Blogit

Laadukas digitaalinen sisältö on ympäristöteko

Maailmassa, jossa digitaalisen sisällön määrä paisuu jatkuvasti, on aika pysähtyä miettimään, mikä on sisällön todellinen ympäristökuorma.

Laadukas digitaalinen sisältö on ympäristöteko

Maailmassa, jossa digitaalisen sisällön määrä paisuu jatkuvasti, on aika pysähtyä miettimään, mikä on sisällön todellinen ympäristökuorma. Digitalisaation vaikutukset ympäristöön ovat yllättävän merkittäviä: Shift Projectin raportin mukaan digitaaliteknologian globaalit hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2018 noin 4 % koko maailman CO₂-päästöistä – eli käytännössä samat kuin siviililentoliikenteen. Eri tutkimusten mukaan noin 55% tästä johtuu käyttäjien laitteista ja noin 45% datakeskuksista ja verkkoinfrastruktuurista. Vaikka digitaalinen sisältö toki myös vähentää päästöjä esim. vähentämällä matkustamisen tarvetta, herää kuitenkin kysymys: mitä digitaalisen markkinoinnin alalla voidaan tehdä päästöjen vähentämiseksi?

Sisältöstrategia kuntoon – laatu korvaa määrän

Digitaalisessa markkinoinnissa laatu nousee tärkeimmäksi tekijäksi määrän ohi. Laadukas sisältö ei vain houkuttele ja sitouta yleisöä, vaan se on myös ympäristöteko. Sen sijaan, että yritykset tuottaisivat suuria määriä nopeasti vanhentuvaa tai vain pienen määrän yleisöä tavoittavaa sisältöä, painopiste on siirtymässä kestävämpiin sisältöstrategioihin, jotka korostavat aidosti hyödyllisiä, kohdennettuja ja ajattomia sisältöjä. 

Ennen kuin sisältöstrategiaa aletaan tosissaan takoa kuntoon, kannattaa lisätä asiakasymmärrystä vaikkapa kohderyhmäkyselyllä, jotta tuotannossa osataan painella sitten varmasti niitä oikeita nappuloita vaikutuksen aikaansaamiseksi. Tällainen suunnitelmallinen ote tekemiseen vähentää digitaalisen jätevuoren kasvua ja samalla ympäristön kuormitusta.

SEO-asiat haltuun – optimoidut verkkosivustot

Verkkosivustojen optimointi on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää digitaalisen sisällön ympäristökuormitusta. Verkkosivustojen suunnittelussa voidaan hyödyntää energiatehokkaita koodaustekniikoita ja vähentää data- eli sisältömäärää. Ja tämä on pelkästään tekninen korjausliike.

Kun vielä verkkosivuston sisältö optimoidaan käyttäjäystävälliseksi, vähenee myös kävijän tarve surffata päättömästi sivulta toiselle. Jokaisen sivulatauksen vähentäminen vähentää myös digitaalista ympäristöjalanjälkeä. Näiden optimointitoimien lisäksi kannattaa harkita myös ympäristöystävällistä palvelintilaa, joka käyttää uusiutuvia energialähteitä.

Esimerkkinä muille – tietoisuuden lisääminen ja aktivointi

Yritykset eivät ole yksin tässä taistelussa, mutta näyttävät toiminnallaan esimerkkiä. Kuluttajien kouluttaminen digitaalisen ympäristökuorman vaikutuksista auttaa heitä tekemään tietoisempia valintoja digitaalisten palveluiden käytössä. Kouluttaminen voi sisältää tietoiskuja ympäristökuorman vähentämiseksi tai vaikkapa vinkkejä energiatehokkaampien laitteiden valitsemiseen. Jos tämä epistola ei napostele, tulee tämän aiheen parissa tehtyä myös sissimarkkinointia, kun järkeistää tuotetun sisällön määrän ja tarjoilee sitä kohdennetusti niille, jotka siitä eniten hyötyvät. 

Yhteenveto

Digitaalinen markkinointi on dynaaminen ja jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus. Kestävämmät käytännöt eivät ole vain ympäristöystävällisiä, vaan ne luovat myös syvällisempiä yhteyksiä kuluttajiin, jotka arvostavat yritysten vastuullisuutta. Älykäs ja vastuullinen brändi toimiikin nyt eikä myöhemmin. Se asettaa itselleen uudet standardit, tekee sisältöstrategian, joka kunnioittaa myös ympäristöä ja vie alaa etujoukoissa kohti vihreämpää ja kestävämpää tulevaisuutta.

Marika Siniaalto

Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Kirjoittajan artikkelit ->