Mistä lähteä liikkeelle, kun halutaan saada yrityksen digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media kuntoon? Tämä on kysymys, jonka kuulen lähes päivittäin potentiaalisten asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja koulutettavien suusta sekä satunnaisissa kohtaamisissa. Vastauksen annan kuin apteekin hyllyltä: “Se riippuu siitä, mitä tavoitellaan.”
Alkuun vastaukseni voi turhauttaa montaa kysyjää, mutta keskustelun edetessä se avaa aivan uuden ajattelumaailman myös kuulijalle. Tärkeimpänä on ymmärrys siitä, että digitaalisella markkinoinnilla ja sosiaalisen median kautta voidaan saavuttaa lähes kaikki ne samat tavoitteet kuin perinteisten markkinoinnin, viestinnän ja myynninkin avulla – usein vielä tuloksellisemmin ja tehokkaammin. Kaiken lisäksi digitaalinen markkinointi nivoo nämä kaikki kolme osa-aluetta yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, kunhan asioita vain tehdään suunnitelmallisesti ja strategiaan pohjautuen.
Liiketoiminnan tavoitteet ja aikaisemmat onnistumiset lähtökohtana
Lyhyt vastaus yllä olevaan kysymykseen on strategia. Se toimii selkärankana, joka pitää koko digitaalista markkinointia kasassa. Sitä en kuitenkaan ensimmäiseksi sano, jotta keskustelu ei tyrehdy heti alkuunsa kuulijan paniikkiin. Sana strategia kun aiheuttaa useammissa ei-niin-positiivisia mielleyhtymiä.
Sen takia lähdenkin liikkeelle tavoitteista. Liiketoiminnalliset tavoitteet tuntuvat useimmille helpommalta keskustelun aiheelta, varsinkin jos kyse on yrittäjästä, johtoryhmän jäsenestä tai heidän kanssaan suoraan työskentelevästä. Sitten pohditaan yhdessä, miten digitaalisella markkinoinnilla voidaan näitä liiketoiminnallisia tavoitteita tukea. Mitä on mahdollisesti jo tehty, missä kanavissa ollaan ja mitä tuloksia on saatu aikaan?
Muutetaan mutu suunnitelmaksi ja kulut investoinneiksi
Usein huomaan, että kysyjä itse asiassa alitajuntaisesti tietää oikeat vastaukset, mutta asiaa ei ole vain pohdittu ääneen eikä mitään ole kirjattu ylös. On hyvä mutu-tuntuma siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta ehkä puuttuu uskallus tarttua toimeen ja laittaa asiat kuntoon. Suurin haaste on kuitenkin aika ja resurssit. Käännänkin usein keskustelun toisinpäin:
[tweetherder]”Mitä jos tämän digimarkkinoinnin osa-alueen kuntoon laittaminen vapauttaisi aikaa ja resursseja siihen, että asioita voitaisiin tehdä paremmin, tehokkaammin ja tuloksellisemmin? Onko mahdollista katsoa asiaa investointina, eikä kuluna?”[/tweetherder]
On tärkeää muistaa, mitä investoinnilla ylipäätänsä tarkoitetaan. Investoinnin tarkoitus on tuottaa: Jos investoidaan x määrä rahaa, aikaa ja muita resursseja, miten paljon se tuottaa lisää rahaa, aikaa ja/tai muita resursseja ja millä aikavälillä?
Mitä tällä sitten käytännössä tarkoitetaan? Otetaan esimerkki: Asiakaspalveluun tulee valtava määrä puheluita ja sähköposteja, usein samoista aiheista. Yritys panostaa laadukkaaseen videosarjaan, joka vastaa useimmiten kysyttyihin kysymyksiin asiakasystävällisellä ja innostavalla tavalla. Videosarja hyödynnetään useissa eri somekanavissa, omilla verkkosivuille ja sen mainontaan käytetään rahaa. Tuloksena tästä hyvästä sisältömarkkinoinnista on, että näkyvyys ja tietoisuus yrityksestä ja sen palveluista kasvaa, asiakaspalveluun satavien yleisten kysymysten määrä pienenee ja kauppaa syntyy nopeammin ja helpommin. Toisin sanoen resurssien lisäys sosiaalisen mediaan samalla kasvatti kauppaa ja pienensi asiakaspalvelun kuluja.
Suunnitelmasta käytännön toteutukseen ja resursointiin
Tässä kohtaa saan aina uuden kysymystulvan: Millainen sisältö toimii? Miten mainontaa kannattaa tehdä? Millä budjetilla? Taas kerran vastaan kysymyksellä: “Se riippuu siitä, mitä tavoitteita haluat saavuttaa.”
Tästä alkaa seuraava tärkeä keskustelu. Ollaan päästy jo pitkän matkaa eteenpäin ensimmäisestä kysymyksestä “mistä lähteä liikkeelle?“. Nyt pohditaan jo ihan käytännön tekemistä, jopa sitä, kuka meidän organisaatiossamme voisi tehdä mitäkin osa-aluetta tai opetella sen tekemistä tai mitkä ovat ne osa-alueet, jotka olisi järkevää ulkoistaa.
Autamme sinut mielellään liikkeelle ja tarjoamme siihen niin kaikille avoimia koulutuksia kuin räätälöityjäkin ratkaisuja. Kannattaa lukea blogejamme, katsoa tämän kevään monipuolinen koulutustarjontamme tai ottaa rohkeasti yhteyttä – sovitaan sinun organisaatiollesi sopiva ratkaisu.