Aitoa viihdettä, huumoria, hauskuutta ja ennen kaikkea koukuttavaa sisältöä – tätä kaikkea on TikTok. Muutaman viime kuukauden aikana TikTokin käyttäjämäärät ovat nousseet pilviin, eikä syynä ehkä ole pelkästään maailmalla vallinnut laaja kotikaranteeni. Myös TikTok-mainonta on osoittanut kasvun merkkejä, niin Suomessa kuin ulkomailla.

TikTok-sovellusta on ladattu maailmanlaajuisesti jo yli 2 miljardia kertaa, ja se on ohittanut latausmäärissä niin Facebookin, Instagramin kuin Snapchatin. Sovelluksella on tällä hetkellä 800 miljoonaa aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Maaliskuussa 2020 TikTokia käytti Suomessa viikottain noin 400 000 käyttäjää, mutta latausmäärät ovat olleet nousussa koko kevään ajan. Pelkästään toukokuussa Suomessa raportoitiin lähes 100 000 uutta latausta.

Keskivertokäyttäjä kuluttaa TikTokissa aikaa noin 45 minuuttia kerrallaan ja yli 63 % käyttäjistä on iältään 10–29 -vuotiaita. TikTokin virallinen ikäraja on 13 vuotta ja kanavan sisällöntuotannossa on hyvä tiedostaa suuri joukko nuoria käyttäjiä. Vaikka suurin osa käyttäjistä on nuorempaa kohderyhmää, ei kyseessä ole enää missään nimessä pelkkä nuorisokanava.

Mikä on TikTok?

TikTok on alusta, jossa voi tehdä ja jakaa lyhyitä videoita. Videot ovat pystymallisia ja sovelluksessa navigoidaan videoiden välillä skrollaamalla videosyötettä ylös-alas. Kanavan koukuttavuus perustuu sen älykkääseen algoritmiin, joka tutkii käyttäjän mieltymyksiä ja tarjoaa tämän perusteella kiinnostavaa sisältöä. 

Älä siis lannistu, jos ensimmäisellä käyttökerralla tulee tunne, ettei kanava välttämättä ole itseä varten. TikTok opettelee tuntemaan käyttäjän mieltymyksiä ja jatkossa sovellus tarjoaa loppumattoman virran kissavideoita, tanssihaasteita ja paidattomia palomiehiä – riippuen tietysti siitä, millaista sisältöä olet sovelluksessa aiemmin katsonut.

TikTok-mainonta: mahdollisuudet ja hyödyt markkinoijalle

TikTokin suurin houkutus yrityksille ja markkinoijille on valtava joukko aktiivisia käyttäjiä, joita alustan välityksellä on mahdollista tavoittaa – jopa täysin orgaanisesti. Jos video tai haaste lähtee sovelluksessa viraaliksi, voivat tulokset olla täysin vertaansa vailla muihin somekanaviin verrattuna.

4 vinkkiä TikTok-markkinointiin:

1. Luo omaa sisältöä

Autenttisuus ja heittäytyminen on TikTokissa kaiken A ja O – nyt saa osoittaa luonnetta! Kaikessa sisällöntuotannossa on hyvä ottaa huomioon sovelluksen algoritmi ja suunnitella sisältö alusta-natiivisti, sillä toiseen kanavaan luotu sisältö ei sellaisenaan toimi TikTokissa.

Trendaavien ja viraaliksi nousevien sisältöjen maagiset ainesosat ovat usein lemmikit tai lapset. Inspiraationa voi käyttää sovelluksen Löydä-välilehden sisältöä ja suosittujen videoiden avulla on helppo havainnollistaa, millainen sisältö kanavassa toimii. 

2. Jaa käyttäjien tekemää sisältöä

Käyttäjien luoma sisältö on brändille ilmaista markkinointimateriaalia, joten kannustaminen brändiin linkittyvän sisällön tuottamiseen voi poikia jopa parempia tuloksia kuin yrityksen itse tuottama sisältö. Hyvän tavan mukaista on pyytää lupa käyttäjältä videon jakamiseen.

Erilaiset haasteet ovat myös loistava keino tuoda brändiä suurempaan tietoisuuteen. Hashtag-haasteet lähtevät usein pyörimään kanavassa myös orgaanisesti ja näillä on myös suuri viraali-potentiaali.

3. Ota TikTok-mainonta haltuun

TikTok-mainonta ja mainostamismahdollisuudet kehittyvät kovaa vauhtia myös Suomessa. Harva mainostaja on vielä hyödyntänyt kanavan potentiaalia, muutamia edelläkävijä-brändejä lukuun ottamatta. Tällä hetkellä TikTok-mainontaan on Suomessa käytettävissä kolme erilaista mainosmuotoa:

  • In-Feed video: 5–15 s pitkä video, joka levittyy koko kännykän ruudulle. 
  • Brand Takeover: 3 s kestävä kuva tai 3-5 sekuntia pitkä video, joka aukeaa koko näytölle, kun sovellus avataan. Mainosmuodolla tavoittaa kaikki Suomen Tiktok-käyttäjät.
  • TopView: 5–60 s pitkä video, suositeltu pituus on 15 s. Samoin kuin Brand Takeover, mainos aukeaa kun sovellus avataan, mutta on kestoltaan pidempi.

TikTok-mainontaa voi tehdä Facebook Audience Networkin kautta, mutta mainostaminen suoraan TikTokin välityksellä (esimerkiksi TikTok Adsia käyttämällä) mahdollistaa monipuolisemmat mainosmuodot.

4. Kehitä vaikuttajayhteistyötä

Vaikuttajamarkkinointi toimii myös TikTokissa. Vaikuttajia voi hyödyntää kaupallisissa yhteistöissä, vaikuttaja voi ottaa kanavan “haltuun” tai toimia brändin mainoskasvona. Tarjoa vaikuttajalle raamit eli kattokonsepti, mutta vältä päälle liimaamista. 

TikTokin editointityökalu sallii luovan toteutuksen ja vaikuttaja voi kehittää itselleen luontevaa sisältöä. Monikanavaisuus, esimerkiksi Instagramia hyödyntämällä, toimii  TikTok-haasteessa tai -arvonnassa. Näin voidaan ohjata liikennettä suoraan vaikuttajan TikTok-kanavaan tai brändin laskeutumissivulle.

TikTok Creator Marketplace on TikTokin oma vaikuttajamarkkinointialusta. Alustaan on kerätty vaikuttajista todennettua, paikkansapitävää ja ajantasaista dataa. Alustan avulla myös vaikuttajat saavat suoran kanavan kommunikoida brändien kanssa. Suomen suurimpia TikTtok-vaikuttajia tällä hetkellä ovat Jennifer Käld (@jennifererica), Sari Aalto (@sariaalto), HPC Official (@hpc_official) ja  Asoo (@asoothesizzler).

Mitä seuraavaksi?

Tilastot puhuvat sen puolesta, että TikTok on viimeistään nyt syytä ottaa vakavasti niin sisällöntuotannossa kuin myös markkinoinnissa – olit sitten sosiaalisen median markkinoija, sisällöntuottaja tai vaikuttaja – kanavassa on tarjolla paljon ilmaista näkyvyyttä, jos sisältö vain on kunnossa.

Jos TikTok-mainonta ja markkinointi TikTokissa kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä ja anna meidän auttaa sinut alkuun.