Blogit

Suomalaiset hylkäävät Facebookin?

Joukkopako Facesta: lähes 300 000 suomalaista on jättänyt Facebookin huhtikuun 2018 jälkeen. Onko tämä totta? Ja jos on, pitäisikö markkinoijien lopetella Facebook-toimintonsa pikaisesti?

Suomalaiset hylkäävät Facebookin?

Joukkopako Facesta: lähes 300 000 suomalaista on jättänyt Facebookin huhtikuun 2018 jälkeen. Onko tämä totta? Ja jos on, pitäisikö markkinoijien lopetella Facebook-toimintonsa pikaisesti?

Onko joukkopako totta?

Maanantaina 27.8.2018 Harto Pönkä bloggasi aiheesta ansioituneesti syväluotaavien numeroiden kera. Bloggaus kertoo datan valossa, että tosiaan noin 300 000 suomalaista on lopettanut Facebookin käytön Cambridge Analytics -fiaskon jälkeen. Mitäpä tähän voi sanoa? Ei mitään muuta kuin että loistavaa – suomalaiset ovat heränneet viimein miettimään omaa some-käyttäytymistään ja medialukutaito on toivottavasti myös parantunut siinä sivussa.

Pönkä viittaa itse keräämiensä lukujen lisäksi DNA:n tekemään Digibarometriin (PDF), joka on tehty juuri Facebookin keväisten tietosuojakriisien aikoihin. Barometri on mielenkiintoista luettavaa ja siitäkin voi huomata, että vastaajat ovat todella hämmentävän paljon luopuneet Facebookin käytöstä ja samalla heränneet miettimään, mitä tietoja itsestään kertovat sosiaalisen median kanavissa.

Kurkistus numeroiden taakse

Kuten aina, numeroita kannattaa tarkastella vähän kauempaa ennen kuin tekee hätäisiä johtopäätöksiä. Ensinnäkin DNA:n Digibarometrin yhteenveto-sivun ensimmäinen kohta on seuraavanlainen: ”Sosiaalisista medioista käytetään eniten päivittäin Facebookia ja WhatsAppia, seuraavaksi YouTubea ja Instagramia.” Lisäksi on huomattava barometrin datankeruumetodi: ”Kohderyhmään kuuluvat vastaajat rekrytoitiin Nepan paneeleista”.

Mitä sitten? No sitä, että Facebook omistaa sekä WhatsAppin että Instagramin. Samaisen barometrin mukaan WhatsAppin käyttö on lisääntynyt sitten vuoden 2016 10 %-yksikköä ja Instagramin käyttö samassa ajassa 11 %-yksikköä.

[tweetherder]Facebookin omistamien palveluiden WhatsAppin ja Instagramin suosio kasvaa. #facebookelää[/tweetherder]

No entäpä tuo Nepan paneeli, jonka perusteella Digibarometri on koottu? Panelistit missä tahansa paneelissa ovat tyypillisesti keskivertokansalaista aktiivisempia ja tiedostavampia, joten niin on varmasti myös tässä tapauksessa. Digibarometri antaa ehdottomasti tärkeää tietoa meille digiasioiden kehittymisestä ja trendeistä, mutta kovin syvällisten tulkintojen tekeminen panelistien vastausten perusteella voi olla vaarallista. Siksipä olenkin sitä mieltä, että kun Digibarometrin tulokset kertovat jopa 90% vastaajista kuulleen Facebookin tietosuojakohusta ja näistä 7%:n jopa jo poistaneen tilinsä Facebookista, ei tulos mustavalkoisesti edusta koko Suomen kansan valveutuneisuustasoa asian suhteen.

Miten tähän kaikkeen pitäisi reagoida?

Tässä vaiheessa lähinnä mielenkiinnolla. On pelkästään hyvä asia, että suomalaiset kuluttajat ovat heränneet huomaamaan, ettei sosiaalinen media ole sama asia kuin kodin valokuva-albumi tai kahdenkeskinen keskustelu. Kuten maailmassa yleensäkin, kaikki eivät ole hyvisten asialla ja siksi on syytä pysähtyä miettimään erilaisten appien ja tietovisojen perimmäisiä motiiveja. Digitaalinen maailma on mahdollistanut täysin uudenlaisen politikoinnin ja vaikuttamisen, joten medialukutaidon pitäisi olla pakollinen aine koulussa viimeistään kolmannella luokalla.

[tweetherder]Facebookista saamme edelleen kiinni 2,8 miljoonaa suomalaista. Tämän lisäksi käytössä ovat vielä muut Facebookin omistamat kanavat.[/tweetherder]

En siis missään nimessä ole julistamassa, että tietosuojakohu oli liioittelua tai että kenenkään ei pitäisi lopettaa Facebookin käyttöä, vaan enemmänkin haluan katsoa tätä ilman kiihkoa ja tunnelatausta. Ja koska me Grapevinessa teemme töitä markkinoijien kanssa, haluan myös rauhoitella heitä: pelkästään Facebookista saamme edelleen kiinni 2,8 miljoonaa suomalaista. Tämän lisäksi käytössä on vielä muut Facebookin omistamat kanavat. Eikä pidä unohtaa muita some-kanavia eikä varsinkaan Googlea. Laadukkaalla ja kiinnostavalla sisällöllä sekä hyvin optimoiduilla mainoksilla on siis edelleen paikkansa markkinointipaletissa. Sisältö on edelleen kuningas – kanavien muutoksista huolimatta.

Lisäys 31.8. klo 16:00
Facebook ei itse ole vahvistanut käyttäjämäärän laskua; ainakin teoriassa Harto Pönkän esittämät luvut voivat johtua esimerkiksi Facebookin aiemmasta käyttäjämäärien (potentiaalisen kohderyhmän) liioittelusta tai harmaiden tilien poistamisesta. Täysin riippumattomia ja verrannollisia lukuja käyttäjämääristä tuskin on ollenkaan julkisesti saatavilla. Aiheesta on käyty paljon keskustelua muun muassa Twitterissä.

Lisäys 5.9. klo 13:00
HS: Facebook paljastaa nyt lukunsa: Kasvu Suomessa tyrehtyi viime vuoden lopulla, mutta joukkopakoa ei näy

Marika Siniaalto

Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Kirjoittajan artikkelit ->