Somessa ihminen kohtaa brändejä keskellä arkeaan. Hän näkee ja kuluttaa yritysten sisältöjä ystäviensä kuulumisten ja askareidensa lomassa. Yrityksen ja ihmisen kohtaaminen somessa muistuttaa tilannetta, jossa henkilö A havaitsee kiinnostavan henkilön B baaritiskillä. Sitä haluaisi niin kovin virittää keskustelua – mutta miten?
Se on yllättävän yksinkertaista. Ota nämä pari helppoa askelta kohti tuloksellista sisältömarkkinointia (eli keskusteluyhteyttä asiakkaidesi kanssa) ja/tai vuosituhannen rakkaustarinaa:
1. Etene maltilla
Ellet ole poikkeuksellisen vastustamaton – kuten 99 % meistä ei ole – sinun ei kannata aloittaa keskustelua baarissa lainilla ”mennäänkö meille”. Ellei brändisi ole poikkeuksellisen vastustamaton – kuten 99,9 % ei ole – sinun ei kannata aloittaa sisältömarkkinointiuraasi lainilla ”Osta nyt”.
Jotta baaritiskiltä päästään etenemään samaan taksiin tai some-postauksesta ostoskorinäkymään, täytyy ensin saada aikaan luottamus. Toistan: luottamus. Kas näin:
2. Puhu muusta(kin) kuin itsestäsi
Itsestään puhuminen ei ole keskustelua vaan monologi. Se herpaannuttaa toisen osapuolen huomion alta aikayksikön. [tweetherder]Keskustelu käydään yhteisellä maaperällä: jaetuista kokemuksista, yhteisistä haasteista ja osapuolia yhdistävistä asioista.[/tweetherder] Yhteisellä maaperällä syntyy myös tuo mainittu luottamus, joka on hyvän suhteen – millaisen tahansa suhteen – edellytys.
Jaa että mitäkö tämä tarkoittaa sisältömarkkinoijalle? On hyvä tarkistaa, että sisältörepertuaarissa on muitakin teemoja kuin yritys a, sen tuotteet x, y ja z ja niiden ominaisuudet 1, 2 ja 3. Puhu jostain, mikä koskettaa teitä molempia. Somessa voi ja toisinaan jopa kannattaa puhua säästä, juhlapyhistä ja ajankohtaisista sattumista. Mikäs sen parempaa, jos löydät yhtymäkohdan yrityksesi/tuotteesi/toimialasi ja yhteisen maaperän välille – kuten vaikka tässä tai tässä some-julkaisussa onnistuttiin tekemään.
Ei ole tarpeen olla äänekkäin, mutta auttaa kovasti olla kiinnostavin. Opettele pikku hiljaa ymmärtämään, mikä tavoittelemillesi ihmisille toimii. Usein auttaa se, että on avuksi tai vaikka viihdyttää.
3. Ole oma itsesi
[tweetherder]Sisältömarkkinointi ei ole kärpäspaperia, joka liimataan brändisi päälle houkuttelemaan asiakkaita. Se on parhaimmillaan heijastellessaan aidosti meininkiäsi, arkeasi, arvojasi ja syitäsi olla olemassa.[/tweetherder]
Voit saada ihmisen kiinnostumaan itsestäsi hetkeksi esittämällä jotakin, mitä et ole. Vilppi voi kantaa illan tai pari, mutta pitkäaikaista luottamusta se ei rakenna. Kun olet aito kaikissa kohtaamisissa, saatat hyvinkin onnistua – tai ainakin jäädä mieleen ja tulla suositelluksi ystävälle.
4. Kuuntele, ymmärrä, tee korjausliikkeitä, toista
Ihmisyys – ja sisältömarkkinointi – on yritysten ja erehdysten sarjatulta: välillä hyvät avauksesi menevät kuuroille korville. Tuntosarvet kannattaakin pitää höröllä. Kun onnistut, mieti, miksi onnistut. Kun juttusi eivät tavoita ketään, pohdi, missä meni pieleen ja yritä seuraavan kerran uudesta aiheesta tai kulmasta.
Paljon rakkautta ja liikevaihtoa loppuvuoteenne! Ujoille, kiireisille ja harjoitusta kaipaaville muistutettakoon, että sisältömarkkinoinnin Amor (jolla on vuosien kokemus yritysten ja heidän asiakkaidensa parittamisesta) vastaa tiedusteluihin täällä.
Kun kirjoittaja oli viimeksi pokailemassa reilut neljä vuotta sitten, hän onnistui niin hyvin, ettei ole sittemmin tarvinnut. Sisältömarkkinointia hän sen sijaan ei aio lopettaa ihan vakuuttavista tuloksista huolimatta.