Blogit

Näin muokkaat Facebook-linkkipäivityksen kuvaa ja otsikkoa

Monet julkaisijat ovat kuluneena kesänä ja syksynä älähtäneet ärsytyksestä: Facebook-sivulla jaettavan, linkin sisältävän päivityksen otsikkoa ja kuvaa ei voi enää muokata ennen julkaisua. Aiemmin tämä on ollut mahdollista.

Näin muokkaat Facebook-linkkipäivityksen kuvaa ja otsikkoa

Monet julkaisijat ovat kuluneena kesänä ja syksynä älähtäneet ärsytyksestä: Facebook-sivulla jaettavan, linkin sisältävän päivityksen otsikkoa ja kuvaa ei voi enää muokata ennen julkaisua. Aiemmin tämä on ollut mahdollista.

Muutoksen taustalla on ennen kaikkea Facebookin halu kontrolloida ja suitsia feikkiuutisten sekä epärehellisen sisällön jakamista.

Vaikka muutos on hyvin perusteltu, on siitä aiheutunut ylimääräistä päänvaivaa monelle rehelliselle julkaisijalle, joka ei pääse kiinni tarvittaviin verkkosivuston metatietoihin niiden muuttamiseksi.

Siksi jaammekin helpohkon kiertotien näiden tietojen muuttamiseksi Facebookissa päivitystasolla. Tätä varten käytössäsi tulee olla Facebook-mainostili.

 

Siis mistä on kyse?

Nain muokkaat Facebook-paivituksen kuvaa ja linkkia - esimerkki - Grapevine

Kun haluan jakaa Grapevinen Palvelut-sivun meidän Facebook-sivullamme, liitän sivun osoitteen tekstikenttään, jolloin Facebook hakee linkkipäivityksen esikatseluun tarvitsemansa elementit (kuvan ja otsikon) sivun metatiedoista. Tässä vaiheessa haluaisin vaihtaa kuvan, muuttaa linkin otsikon informatiivisemmaksi sekä poistaa otsikon alapuolella näkyvän kuvaustekstin.

Aiemmin nämä muutokset onkin ollut mahdollista tehdä tässä vaiheessa  – mutta ei enää.

Facebookin mainostyökalun kautta on kuitenkin mahdollista luoda linkkipäivitys muokatulla otsikolla ja kuvalla sekä julkaista se Facebook-sivulla.

Aivan yhtä kätevää ja nopeaa tämä ei ole verrattuna suoraan sivulle tehtävään postaukseen, mutta keinoa kannattaa kokeilla tapauskohtaisesti.

 

Näin muokkaat Facebook-linkkipäivityksen kuvaa ja otsikkoa Business Managerissa

Nain muokkaat Facebook-postauksen kuvaa ja linkkia - Mainoksen tekeminen - Grapevine

1. Tee uusi mainos Facebookin mainostyökalun kautta. Mainoksen tavoitteena tulee olla linkin klikkaukset. Jos sinulla ei ole mainostililläsi aiemmin luotua linkkien klikkauksia tavoittelevaa mainoskampanjaa, voit myös luoda uuden “testikampanjan” päivityksen tekoa varten. Määritä tässä vaiheessa julkaisuun haluamasi kuva, otsikko, teksti sekä linkki johon julkaisusta ohjataan (kuva 1).

Nain muokkaat Facebook-postauksen kuvaa ja linkkia - Sivujulkaisut - Grapevine

2. Mene Business Managerin valikosta kohtaan Sivujulkaisut (kuva 2).

3. Sivujulkaisuissa mene kohtaan Mainosjulkaisut. Äsken tekemäsi uuden julkaisun pitäisi näkyä uusimpana Mainosjulkaisujen listassa.

Nain muokkaat Facebook-postauksen kuvaa ja linkkia - Mainosjulkaisut - Grapevine

4. Nyt voit joko ajastaa julkaisun ilmestymään Facebook-sivullasi myöhemmin tai julkaista sen saman tien (kuva 3).

5. Jos et halua mainostaa kohdassa 1 tekemääsi mainosjulkaisua erillisenä mainoksena, muista poistaa tai peruuttaa joko koko kampanja tai tekemäsi yksittäinen mainosversio.

 

Milloin tätä keinoa kannattaa käyttää?

Oman kokemukseni mukaan tämä ei ole erityisen kätevä tai nopea tapa tehdä sisältöpäivityksiä – Facebookin mainosalusta toimii usein varsin hitaasti verrattuna siihen, että päivityksen tekisi suoraan Facebook-sivulle.

Jos julkaiset paljon linkkejä tai sinulla on kiire, ei tähän kikkakolmoseen kannata välttämättä turvautua joka ikinen kerta. Tämä on kuitenkin erittäin hyödyllinen keino silloin, kun sinun on pakko saada julkaistua juuri tietynlainen postaus omine kuvineen ja otsikkoineen.

 

Pysyvää on vain muutos

Tämä blogi on kirjoitettu lokakuussa 2017. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, onko linkkipäivitysten muokkausmahdollisuuden poistaminen pysyvä ratkaisu Facebookilta vai ainoastaan hetkellinen kokeilu. Varmaa ei myöskään ole, kuinka kauan päivitysten julkaiseminen on mahdollista mainostyökalun kautta – en ihmettelisi, jos Facebook jossain vaiheessa estäisi tämän “kiertotien”.

Varmin tapa pysyä kärryillä onkin seurata aktiivisesti Facebookin uutisia (ja blogiamme), testata säännöllisesti erilaisia työkaluja ja tämän bloggauksen esimerkin tyylisiä kokeiluja sekä säilyttää utelias mieli ja kokeilunhaluinen asenne.

Lue lisää aiheesta täällä:

API Change Log: Modifying Link Previews

Next Steps to Addressing Link Preview Modification

Facebook Advertiser Help Center: Link Preview Editing

 

Oletko testannut linkkipäivitysten tekoa mainostyökalun kautta? Tiedätkö muita käteviä vinkkejä päivitysten tekoon? Jaa kokemuksesi blogin kommenteissa!