Tässäpä lunttilappu kaikille Facebookin parissa työskenteleville: Facebookin kuvakoot vuodelle 2019 päivitettyinä!

Katso suositellut kuvakoot profiiliin, tapahtumiin ja ryhmiin sekä julkaistavalle sisällölle ja mainoksille.

Sosiaalinen media muuttuu koko ajan, joten niin muuttuvat myös Facebookin suositukset sisältöjen kuvakoista. Viime vuoteen nähden tarkennusta on tullut kuvakoon ilmaisutapaan, josta puhutaan jatkossa useammin kuvasuhteena. Kuville on kuitenkin olemassa myös vähimmäiskokovaatimukset sekä suositellut koot. Kokosimme yhteen viimeisimmät suositukset. Suosittelemamme kuvakoot perustuvat Facebookin virallisiin ohjeistuksiin.

 

Facebook-profiilin kuvakoot

Profiilikuva
Pöytäkoneella 170 x 170 px ja mobiilissa 128 x 128 px
Profiilikuva näkyy uutisvirrassa pyöreänä, eli Facebook rajaa neliömuotoisesta profiilikuvasta kulmat pois. Varmista siis, ettei profiilikuvasi reunoilla ole mitään kuvan kannalta oleellista.

 

Kansikuva
Pöytäkoneella 820 x 312 px tai 851 x 315 px, mobiilissa 640 x 360 px 
Kansikuvan minimikoko on 400 x 150 px. Kansikuvaksi voi ladata myös videon, jonka on oltava kooltaan vähintään 820 x 312 px ja kestoltaan 20–90 sekuntia. Parhaan tuloksen takaamiseksi Facebook suosittelee videon mitoiksi 820 x 462 px.


Facebook-sivulla julkaistavan sisällön kuvakoot

Linkkijulkaisu
Kuvasuhde 1.91:1 – 1:1
Suositeltu tarkkuus: vähintään 1080 x 1080 px

Jos pääset muokkaamaan jakamasi sivun metatietoja, kannattaa kuva ladata sivulle jo valmiiksi oikean kokoisena. Lataa suurimman saatavilla olevan tarkkuuden kuva, enimmäistarkkuus rajaa ei ole. Facebook suosittelee kuitenkin vähintään 1080 x 1080 px tarkkuuden kuvaa. On hyvä muistaa, että Facebook-sivulla jaettavien linkkijulkaisujen kuvaa tai otsikkoa ei enää voi muokata julkaisun tekovaiheessa, mutta Ads Managerin kautta sekin on mahdollista – lue täältä, miten voit määrittää linkkijulkaisuihin oman kuvasi.

Kuvajulkaisu
Kuvasuhde 9:16 – 16:9
Suositeltu tarkkuus: Lataa saatavilla oleva suurimman tarkkuuden kuva

Facebook-päivityksissä kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia kuvakokoja – monet eri koot toimivat varsin hyvin, oli kuva sitten neliö-, vaaka- tai pystykuva. Facebook suosittelee lataamaan aina lataamaan suurimman tarkkuuden kuvan, sillä enimmäistarkkuus rajaa ei ole.

Kuvien kanssa tulee muistaa, että vähimmäiskokovaatimus on 600 x 600 px.

Video
Facebook-sivulla julkaistava video kannattaa ladata kaikkein tarkimpana käytettävissä olevassa koossa ja ilman mustia palkkeja. Videon kuvasuhteen tulee olla 9:16–16:9 ja tiedoston koon enintään 4 Gt. Lähes kaikkia tiedostotyyppejä tuetaan, mutta Facebook suosittelee H.264-pakkausta.

Monet suosivat pystyvideoita, koska ne täyttävät mobiililaitteen koko ruudun ja herättävät huomion tehokkaammin. On hyvä muistaa, että 2:3:a korkeammat kuvasuhteet saatetaan naamioida suhteeseen 2:3.

Videoihin kannattaa aina lisätä myös tekstitykset, sillä harva katsoja klikkaa videoista ääniä päälle.

Karuselli
Suositeltu kuvasuhde: 1:1
Suositeltu tarkkuus: vähintään 1080 x 1080 px
Karusellissa tulee olla kahdesta kymmeneen korttia, jotka voivat olla myös videoita. Videon enimmäiskesto on 240 minuuttia. Kuvatiedoston enimmäiskoko on 30 Mt.

 


Facebook-tapahtumasivun kuvakoot

Tapahtuman kansikuva- tai video 1200 x 628 px (kuvasuhde noin 1.91:1)

Jos lisäät tapahtuman kansikuvaan tekstiä, kannattaa se asetella kuvan keskelle, jolloin se näkyy parhaiten eikä leikkaudu pois mobiililaitteilla. Voit käyttää myös suurempaa kuvaa: esimerkiksi 1920 x 1080 px -kokoinen tapahtumakuva näyttää usein paremmalta kuin suositeltu kuvakoko.

 

 


Facebook-ryhmän kuvakoot

Facebook-ryhmän kansikuva 1640 x 856 px (kuvasuhde 1.91:1)

Ryhmän kansikuvaan kannattaa jättää reilusti tyhjää tilaa kuvan alalaitaan, sillä mobiililaitteilla kuva leikkautuu eri tavalla kuin tietokoneella ja ryhmän nimi näkyy kuvan alalaidan päällä. Jos lisäät kansikuvaan ryhmän nimen tai muuta oleellista tietoa, kannattaa se asetella kuvan ylälaitaan.

 


Facebook-mainosten kuvakoot

Mainoskuvan koko riippuu mainoskampanjan tavoitteesta sekä siitä, missä mainospaikoilla mainos näkyy. Tarkemmat ohjeet mainoskohtaisille kuville löydät Facebookin mainosoppaasta.

Tekstin määrä kuvissa

Facebook suosii kuvia, joissa tekstiä on vähän (alle 20 %) tai ei ollenkaan. Voit lukea lisää tästä ja tarkistaa kuvasi mainossopivuuden Facebookin Kuvan tekstitarkistus -työkalusta. Jos kuvassa on tekstiä tai grafiikkaa, kannattaa se ladata Facebookiin PNG-tiedostomuodossa. Facebookin parissa työskentelevän tulee pysyä koko ajan perillä kanavassa tapahtuvista muutoksista ja sen kehityksestä. Me pyrimme edesauttamaan tätä parhaamme mukaan jakamalla relevanttia tietoa blogimme välityksellä. Seuraavaksi voitkin lukea Facebookin arvonnan säännöt vuodelle 2019 – tiivistetyn tietopaketin siitä, mitä tulee ottaa huomioon somearvontaa suunniteltaessa.

Jos aika ja energia eivät riitä somekanavien käänteistä kärryillä pysymiseen, nappaa meitä hihasta – autamme mielihyvin esimerkiksi kouluttamalla tai jopa ottamalla kopin koko digimarkkinoinnistasi.