sitä, miten hankalaa on luottaa oma digimarkkinointi ulkopuolisen tekijän käsiin. Mutta onko ulkoistaminen sittenkään niin vaikeaa? Kumotaanpa muutama yleisin väite:

Toimistohipsterit vaan creaa, ei ne osaa tehdä tätä ilman ohjaamista

Varmasti näitäkin hipstereitä riittää, mutta vastuullinen ja asiantunteva digimarkkinointitoimisto tekee kuten opettaa ja lupaa. Aluksi toki tarvitaan paljon tietoa ja materiaalia, jotta pääsemme tutustumaan asiakkaamme tuotteisiin ja liiketoimintaan. Tätä varten meillä Grapevinessa pidetään starttityöpaja, jossa asiakkaankin on oltava läsnä. Jatkossa pyrimme siihen, että asiakkaan aikaa kuluu kuukaudessa parisen tuntia, jotka tarvitaan suunnitelmien kommentointiin ja tulevien asioiden informointiin.

Toimarin digivelho-siskontyttö hoitaa tän homman edullisemmin meidän omana työntekijänä

Riippuu kovasti tavoitteista, millainen velho tai guru on tarpeen. Jos digimarkkinoinnin tehtävälista koostuu parista asiasta, saattaa jopa onnistua. Useinmiten lista on kuitenkin melko paljon pidempi. Valitettavasti kukaan ei osaa kaikkea siltä listalta – ei vaikka olisi kuinka diginatiivi. Jos et usko, luepa vaikka tämä artikkeli.

[tweetherder]Laskulla maksettava digitiimi ei kaipaa sairaslomaa tai elä hiljaiseloa heinäkuussa.[/tweetherder]

Toimiston tarjoama ulkoistettu digitiimi on tarkoin suunniteltu ja moneen kertaan testattu toimintamalli. Prosessit ovat hioutuneet timanttisiksi vuosien varrella. Digitiimin hinnalla et saa palkattua sellaista ammattilaista, joka voisi yksin hoitaa kaikki pakettiin kuuluvat asiat yhtä laadukkaasti kuin toimiston tiimi. Laskulla maksettava tiimi ei myöskään kaipaa sairaslomaa tai elä hiljaiseloa heinäkuussa.

Osaako toimisto muka tuottaa sisältöä meidän ainutlaatuisesta palvelustamme?

Osaa. Esimerkiksi meillä Grapevinessa on vuosien varrella palveltu samalla mallilla yrityksiä aivan laidasta laitaan. Olemme tuottaneet sisältöä mm. kotipuutarhureille, kauran ystäville, taloushallinnon ammattilaisille, muistisairaiden omaisille ja pankkipalveluita tarvitseville.

Me tuotamme sisältöä asiakkaan bisneksen kannalta tärkeimmästä näkökulmasta: loppuasiakkaan kulutettavaksi.

Tekniset yksityiskohdat eivät ole tässä vaiheessa ostoputkea pääosassa, vaan tavoitteena on herättää kiinnostus, luottamus ja halu edetä ostamisen vaiheissa pidemmälle. (Tosin tekniset yksityiskohdatkin saadaan haltuun, kun asiaan tutustutaan sillä intohimolla, jota sisällöntuotannon asiantuntijat osoittavat asiakkaitaan kohtaan.)

Miten ulkoistettu markkinointitiimi hoitaa kysymyksiin vastaamisen ja asiakaspalvelun somessa?

Ammattimainen tiimi kerää aluksi tarvittavat materiaalit some-asiakaspalvelua varten sekä sopii asiakkaan kanssa pelisäännöt vastaamisen suhteen. Yhteisömanageri joutuu alkuun varmasti kysymään asiakkaaltaan apuja kinkkisemmissä kysymyksissä. Ajan myötä tiimi kuitenkin oppii ja osaa hoitaa tilanteet itsenäisesti.

Se on helppoa, kun sen osaa – ja prosessit on kunnossa. Jos kiinnostuit tai edelleen epäilet, kutsu meidät kaffelle. Mieluusti juttelemme asiasta lisää kanssasi.