Blogit

Mitä on natiivimainonta?

Natiivimainonta on tärkeä osa modernin markkinoijan työkalupakkia. Tässä blogissa opastamme, miten natiivimainontaa tehdään ja miksi se niin tehokasta.

Mitä on natiivimainonta?

Natiivimainonta on ehdoton osa modernin markkinoijan työkalupakkia. Aihe herättää kuitenkin paljon kysymyksiä ja epäselvyyttä. Mitä natiivimainonta on ja miten sitä tulisi hyödyntää?

Natiivimainonta on yksi niistä mainonnan muodoista, jota asiakkaamme kysyvät yhä useammin. Siksi on hyvä selventää, mitä natiivimainonta tarkoittaa ja miten juuri sinä voit hyödyntää sitä.

Natiivimainonnan määritelmä

Useimmiten natiivimainonnasta puhuttaessa tarkoitetaan artikkelimuotoista mainontaa, joka sijoitellaan toimituksellisen materiaalin yhteyteen digijulkaisuissa. Se on siis digiaikakauden vastine advertoriaaleille, aikakauslehdistä tutulle lehtijutun muotoon kirjoitetulle mainokselle.

Toisinaan natiivimainonnan määritelmän alle luetaan kaikki mainonta, joka sijoitellaan kuin se olisi luonnollinen osa ympäröivää sisältöään. Tällöin natiivimainontaan lukeutuvat myös esimerkiksi tuotesijoittelut televisiossa ja elokuvissa. Pähkinänkuoressa, natiivimainonnalla saat yrityksesi tuottaman artikkelin esille vaikkapa Ilta-Sanomien verkkoversioon.

 

Natiivimainos esimerkki – Grapevine Media
Kuvakaappaus Iltalehti.fi-sivustolta 20.5.2020.

Yllä esimerkki natiivimainoksesta iltalehti.fi-verkkosivustolla. Natiivimainos esiintyy luonnollisesti osana muuta sisältöä. Kuvan natiivimainoksessa on kuitenkin tuotu esille sen olevan mainos “kaupallinen yhteistyö” -tekstillä.

Natiivimainosta ei useinkaan erota sivuston muusta sisällöstä (muutoin kuin “Mainos”- tai “Kaupallinen yhteistyö” -merkinnästä) ja sen erityispiirre on helppo lähestyttävyys. Mainoksen tavoitteena on herättää kiinnostus myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan sen sijaan, että heti kehotetaan ostamaan – ja juuri tästä syystä natiivimainonta toimii. Lukija saa rauhassa tutustua sisältöön ilman, että häntä kehotetaan heti kaupoille. Natiivimainoksessa on mainonnan ohjeiden mukaisesti tuotava selvästi esille, että kyseessä on kaupallinen mainossisältö.

Natiivimainonnan esimerkkejä löydät helposti oman mobiililaitteen avulla missä vain. Useimpien uutismedioiden verkkoversioita selatessa löydät ensimmäisen natiivimainoksen jo etusivulta.

Itse artikkeli, johon natiivimainos johtaa, voi olla joko omalla verkkosivullasi tai julkaisijan alustalla.

Miksi tehdä natiivimainontaa?

1. Natiivimainonnan avulla tavoitat yleisösi sieltä missä he viettävät aikaa eniten. Suora kaupallinen “osta”-viesti ei läheskään aina pure. Tällöin saman henkilön tavoittaminen ei-niin-kaupallisessa yhteydessä voikin olla riittävän matalan kynnyksen kontaktipiste, josta yleisö on valmis siirtymään sisältösi pariin.

2. Sisältösi esiintyy entuudestaan tunnetussa uutismediassa. Se lisää luottamusta ja alentaa kynnystä ryhtyä vuorovaikutukseen brändisi kanssa.

3. Natiivimainonnalla tavoitetaan etenkin uutta yleisöä. Ostosuppiloa ajatellen natiivimainonta osuu siis suppilon yläpäähän ja kasvattaa brändin tunnettuutta ison yleisön keskuudessa.

4. Natiivimainontaa voi myös kohdentaa. Kohdennuksilla pystyt varmistamaan, että oikea yleisö näkee sisältösi. Kohdennusmahdollisuudet riippuvat palveluntarjoajasta. Tyypillisesti sisältö voidaan ainakin kohdentaa aihepiirin avulla niin, että kaupallisen artikkelin aihe vastaa tai sivuaa ympäröivän journalistisen sisällön aiheita. Näin saadaan esimerkiksi uutuusauton 10 keskeisintä ominaisuutta käsittelevä kaupallinen artikkeli siitä kiinnostuneiden lukijoiden silmien eteen, vaikkapa uutismedian autot-osioon.

5. Natiivimainonta on tärkeä osa modernin markkinoijan työkalupakkia ja se täydentää yrityksen markkinoinnin kokonaisuutta niin, että haluttua yleisöä tavoitetaan monikanavaisesti ja tehokkaasti jokaisessa ostosuppilon vaiheessa.

Vinkit natiivimainontaan

Natiivimainontaa tehtäessä tulee muistaa ainakin seuraavat asiat:

  1. Sisältö ratkaisee. Kirjoita artikkeli journalistiseen tyyliin, auta lukijaa ja unohda ylenpalttinen kaupallisuus.
  2. Kilpailu klikeistä on kovaa. Kiinnitä huomiota otsikointiin ja selkeään toimintakehotukseen.
  3. Kohdista mainonta oikealle yleisölle. Et välttämättä onnistu ensimmäisellä yrittämällä, joten jatka testaamista.
  4. Mittaa ja analysoi. Miten kohderyhmä käyttäytyy sisältösi parissa? Mikä on klikkausprosentti? Kuinka kauan sisällön parissa viihdytään ja siirtyvätkö kävijät siitä eteenpäin?

Tarvitsetteko apua sisällöntuotannossa tai natiivimainonnassa? Grapevinen kokeneet asiantuntijat auttavat mielellään. Ota yhteyttä ja kysy lisää!