Lue uutinen MarMaissa: Grapevine mylläsi toimintaansa ja kasvoi 40 prosentilla: ”Olemme kuunnelleet herkällä korvalla asiakkaidemme tarpeita ja toiveita”

Viime vuonna kymmenvuotisjuhliaan viettänyt markkinointiviestintätoimisto Grapevine on päässyt toimintavuosiensa aikana todistamaan digitaalisen markkinointiviestinnän toimintaympäristön muutosta aitiopaikalta. Toimialan kehitys vaatii uudistumista myös alan pioneereilta, joten päivittyneen strategiansa myötä Grapevine keskittyy jatkossa markkinointiviestintään entistäkin kokonaisvaltaisemmin ja strategisemmin. Viimeisimpänä palveluvalikoima laajeni viestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin erityisosaamisen puolelle, kun Grapevine vahvisti jälleen asiantuntijajoukkoaan alkuvuonna.

Sometoimistosta strategiseksi kumppaniksi

Alunperin sosiaalisen median toimistona aloittanut Grapevine huomasi uuden vuosikymmenen kynnyksellä, että tekeminen on muuttunut hiljalleen alan kehityksen mukana strategisempaan suuntaan – asiakkaille tehtävä sisältömarkkinointikaan ei ollut enää kanavasidonnaista.

– Olemme havainneet, että asiakkaamme kaipaavat sekä luovaa erottautumista että yhtenäistä linjaa markkinointitoimissaan. Selkeänä trendinä on, että tyytyväinen asiakas ostaa mielellään mahdollisimman monet markkinointiviestinnän palvelunsa samalta luukulta. Tästä kehityssuunnasta johtuen olemme viime aikoina tehneet entistä enemmän kokonaisvaltaista brändikokemuksen rakentamista markkinointistrategioiden muodossa, mutta myös mediaostoja kuten natiivimainnonan toteutuksia ja printtimainontaa, kertoo Grapevinen perustaja ja toimitusjohtaja Marika Siniaalto.

– Strategian uudistustyössä olemme kuunnelleet herkällä korvalla erityisesti asiakkaidemme tarpeita ja toiveita. Roolimme on muuttunut viime vuosina selvästi kokonaisvaltaisemmaksi markkinointiviestinnän kumppaniksi. Myös meiltä edellytetään muiden brändien tavoin uusien kanavien ja liiketoiminta-alueiden aktiivista haltuunottoa, entistä nopeampaa reagointia toimialan muutoksiin ja uudenlaista erottautumista, Siniaalto perustelee.

Uuden strategiansa myötä Grapevine panostaa erityisesti luoviin kampanjakonsepteihin sekä monikanavaisiin toteutuksiin kattaen toiminnot digitaalisista kanavista lopulta aina printtimediaan asti. Monikanavaisuutta ja viestinnällistä näkemystä tehostaakseen Grapevine laajensi alkuvuonna palveluvalikoimaansa myös viestinnän ja vaikuttajamarkkinoinnin puolelle.

Liikevaihdon kasvua uusitulla strategialla

Grapevinen strategian uudistustyö on alkanut tuottaa tulosta nopeasti. Yritys kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna lähes 40 prosenttia 1,2 miljoonaan euroon. Siniaallon mukaan fokusoiminen pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja entistä strategisempiin markkinointiviestinnän konsepteihin on edistänyt yrityksen kasvua.

– Viime tilikaudella olemme panostaneet myös ideaaliasiakkaidemme ja heidän tarpeidensa tunnistamiseen, ja tämä on auttanut meitä löytämään uudenlaista kasvupotentiaalia sekä keskittymään kannattaviin palveluratkaisuihin. Hienoa, että tekemämme kehitystyö näkyy jo nyt suoraan viivan alla, Siniaalto iloitsee.

Siniaallon mukaan myös Grapevinen tulos on pysynyt positiivisena viime vuoden isoista investoinneista huolimatta.

– Viime syksynä asetuimme esimerkiksi uuteen entistä isompaan toimitilaan Lintulahteen. Tiimimme myös kasvoi viime vuoden aikana kolmella asiantuntijalla, ja heti nyt alkuvuodesta jälleen yhdellä uudella osaajalla. Strategiatyön jatkaessa kehittymistään tulemme varmasti tänä vuonna rekryämään useita kovan luokan ammattilaisia.

Yhteistyötä halki toimistorajojen

Uudella vuosikymmenellä Grapevine haluaa haastaa toimistoja verkostoitumaan rohkeammin ja ajattelemaan yhdessä asiakkaille järkevintä ja tuloksellisinta tekemisen mallia keskinäisen kilpailun sijaan. Yritys ei rakenna siiloja toimiston sisälle, joten ne halutaan pitää poissa myös toimistojen välisestä työstä. Uusi strategia kannustaa Grapevinen ottamaan tulevaisuudessa vahvempaa roolia kumppaniverkostojen rakentajana ja tarjoajana.

Päivittyneestä strategiasta ja uusista aluevaltauksista huolimatta Grapevinelle tyypillinen digitaalisuus on ja pysyy.

– Digitaalisuus on aina ollut ja tulee aina olemaan osa dna:tamme, joten se ei ole kadonnut ydintekemisestämme minnekään uudistuneen strategian myötä. Haluamme olla myös tulevaisuudessa strategisen markkinointiviestinnän kumppani aidosti digitaalisella sydämellä, Siniaalto muistuttaa.