Tässäpä jälleen tärkeä ‘cheat sheet’ Facebookin parissa työskenteleville ja muille asiasta kiinnostuneille: uudelle vuosikymmenelle päivitetyt Facebookin kuvakoot!

Tästä blogista löydät suositellut kuvakoot:

Laadukkaan kuvan (tai videon) sekä kohderyhmää puhuttelevan copytekstin lisäksi myös hyvin rajattu kuva ja oikean kuvakoon valinta vaikuttavat ratkaisevasti sisällön menestymiseen – varsinkin nykyään kun yhä useampi mainostaa Facebookissa.

Kuville ja videoille on olemassa vähimmäiskokovaatimukset, suositellut koot sekä vaatimukset tiedostomuodolle ja tiedostojen koolle. Kokosimme yhteen viimeisimmät suositukset. Suosittelemamme kuvakoot perustuvat Facebookin virallisiin ohjeistuksiin.

Facebookin kuvakoot 2020

Facebook-profiilin kuvakoot

Profiilikuva

Kuvasuhde 1:1
Näkyy pöytäkoneella 170 x 170 px, mobiilissa 128 x 128 px
Max. kuvakoko: 2048 x 2048 px
Suositeltu tarkkuus: vähintään 761 x 761 px, mutta mielellään suurin mahdollinen, ettei kuvanlaatu kärsi
Tiedostomuoto ja -koko: JPG tai PNG, alle 100 kilotavua

Profiilikuva näkyy profiilissa ja uutisvirrassa pyöreänä, eli Facebook rajaa neliömuotoisesta profiilikuvasta kulmat pois. Varmista siis, ettei profiilikuvasi reunoilla ole mitään kuvan kannalta oleellista.

Profiilikuva näkyy kaikessa Facebook-toiminnassa, joten suosittelemme käyttämään suurempaa kuvakokoa kuin vähimmäisvaatimuksena olevaa 170 x 170 px, ettei kuvanlaatu kärsisi.

Kansikuva

Kuvasuhde 2.63:1
Näkyy pöytäkoneella 820 x 312 px, mobiilissa 640 x 360 px
Max. kuvakoko: 1958 x 745 px
Suositeltu tarkkuus: kuvassa 1958 x 745 px (ts. mitä suurempi, sen parempi kuvanlaadun kannalta), videokansikuvan mitoiksi Facebook suosittelee 820 x 462 px
Tiedostomuoto ja -koko: JPG tai PNG, alle 100 kilotavua

Kansikuvan minimikoko on 820 x 312 px ja suurin mahdollinen koko on 1958 x 745. Kansikuvaksi on myös mahdollista ladata video, jonka on oltava kooltaan vähintään 820 x 312 px ja kestoltaan 20–90 sekuntia. Facebook itse suosittelee videon mitoiksi 820 x 462 px.


Facebook-sivulla julkaistavan sisällön kuvakoot

Linkkijulkaisu

Kuvasuhde 1.91:1 – 1:1
Suositeltu tarkkuus: vähintään 1080 x 1080 px 1:1-kuvasuhteessa ja vähintään 1200 x 628 px 1.91:1-kuvasuhteessa

Jos pääset muokkaamaan jakamasi sivun metatietoja, kannattaa kuva ladata sivulle jo valmiiksi oikean kokoisena. Lataa suurimman saatavilla olevan tarkkuuden kuva, enimmäistarkkuudelle rajaa ei ole. Facebook suosittelee kuitenkin vähintään 1080 x 1080 px kokoista kuvaa.

On hyvä muistaa, että Facebook-sivulla jaettavien linkkijulkaisujen kuvaa tai otsikkoa ei enää voi muokata julkaisun tekovaiheessa, mutta Ads Managerin kautta sekin on mahdollista. Lue täältä, miten voit määrittää linkkijulkaisuihin oman kuvasi.

Kuvajulkaisu

Kuvasuhde 1.91:1 – 4:5
Vähimmäiskuvakoko: 600 x 600 px
Suositeltu tarkkuus: neliökuvakoossa vähintään 1080 x 1080 px ja vaakakuvassa 1200 x 628 px, lataa suurimman tarkkuuden kuva
Tiedostomuoto ja -koko: JPG tai PNG, alle 100 kilotavua

Facebook-päivityksissä voi ja kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia kuvakokoja – monet eri koot toimivat varsin hyvin, oli kuva sitten neliö-, vaaka- tai pystykuva. Facebook suosittelee aina lataamaan suurimman tarkkuuden kuvan, sillä enimmäisrajaa ei ole. Vähimmäiskokovaatimus kuitenkin on 600 x 600 px.

On hyvä muistaa, että neliö- ja pystykuvilla saat enemmän “palstatilaa” uutisvirrassa kuin vaakakuvalla.

Esimerkki Facebook-julkaisusta eri kuvakoissa

Esimerkki Facebook-julkaisusta vaaka-, neliö- ja pystykuvakoossa. Selkeästi parhaiten toimii vaakakuva, koska kuva on alun perinkin sommiteltu käytettäväksi kyseisessä muodossa.

Video

Kuvasuhde 9:16 – 16:9
Tiedostomuoto, -pakkaus ja -koko: Facebook suosittelee MP4- tai MOV-muodon käyttämistä ja H.264-pakkausta, mutta melkein kaikkia tiedostotyyppejä tuetaan. Videotiedoston koko saa olla enintään 4 Gt.
Suositeltu videon tarkkuus: suurin saatavilla oleva tarkkuus, joka vastaa koko- ja kuvasuhderajoituksia.
Videon pituus: 1 sekunti – 240 minuuttia
Videon ääni ja tekstitykset: valinnaisia, mutta Facebook suosittelee käyttämään molempia

Facebook-sivulla julkaistava video kannattaa ladata kaikkein tarkimpana käytettävissä olevassa koossa ja ilman mustia palkkeja. Videon kuvasuhteen tulee olla 9:16–16:9 ja tiedoston koon enintään 4 Gt. Lähes kaikkia tiedostotyyppejä tuetaan, mutta Facebook itse suosittelee MP4- tai MOV-muodon käyttämistä H.264-pakkausstandardilla.

Usein suositaan pystyvideoita, koska ne täyttävät mobiililaitteen koko ruudun ja herättävät huomion tehokkaammin. On hyvä tietää, että pystysuuntaiset videot, joiden kuvasuhde on korkeampi kuin 4:5, saatetaan muuttaa 4:5-suhteeseen.

Videoihin kannattaa aina lisätä äänen lisäksi tekstitykset, sillä katsoja ei välttämättä klikkaa videoista ääniä päälle.

Karuselli

Suositeltu kuvasuhde: 1:1
Suositeltu tarkkuus: vähintään 1080 x 1080 px
Kuvan tiedostomuoto ja -koko: JPG tai PNG, alle 30 megatavua

Karusellissa tulee olla kahdesta kymmeneen korttia, jotka voivat myös olla videoita. Karusellivideoihin pätevät samat suositukset kuin normaaliin videojulkaisuun, jotka kävimme edellisessä kohdassa läpi.

Karusellijulkaisun kuvatiedoston enimmäiskoko on 30 Mt ja suositeltu kuvasuhde 1:1 suositellun vähimmäistarkkuuden ollessa 1080 x 1080 px.

 


Facebook-tapahtumasivun kuvakootFacebook-tapahtuman kansikuvan koko 2020

Suositeltu kuvasuhde: 1.91:1
Suositeltu tarkkuus: vähintään 1200 x 628 px
Suositeltu videon kesto: 30 sekuntia – 5 minuuttia

Facebook-tapahtumasivulle suositeltu kuva- ja videosuhde on 1.91:1 ja suositeltu tarkkuus 1200 x 628 px. Jos lisäät tapahtuman kansikuvaan tai -videoon tekstiä, kannattaa se asetella kuvan keskelle, jolloin se näkyy parhaiten eikä leikkaudu pois mobiililaitteilla.

Huom.! Et voi muokata ensisijaisen kuvan tai videon kokoa sen jälkeen, kun se on lisätty tapahtumaan.

 


Facebook-ryhmän kuvakootFacebook-tapahtuman kansikuvan koko 2020

Kansikuvan suositeltu kuvasuhde: 1.91:1
Kansikuvan suositeltu tarkkuus: vähintään 1640 x 856 px

Facebook-ryhmän kansikuvalle suositeltu kuvasuhde on 1.91:1 ja suositeltu tarkkuus 1640 x 856 px.

Huom.! Älä sijoita kuvan ylä- tai alaosaan (eli 96 pikselin osuus ylhäällä ja alhaalla) tekstiä tai muuta tärkeää tietoa, sillä mobiililaitteilla kuva voi leikkautua näistä kohdista. Suosittelemme tekstin asettamista kuvan keskelle, jotta se näkyy parhaiten.

 


Facebook-mainosten kuvakoot

Mainoskuvan koko riippuu mainoskampanjan tavoitteesta sekä siitä, millä mainospaikoilla mainos näkyy. Yksityiskohtaisemmat ohjeet mainoskohtaisille kuville löydät Facebookin mainosoppaasta.

Mainonnassa toimivin mainosmuoto löytyy yleensä testaamalla, joten kannustamme kokeilemaan Facebook-mainonnassa rohkeasti erilaisia kuvia ja sijoitteluja. Suosittelemme myös A/B-testaamaan kahta tai useampaa kuvakokoa samalle sisällölle, jos vain suinkin mahdollista.

Tekstin määrä Facebook-mainoskuvissa

Facebook suosii lähtökohtaisesti mainoskuvia, joissa ei ole ollenkaan tekstiä tai joissa tekstiä on vähän (alle 20 % kuvan pinta-alasta). Voit lukea lisää tästä ja tarkistaa kuvasi mainossopivuuden Facebookin Kuvan tekstitarkistus -työkalusta.

Jos kuvassa on tekstiä tai grafiikkaa, suosittelemme lataamaan sen Facebookiin PNG-tiedostomuodossa parhaimman kuvalaadun takaamiseksi.

Facebookin parissa työskentelevän tulee pysyä koko ajan perillä kanavan kehityksestä ja siellä tapahtuvista muutoksista – ja niitähän tuleekin jatkuvasti.

Onneksi kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin. Meidän työtämme on seurata kehitystä, poimia tärkeimmät uutiset ja välittää ne sinulle. Nappaa siis meitä hihasta – autamme mielellämme esimerkiksi kouluttamalla tai luotsaamalla digimarkkinointisi kohti huipputuloksia!