Yrityksesi menettää melkoisesti kauppaa, jos et suunnittele ja toteuta asiakaskokemustasi monikanavaisesti. Kilpailukykyinen digiajan brändi varmistaa, että tulee löydetyksi ja erottuu massasta. 

Tutkimusten mukaan noin 70% kuluttajista aloittaa ostopolkunsa digitaalisissa kanavissa. Siis aloittaa, ei tutki lisää tai varmistele. Kun siis potentiaalinen asiakas on ensimmäistä kertaa yhteydessä myyjääsi, hän tuntee jo yrityksesi ja tuotteesi. Entäpä, jos asiakas ei törmääkään teihin? Jos asiakkaasi ei edes harkitse ostavansa sinulta, peli on aika lailla menetetty.

Digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen markkinointiviestintätoimisto Grapevinen perustaja ja toimitusjohtaja Marika Siniaalto uskoo, että viimeistään koronapandemia on pakottanut yritykset todella miettimään sitä, miten palvellaan asiakkaita myös digitaalisesti.

“Markkinoijan tehtävä on vakuuttaa asiakas jokaisessa ostopolun vaiheessa. Enää ei voi vain luottaa siihen, että kyllä meidän mestarimyyjät hoitavat homman kotiin, kunhan asiakas astuu ovesta sisään”, Siniaalto tiivistää. Ja koska yhä useammin ostopolku alkaa digikanavista, hakukoneoptimoidut nettisivut, some, blogit ja muut digisisällöt kuuluvat menestyksekkään brändin kanavastrategiaan yhtä kiinteästi kuin sähköposti tai puhelin.

Älä tyydy kädenlämpöiseen

Erottautuminen on löytymisen lisäksi kilpailukyvyn elinehto. Jos hukut jatkuvasti kasvavaan sisällön massaan, et pääse mukaan asiakkaasi harkintaikkunaan. Keskiverto suomalainen esimerkiksi selaa mobiilisisältöä Vapaudenpatsaan verran eli reilut 90 metriä joka ikinen päivä. Avainkysymys onkin, miten tuosta sisältömäärästä voi erottua. Suunnitelmallinen ja kurinalainen työ sekä brändiin sopiva mutta kuitenkin muista erottuva tapa tehdä ovat menestymisen kulmakiviä.

“Grapevinen tiimi haastaa jatkuvasti asiakkaitaan olemaan rohkeita. Brändi-identiteettiin sopiva, mutta kilpailijoista erottuva tonaliteetti vaatii monesti uudenlaista ajattelua ja riskinottokykyä tuoden mukanaan myös positiivisia tuloksia”, Siniaalto summaa.

Kilpailukykyinen ja omaleimainen brändi tekeekin markkinointi- ja viestintästrategiansa niin, että digitaalisuus toimii sen johtotähtenä. Kun monikanavaisuus on otettu huomioon jo strategiavaiheessa, luovat konseptit ja konkreettinen toimintasuunnitelma toimivat koko paletin polttoaineena helpottaen toimistokumppaneiden yhteistyötä ja parantaen tuloksia.

OTO-työstä riittäviin resursseihin

”Valitettavan usein törmäämme myös työpaikkailmoituksiin, joissa yrityksiin etsitään nuorta ja nälkäistä diginatiivia, jonka tehtäväkenttä kattaa lähes kaiken kahvinkeitosta brändin rakentamiseen saakka. Tämähän ei mitenkään voi olla mahdollista, jollei olla palkkaamassa kokonaista tiimiä. Tänä päivänä digimarkkinointi itse asiassa onkin sen verran vaativa ja laaja pelikenttä, että harva pärjää yhden henkilön panoksen voimin. Varsinkaan, jos hommaa hoidetaan niin sanotusti oman työn ohella”, Siniaalto toteaa. Jos ja kun digimarkkinointi otetaan aidosti keinovalikoimaan mukaan, pitää siihen panostaa samalla vakavuudella kuin mihin tahansa strategisen työn tekemiseen. Osaaminen, aikaresurssi ja mainontabudjetti on oltava kunnossa.

”Grapevinen tiimi tulee monesti apuun lähes pelastavana enkelinä. Markkinoinnin muuttuessa ja digitaalisen keinovalikoiman laajentuessa asiakasyrityksen asiantuntijat ovat hautautuneen niin syvälle työpinon alle, että he kokevat melkoisena helpotuksena kokonaisen tiimin aktiivisen osallistumisen päivittäiseen tekemiseen”, Siniaalto tuumaa. Monesti onkin järkevämpää, että asiakas keskittyy markkinointistrategian toteuttamiseen sekä suunnitelmien kehittämiseen ja antaa asiantuntevan ulkoistetun tiimin paitsi kehitellä luovia konsepteja myös hoitaa monenlaisia taitoja vaativat päivittäiset tehtävät.

Tämä artikkeli on julkaistu lyhyempänä versiona Kauppalehti Optiossa 5.11.2020