Mitä ihmettä postata? Miksei kuvalle tule tykkäyksiä? Mikä on regram…?

Aiheuttaako Instagram-yritystilisi sisällöntuotanto ihmetystä tai epävarmuutta? Instagramissa ei kannata nukkua – tähän sovellukseen todella pätee sanonta “the hype is real”.

Instagramilla on jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ja luku kasvaa jatkuvasti. Suomessa Instagramin käyttäjiä on noin 1,6 miljoonaa (Lähde: Dna ja Nepa).  Sovellus kulkee kuluttajien puhelimien välityksellä mukana aivan kaikkialla, yötä päivää. Olemalla läsnä Instagramissa myös yritys tai brändi voi näkyä siellä, missä tapahtuu ja tavoittaa sovelluksen avulla haluamansa yleisöt – vaikuttavasti ja juuri oikeaan aikaan.

Miten siis ottaa kaikki hyöty irti sovelluksesta?

Kokosimme 11 tehovinkkiä Instagramin sisällöntuotantoon, jotta sinä saat entistä parempia tuloksia sovelluksessa.

11 tehovinkkiä Instagramin sisällöntuotantoon

1. Ymmärrä & ruoki yleisöä

Yritykselle tai brändille on tärkeä aloittaa oikeanlaisen yleisön tavoittamisesta – ja samalla aitojen yhteyksien luomisesta. Tämä onnistuu pienellä taustatutkimuksella tarkkailemalla samankaltaisten brändien kohderyhmää ja toimintaa.

Omista lähtökohdista riippuen on hyvä miettiä, miten puhut yleisöllesi Instagramissa niin, että kuitenkin erotut kilpailijoista – korosta aitoutta ja uniikkia sisältöä.

2. Luo strategia

Selkeä sisältöstrategia on sosiaalisessa mediassa toimimisen a ja o. Tämä pätee myös Instagramissa. On tärkeää kirkastaa se, mitä yritys tai brändi tavoittelee somessa. Lisäksi konkreettinen suunnitelma tekee sisällöntuotannosta tehokasta ja sisällöstä yhtenäistä. Sisällöt voidaan jaotella erilaisten teemojen avulla ja seuraamalla nähdään mitkä julkaisut toimivat ja sitouttavat parhaiten omaa kohderyhmää.

Ylläpitämällä yhtenäistä linjaa sisällöntuotannossa yritys tai brändi erottautuu muista toimijoista. Näin profiilin päätyvälle käyttäjälle syntyy selkeä kuva yrityksen toiminnasta ja tavoitteista. Kuvien teemoitus, esimerkiksi käyttämällä samankaltaisia kuvauksen kohteita ja värimaailmaa, auttaa selkeyttämään tilin visuaalista ilmettä.

 

Kommunikointi, sitoutuminen ja avoimuus ovat tärkeitä Instagramissa. Puhu yleisön kanssa – älä yleisölle.

3. Kommunikoi

Kommunikointi, sitoutuminen ja avoimuus ovat tärkeitä. Puhu yleisön kanssa – älä yleisölle. Aktiivisuus ja käyttäjien kommentteihin vastaaminen luo avointa ja välitöntä ilmapiiriä. Myös Instagramin algoritmi arvostaa aktiivista kommunikointia sovelluksessa.

Käyttäjiä voidaan myös kannustaa luomaan sisältöä yritykseen tai brändiin liittyvällä hashtagilla. Regrammaamalla, eli jakamalla käyttäjien luomaa sisältöä, tilille on jatkuvasti uutta materiaalia jaettavaksi.

4. Bio kuntoon

Instagram-profiilissa käyttäjä törmää ensimmäisenä tilin bioon. Bio-tekstin tehtävänä on luoda selkeä kuva siitä, mistä yrityksen toiminnassa on kyse. Tämä onnistuu tehokkaimmin sloganin tai ydinlauseen avulla, joka kertoo parhaassa tapauksessa myös yrityksen persoonallisuudesta.

Yksi merkittävä ominaisuus Instagram-profiilissa on linkitys verkkosivulle. Tämä ominaisuus kannattaa hyödyntää, sillä se on suoranainen kannustin toimintaan. Bion tekstikenttään voi merkitä hashtagin, joilla käyttäjät voivat jakaa sisältöä tai vastaavasti löytää yrityksen sisältöjä sovelluksesta. Biossa voi myös leikitellä visuaalisuudella lisäämällä emojeita ja hyödyntämällä rivijakoa.

Älä kuitenkaan uhraa selkeyttä luovuudelle  – ymmärrettävyys on tärkeintä.

5. Stories haltuun

Hauskaa, vertikaalista, mukaansatempaavaa ja modernia. Instagram Stories (Instagram-tarinat) on täydellinen kanava hyödyntää visuaalista, nopeasti kulutettavaa sisältöä, joka ihastuttaa ja sitouttaa käyttäjiä. Stories-tarinat näkyvät sovelluksen aikajanan yläosassa ja ovat nähtävillä vain 24 tunnin ajan.

Sisältöstrategiasta ja brändistä riippuen Storiesissa voi toimia hyvinkin myös hetkessä tuotettu sisältö, kuten behind-the-scenes -materiaali. Silloin sisällön ei tarvitse olla yhtä viimeisteltyä kuin Instagramin feedissä. Hashtagien, sijannin ja merkintöjen avulla tarinat näkyvät myös laajemmalle yleisölle. Interaktiivisuutta ja sitoutumista storiesissa edistävät esimerkiksi kysymys- ja äänestysboksit, joiden avulla käyttäjiä voidaan osallistaa suoraan tarinan kautta.

Stories-mainonta on tehokas keino lisätä Stories-sisältöjen näkyvyyttä. Mainoksilla voit myös ohjata liikennettä sivustollesi. Yhdistämällä orgaaniseen sisällöntuotantoon myös Stories-mainontaa mahdollistetaan uusien seuraajien ja yleisöjen tavoittaminen. Mainontaa voidaan toteuttaa sekä Facebookin Business Managerin avulla että suoraan sovelluksesta käsin.

6. Visuaalisuus etusijalle 

Instagram on ensisijaisesti visuaalinen kanava. Instagram-sisältö kannattaa siis suunnitella visuaalinen sisältö – eli kuva tai video – edellä.

Kuvien muokkaamisella ja kuvakulmilla on suuri merkitys, joten sisällöt kannattaa suunnitella harkiten erityisesti feedissä, joka toimii tilin käyntikorttina. Instagramissa kannattaa julkaista hyvälaatuisia kuvia, mutta sisällöntuottajan ei tarvitse olla ammattivalokuvaaja saadakseen Instagramiin sopivia kuvia.

Instagramin uusimpia ominaisuuksia kannattaa ottaa rohkeasti käyttöön ja hyödyntää sisällöntuotannossa. Esimerkiksi IG-TV ja IG-Live koostuvat videosisällöistä, joita voidaan tuottaa helposti suoraan sovellukseen. Tutkimusten mukaan video pysäyttää käyttäjän selailun yli tuplasti pidemmäksi aikaa kuin tavanomainen kuvasisältö (Sproutsocial). Instagramissa on myös omia sovelluksia, kuten Boomerang, joilla saa tuotettua lyhyitä videoita.

 

7. Säännöllisyys & julkaisuaika

Julkaisuajalla ja säännöllisyydellä on suuri merkitys – miksi julkaista timanttista sisältöä silloin, kun yleisö on nukkumassa?

Instagram haluaa maksimoida käyttäjien sovelluksessa kuluttaman ajan, ja siksi sen algoritmi nostaa esiin sisältöjä, jotka parhaiten kannustavat tähän. Algoritmi suosii säännöllistä julkaisurytmiä – niin feedissä kuin Storiesissakin (Sproutsocial). Säännöllinen sisällöntuotanto nostaa profiilisi paremmin esiin sovelluksen käyttäjille.

Julkaise siis “huippuaikoina” ja julkaise mahdollisimman usein, Instagram ei rankaise aktiivisuudesta. Internet on täynnä tutkimuksia siitä, milloin on paras aika julkaista. Instagramille suunnitellut ohjelmat antavat vastauksia oman tilisi huippuajoista aiempien julkaisujen pohjalta. Tarkastelemalla yleisiä trendejä huomataan, että esimerkiksi aamut, tai iltapäivät ovat hyviä aikoja – puhelinta katsotaan usein juuri herättyä tai lounaan yhteydessä.  Julkaisurytmin korjaaminen ei automaattisesti takaa tuloksia, mutta voi auttaa kattavuuden ja sitoutumisen kehittämisessä.

Kuvatekstissä kannattaa kysyä kysymyksiä ja ohjata vaikka linkkiin biossa – näin käyttäjä saadaan sitoutumaan sisältöön ja parhaassa tapauksessa klikkaamaan profiiliin tai jopa seuraamaan tiliä.

8. Keskity kuvatekstiin

Instagramin algoritmi suosii sitoutuneisuutta. Julkaisussa voidaan kannustaa esimerkiksi kommentointiin tai merkitsemään toinen käyttäjä julkaisuun (#tägääkaveri). Toimintaan, kuten tägäykseen tai tykkäykseen kehottaminen onkin viisasta silloin, kun se on asiayhteydessä luontevaa – jokaiseen julkaisuun CTA:ta ei yleensä kannata ympätä.

Visuaalisuuden ja uusien ominaisuuksien keskellä oivaltava kuvateksti on yhä edelleen tärkeä. Killeri copy saa yleisön kiinnostumaan, ja selkeä sekä oivaltava call-to-action voi tutkitusti taata todellista sitoutumista. Tämä voi myös osaltaan taata koko brändille laajemman kiinnostuksen Instagramissa.

Kuvatekstissä kannattaa kysyä kysymyksiä ja ohjata vaikka linkkiin biossa – näin käyttäjä saadaan sitoutumaan sisältöön ja parhaassa tapauksessa klikkaamaan profiiliin tai jopa seuraamaan tiliä. Pienellä lisätyöllä ja ideoinnilla voidaan saada aikaan merkittäviä tuloksia. Etsi siis oma äänesi ja puhu sillä kanavien läpi – mikäli tone of voiceen sopii huumori, Instagramissa siitä kannattaa ottaa kaikki irti.

9. Tehokkaat hashtagit

Hashtagien käytölle on kaksi merkittävää syytä Instagramissa; ne auttavat postauksen löytämistä sovelluksesta ja kannustavat muita jakamaan sisältöä samoilla hashtageilla. Näitä ajatuksia mukaillen on hyvä miettiä oman yrityksen tavoitteita ja rohkeasti kokeilla mitkä hashtagit toimivat parhaiten, ja ovat relevantteja omalle brändille. Tehokkaalla hashtagien käytöllä voidaan parhaassa tapauksessa kasvattaa julkaisujen kattavuutta.

Joskus voi olla parasta jättää hashtag kokonaan pois ja antaa kuvan puhua puolestaan. Hashtageihin pätee myös “thinking small”, sillä monissa ohjeistuksissa suositellaan käyttämään n. 3-5 hashtagia (Sproutsocial). Hashtageja voidaan lisätä erillisenä kommenttina julkaisun alle, varsinkin jos halutaan pitää itse kuvateksti yksinkertaisena ja lyhyenä.

Hashtagien valikointia kannattaa miettiä oman toimialan mukaan ja tutkia suosittuja asiasanoja. On hyvä miettiä millaisia hashtageja käyttäjät voisivat aiheeseen liittyen etsiä. Toimialakohtaisten hashtagien käyttö julkaisussa voi tuoda alasta kiinnostuneita sisältöjen pariin. Käytä tarvittaessa apuna työkaluja, kuten Lateria tai Iconosquarea, jotka auttavat tutkimaan yrityksen sisältöihin sopivia avainsanoja. Muista, että avainsanojen kannattaa olla sisältöön nähden relevantteja, sillä lopulta kuva on se, mikä erottuu ja houkuttelee käyttäjiä.

10. Luo tarina 

Jokaisella brändillä on tarina kerrottavanaan. Tarinavetoinen markkinointi onnistuu erityisen tehokkaasti juuri Instagramissa, mutta on myös tärkeää suuremmassa mittakaavassa. Tarinallisuutta kannattaa hyödyntää, jos se vain on yrityksen strategian mukaista.

Instagram Storiesissa luodaan kirjaimellisesti yrityksen päivittäistä tarinaa, joten se on oiva ympäristö viedä seuraajat kulissien taakse ja yrityksen taustalle, missä tuotteet syntyvät tai muu toimintaympäristö rakentuu. Näin yritys tai brändi näyttäytyy inhimillisenä toimijana.

Tuomalla esiin oikeita ihmisiä ja kasvoja yrityksen takana sekä julkaisuissa, että tarinasisällöissä, muodostuu koko yrityksestä konkreettinen kuva käyttäjien mielissä.

11. Instagram-mainonta tuo tuloksia

Instagram-mainonta on yleistynyt vuosi vuodelta ja tällä hetkellä ollaan jo siinä pisteessä, että sovelluksesta täyden hyödyn irti saaminen vaatii yritykseltä myös mainosrahaa. Mainonnan avulla kohdennetut sisällöt tavoittavat relevantit kohderyhmät ja keräävät enemmän tuloksia.

Sosiaalisen median hallinnollisten työkalujen, kuten Facebook Business Managerin avulla voit seurata tilisi kehitystä ja analysoida tuloksia entistä perusteellisemmin. Saavutettujen tulosten avulla osataan myös jatkossa kohdentaa sisältöjä entistä tehokkaammin.

Voit lukea kaikki ohjeistukset, artikkelit ja neuvot (jopa tämän listauksen lisäksi), mutta todellisuudessa vain kokeilemalla ja mittaamalla tuloksia pääset selvyyteen siitä, mikä toimii parhaiten omalle kohderyhmällesi. Instagram-tiliä on myös hyvä tuoda esiin linkittämällä se yrityksen muihin somekanaviin, kotisivulle ja uutiskirjeeseen.

Grapevinen asiantuntijat ovat apunasi jos kaipaat lisätukea Instagramissa tai muualla somessa.

Lisää vinkkejä somekanavien käyttöön löydät blogistamme, ja jos kaipailet koulutusta itsellesi tai työyhteisöllesi, ota rohkeasti yhteyttä!