Blogit

Mitä markkinoinnin tekijät miettivät juuri nyt?

Kysyimme webinaarimme osallistujilta pari napakkaa kysymystä, ja vastaukset antavat hyvän kuvan siitä, mihin suuntaan markkinoinnin tuulet puhaltavat.

Mitä markkinoinnin tekijät miettivät juuri nyt?

Järjestimme lokakuussa webinaarisarjamme Markkinointi huomenna – ja ylihuomenna ensimmäisen osan aiheesta Mihin markkinointi on menossa? Aihe selvästi osui ja upposi, sillä saimme yli sata kiinnostunutta markkinoinnin tekijää linjoille.

Kysyimme osallistujilta pari napakkaa kysymystä, ja vastaukset antavat meistä aika hyvän kuvan siitä, mihin suuntaan markkinoinnin tuulet puhaltavat.

Mitä me markkinoijat mietimme juuri nyt?

Kysyimme ensin osallistujilta, mikä heitä kuormittaa tai hämmentää juuri nyt eniten. Tässä vastaukset kootusti:

Tekoäly (36 %): “Miten mä käytän tätä tekoälyjuttua?” Tämä kysymys pyörii monen päässä. Tekoäly on kuin avoimella moottoritiellä oleva urheiluauto – valtava mahdollisuus, mutta pitää tietää, miten sitä ajetaan! Isännäksi ei tekoälystä ole, eikä se tule viemään meidän työpaikkojamme, vaan muokkaa tapaamme tehdä meille tuttuja töitä. Joku hyvin totesikin, että jos tekoälyn haluaa valjastaa rengikseen, pitää muistaa tämä ohje: shit in, shit out.

Tuloksellisen sisällön tuottaminen (28 %): “Miten saan sisällön erottumaan joukosta? Miten ihmeessä saa tuotettua monenlaista sisältöä ja vielä monikanavaisesti?” Laadukas sisältö on kuningas, mutta kruunun kiillottaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Valtaistuimelle ei nousta hetkessä, eikä useinkaan yksin puurtamalla.

Toimivan strategian luominen (20 %): “Mikä on se oikea suunta? Kenelle, mitä ja missä? Mitä tavoitellaan ja miten onnistumista mitataan?” Strategian luominen on kuin navigoinnin taito: pitää tietää, mistä lähdetään ja minne ollaan menossa. Ilman suuntimia ei myöskään päädytä sinne, minne halutaan.

Vastuullisuudesta viestiminen & Budjetti ja resurssit (molemmat 8 %): “Miten muodostan mielenkiintoisen viestin vastuullisista teoistamme?” ja “Mistä saan kaikelle budjettia tai löydän lisää resursseja?” Nämä kaksi kysymystä ovat myös monen mielessä, kun mietitään tulevaisuuden markkinointia.

Tuntuuko homma välillä ylivoimaiselta?

Kysyimme seuraavaksi näin: “Tuntuuko sinusta siltä, että olet mahdottoman tehtävän edessä omassa työssäsi?”. Ja, arvaas mitä? Jopa 63 % meistä tuntee ajoittain, että markkinointi on kuin vuorikiipeilyä ilman köysiä. Monimutkaistuva ja sirpaloituva markkinoinnin maailma ei ainakaan kärsi tylsyydestä tai rutiineista. Koko ajan pitäisi oppia ja hallita uutta, ymmärtää se olennaisin ja toki myös koota luotettava kumppaniverkosto auttamaan. Ei ole ihme, että välillä vähän turhauttaa. Tie on mutkainen ja maalikin vaihtaa paikkaa. Onneksi emme kukaan ole yksin!

Tule mukaan seuraaviin webinaareihimme!

Jos haluat syventyä tekoälyn saloihin tai oppia lisää vastuullisuudesta markkinoinnissa, tule mukaan seuraaviin webinaareihimme. Luvassa on timanttista tietoa, loistavia puhujia ja mahtavaa seuraa. Nähdään siellä!

Mihin markkinointi on menossa? -webinaarin tallenne löytyy täältä.

Seuraavat webinaarit ja niihin ilmoittautumisen löydät täältä.

Marika Siniaalto

Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Kirjoittajan artikkelit ->