Hyvä sisältö on timanttia ja osuva kohdennus kultaa myös tänä vuonna. Yrityksiltä odotetaan nyt vakaata ja vahvaa arvopohjaa ja sitä, että siitä osataan viestiä oikealla tavalla oikeissa kanavissa. Mitä kaikkea siis on sisältömarkkinointi vuonna 2020? Kurkkaa alta vinkkimme niin viesteihin, kanaviin kuin kohderyhmiinkin.
Merkityksellisyyttä, aitoutta, vastuullisuutta ja samaistuttavuutta pidettiin sisältömarkkinoinnin trendeinä vuodelle 2020 jo ennen koronakriisiä ja poikkeustilaa. Nyt kaipuumme ihmisläheisiä kohtaamisia, vakaata ja vastuullista arvopohjaa sekä inhimillisiä tekoja kohtaan on vain kasvanut.
Kukaan ei vielä tiedä, miten koko maailmaa koskettava ja yhdistävä poikkeustilanne vaikuttaa markkinointiin, yhteiskuntaan, talouteen tai ihmiskuntaan pidemmällä aikavälillä. Yrityksillä on kuitenkin aina mahdollisuus ottaa askel eteenpäin ja viedä brändiään siihen suuntaan, mikä on kirjattu strategiapaperin ensimmäisille riveille – ja mikä toivottavasti on myös laadittu vastaamaan kuluttajien tarpeisiin.
Toisaalta myös kilpailun ja esimerkiksi sisällön määrä maailmassa lisääntyy jatkuvasti, kun taas kuluttajien huomiokyky heikkenee. Haluatko kilpailla huomiosta fake newsin, klikkiotsikoiden tai turhanpäiväisen sisällön avulla vai ehkäpä sittenkin kohderyhmätuntemuksella, oikeilla kanavavalinnoilla ja osuvalla sisällöllä, joka tuo aitoa lisäarvoa?
Jos tuntuu, että vakaasta arvopohjasta ja vastuullisesta liiketoiminnasta huolimatta viestit eivät tavoita eikä merkityksettömien klikkiotsikoiden keksiminen tästä ikuisuuteen innosta, näillä vinkeillä pääset alkuun ja tuot sisältömarkkinointisi uudelle vuosikymmenelle:
1. Pohdi brändin syvintä olemusta ja muodosta sisältöstrategia
Mitkä ovat yrityksen missio ja arvot? Mitä yrityksen brändistä pitäisi ajatella? Viherpesusta ei pidä kukaan, eikä myöskään ahneus, välinpitämättömyys tai feikkaaminen kiinnosta. Mieti, miksi yritys on olemassa, tunnista sen vastuu ja integroi arvot osaksi jokapäiväistä toimintaa. Kun yritys tuntee itsensä, arvonsa ja päämääränsä, on liiketoiminnalle helppoa asettaa tavoitteet. Liiketoiminnan tavoitteista taas voidaan johtaa markkinointiviestinnän tavoitteet ja luoda niihin pohjaava sisältöstrategia.
2. Tutustu kohderyhmiin syvemmin ja palvele heitä
Tunnista yrityksen kohderyhmät; heidän odotuksensa, tarpeensa, kipukohtansa ja halunsa. Mitä apua yrityksestä on heille? Miten brändi voi vastata näihin tarpeisiin? Yksi viesti ei ole kaikkia varten, eikä kaikkia voi koskaan miellyttää – tarkoitus on siis tunnistaa tärkeimmät kohderyhmät ja sellaiset teemat, jotka herättävät kohderyhmässä kiinnostusta, ovat aidosti hyödyllisiä ja resonoivat niin tunnistettujen kuin tuntemattomienkin tarpeiden kanssa.
3. Rakenna raamit sisällöntuotannolle ydinviestien, tone-of-voicen ja sisältöteemojen avulla
Mieti, mitä haluat sanoa ja miten. Huumori on taitolaji, brändin tone-of-voice on parhaimmillaan erottautumistekijä ja kilpailuetu, ydinviestit ja sisältöteemat taas ratkaisevat sen, mitä sisältömarkkinoinnissa loppujen lopuksi tehdään. Ydinviestit ovat niitä asioita, joita ollaan valmiita toistamaan niin usein, että ne myös menevät läpi. Sisältöteemat taas luodaan sitä varten, että “hauki on kala”-toistotaktiikka ei pidemmän päälle todennäköisesti lisää kohderyhmän kiinnostusta tai kannusta ostamaan.
4. Tsekkaa kanavavalinnat
Täydellisinkin viesti menee hukkaan, jos laitat sen Teksti-TV:seen, kun kohderyhmä löytyy TikTokista. Timantiksi huolella hiottu blogikirjoitus ei hyödytä ketään, jos se hautautuu Googlen kakkossivulle. Nappaa kiinni uusista trendeistä, kuten Instagram Livestä tai podcasteista, jos ne sopivat sisältöstrategiaan, mutta jokaiseen #pillowchallengeen ei kuitenkaan tarvitse lähteä mukaan.
5. Rakenna suhteita ja merkityksellisiä kohtaamisia
Harva on valmis kuuntelemaan, mitä haluat sanoa, jos et ole valmis jatkamaan keskustelua. Kuuntele herkällä korvalla, ole valmis korjaamaan virheitä ja opi mahdollisista mokista. Toisaalta ilmiöt, jaetut kokemukset tai koko kansan yhdistävät inside-vitsitkään eivät synny tyhjiössä.
Lidlin lenkkarit tai hapanjuuren kasvattaminen Instagram Livessä tuskin ovat niitä asioita, mistä vuosi 2020 tullaan muistamaan, mutta juuri tällä hetkellä ne tarjoavat ihmisille oikeita asioita; yhteisiä kokemuksia ja tunnetta siitä, että on osa jotakin suurempaa. Valppaimmat brändit pääsevät ilmiöihin mukaan – tai ovat jopa luomassa niitä.
Voimia sisällön kanssa painimiseen – harjoitus tekee mestarin! Kiireisille ja kärsimättömille jeesiä taas löytyy täältä.