Brändin tone of voice sosiaalisessa mediassa

05.10.2016|

Peitä yrityksesi Facebook-postauksesta julkaisijan nimi. Tunnistaisitko sen pelkän tekstin perusteella omaksesi vai voisiko se olla kenen tahansa kilpailijasi kirjoittama? Selkeä, omaperäinen tone of voice tai suomalaisittain äänensävy on kilpailuetu, joka tekee yrityksestä brändin ja erottaa sen kilpailijoistaan.

 

brandin-tone-of-voice-sosiaalisessa-mediassa

Mikä brändin tone of voice tarkalleen ottaen on?

Tone of voice /äänensävy on se tapa, miten brändi puhuu ja miltä se kuulostaa. Miten se kommunikoi asiakkaidensa ja ympäröivän maailman kanssa? Millaisia sanoja ja termejä se käyttää? Millaisilla adjektiiveilla brändiä voisi sen käyttämän kielen perusteella kuvailla? Mukaan voi laskea myös sen, mistä brändi puhuu – minkälaisia asioita ja aiheita se haluaa tuoda ihmisten tietoon?

Miksi se on tärkeää määritellä?

Erottuva ja omalaatuinen äänensävy on kilpailuetu. Se on keino kertoa, millainen brändi on luonteeltaan ja siten houkutella oikeaa kohderyhmää brändin pariin. Oikeanlainen tone of voice tuo brändiä lähemmäksi asiakasta ja rakentaa kuluttajien luottamusta yritystä kohtaan, koska he voivat luottaa siihen, että yritys puhuu tutulla tavalla kanavasta riippumatta. Kuinka outoa olisikaan, jos esimerkiksi ronskista kielenkäytöstään tunnettu Varusteleka alkaisi yhtäkkiä puhua hempeilevästi ja söpöstelevästi?

Etukäteen mietitty ja määritelty tone of voice helpottaa myös sisällöntuotantoa ja auttaa esimerkiksi uusia työntekijöitä pääsemään jyvälle nopeasti.

Tone of voicen käyttö sosiaalisessa mediassa

Brändin kielenkäyttöön kannattaa kiinnittää huomiota sosiaalisessa mediassa, missä yksikin väärä sana voi vahingossa aiheuttaa somekriisin. Kun lukijan huomiosta taistelee uutisvirrassa päivittäin tuhansia muitakin viestejä, on erottuvasta ja tunnistettavasta tyylistä huomattavaa hyötyä.

Yhtenäinen tone of voice on kultaakin kalliimpaa erityisesti silloin, kun useampi työntekijä julkaisee sisältöä yrityksen tilillä. Brändin äänen tulee kuulua vahvana yrityksen viestinnässä viimeisintä twiittiä ja Facebook-päivitystä myöten, kirjoittajasta riippumatta. Kuluttajiin vetoava viestintätyyli on vahvuus myös sosiaalisen median asiakaspalvelu- ja reklamaatiotilanteissa, joissa ystävällinen ja ymmärtäväinen äänensävy voi ratkaista koko tilanteen yrityksen hyödyksi.

Lue täältä tarkemmin Tescon keissistä, missä huumoripitoinen tone of voice käänsi negatiivisen palautteen positiiviseksi näkyvyydeksi.

Meillä tarkastetaan yleensä asiakkaille tekemiemme somesisältöjen äänensävy useamman silmäparin voimin: kenelle nyt puhutaan? Käyttäisikö brändi juuri tätä sanaa/ilmaisua? Vetoaako kohderyhmään paremmin iloinen huudahdus vai coolisti lakoninen toteamus? Saman asian voi ilmaista monella eri äänensävyllä:

  • ”Uutuustuotteemme on vihdoin täällä!”
  • ”Me ollaan niiiin innoissamme tästä – toivottavasti tekin! <3”
  • ”Tehtiin tämmönen. Toivottavasti tykkäätte.”
  • ”Täsä tää ny olis. Ostakkee pois.”

Brändin tone of voice on kuitenkin asia, joka ei rajoitu pelkästään someen. Brändin äänen pitäisi olla tunnistettava, oli kyse sitten twiitistä, Instagram-kuvasta, printtimainoksesta tai messuständistä. Ja parhaimmillaan brändin yhtenäinen äänensävy ei rajoitu vain markkinointimateriaaleihin (somessa tai somen ulkopuolella), vaan se lävistää koko yrityksen aina sisäisistä sähköposteista johdon tiedotteisiin, perehdytyskalvoihin ja jopa jääkaapissa oleviin post-it-lappuihin.

Miten ainutlaatuinen ja juuri teidän yritykselle sopiva äänensävy määritellään ja jalkautetaan?

Kurkkaa ohjeet seuraavasta blogista: 5 vinkkiä yrityksen tone of voicen luomiseen.

Kirjoittaja:

Somen, sisältöjen ja verkkomainonnan parissa sukkuloiva markkinointi-ihminen, jonka mielestä data on kaunista ja lukeminen kannattaa aina.