Onko yksityisyytesi kaupan? – Facebookin tietoturva puhuttaa edelleen

17.04.2018|

Onko yksityisyytesi kaupan?

Vaikka Facebookin perustaja, Mark Zuckerberg, oli se, jota grillattiin USA:n kongressissa kaksi päivää ja monen monta tuntia yksityisasioiden vuotamisesta, tulisi ehkä meidän kaikkien katsoa peiliin…

  • Kyllä, Facebookin olisi pitänyt huolehtia paremmin ihmisten tiedoista.
  • Kyllä, heidän olisi pitänyt olla avoimempia siitä, miten käyttäjien tietoja käytetään.
  • Kyllä, Facebookin ei olisi pitänyt päästää yhteistyöyrityksiä käsiksi heidän keräämäänsä dataan ihmisten henkilökohtaisia tietoja myöten.

Eräs kongressin edustaja kysyi kuulemisessa Mark Zuckerbergilta, missä hotellissa hän asuu. Zuckerberg oli pitkään hiljaa ja sitten totesi, ettei hän kerro. Kongressin edustajan motiivi oli osoittaa, että ei Zuckerbergikään halua kertoa kaikki yksityisasioita muille – miksi hän siis on antanut Facebookin jakaa niitä muille?

Syytön heittäköön ensimmäisen kiven

Kukaan ei kunnolla älähtänyt vuonna 2015, kun ensimmäiset tiedot Facebook-käyttäjien tietovuodosta tuli ilmi. Sen jälkeen useat eri lehdet ovat ottaneet esille Cambridge Analytics -casen, mutta mitään suurta haloota siitä ei ole muodostunut. Facebook korjasi virheitään ja on aktiivisesti muistuttanut käyttäjiä, että he voivat vaikuttaa yksityisasetuksillaan siihen, mitä tietoja muille näkyy ja millaisia mainoksia heille näkyy. Ihmisten henkilökohtaisia tietoja käytettiin luvatta hyvin tarkan psykologisen analysoinnin kautta valekäyttäjien luomaan propagandaan. Olisiko tietoturva-aihe koskaan noussut niin isoksi kohuksi, ellei sen vaikutus USA:n presidentin valintaan olisi selvinnyt?

Olisiko tietoturva-aihe koskaan noussut niin isoksi kohuksi, ellei sen vaikutus USA:n presidentin valintaan olisi selvinnyt?

Rehellisesti sanoen, kuinka moni meistä käyttäjistä on Facebook-yksityisyysmuistutuksen kohdalla mennyt katsomaan omia yksityisyysasetuksiaan, saati muuttanut niitä?

Kuinka moni on osallistunut kilpailuihin tarkistamatta sen kummemmin, mille sivulle linkki vie ja mihin kilpailussa annettuja tietoja käytetään?

Kuinka usein olemme tyytyväisenä jakaneet postauksia, katsomatta mihin ne vievät tai kuka on postauksen tekijä?

Tämä ei koske ainoastaan Facebookin käyttäjiä vaan ihan kaikkea verkossa tapahtuvaa toimintaa. Digitaalinen jalanjälkemme ulottuu joka puolelle ja kauas menneisyyteemme. Olemme antaneet henkilötietojamme surutta monen monille verkkosivuille ja palveluille. Pahimmillaan kirjaudumme toisen yrityksen palveluun Google- tai Facebook-kirjautumisella sen enempää miettimättä, ja eritoten, käyttöehtoja lukematta. Hyväksy-napin painaminen on pakollinen paha. Helpottaa, kun ei tarvitse muistaa montaa salasanaa. Vaikka itse pyrin olemaan tarkka tietoturvastani, niin – rehellisyyden nimissä – tässä kohtaa on tullut oikaistua useammin kuin kerran.

Suojassa katseilta – vai sittenkin julkinen?

Osallistumme surutta jos minkälaisiin keskusteluihin niin somessa kuin muuallakin verkossa. Usein ajattelemme, että “tämä on suljettu ryhmä”. Olemmeko edes katsoneet, kuinka monta jäsentä tässä suljetussa ryhmässä on? 50, 100 , 5 000, 50 000? Tiedämmekö keitä he ovat ja mikä on heidän motiivinsa olla ryhmässä mukana? Totuus on, että kuka vaan voi ottaa kuvakaappauksen postauksesta ja lähettää sen vaikka kenelle.

Mainostaja – tunne omat vastuusi

Entä yritykset, mainostajat? Olemmeko selkeästi kertoneet jokaisen arvonnan ja kilpailun yhteydessä, mihin osallistujien tietoja kerätään? Onko tiedot oikeasti hävitetty jokaisen työntekijän koneelta vai oleileeko jossain sisäisen verkon tai kovalevyn syöverissä excel toisensa jälkeen, johon on kerätty mitä epämääräisempiä listoja?

Parjaamme usein EU:ta ja sen säätämiä lakeja turhanpäiväisiksi. Tässä maailman ajassa kuitenkin uusi EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) on todella tulossa tarpeeseen. Olemme selkeästi tarvinneet ison muistutuksen siitä, että omasta yksityisyydestään kannattaa olla kiinnostunut. Vaikka puhumme ”uudesta” tietosuoja-asetuksesta, se ei todellisuudessa eroa kovin paljoa olemassa olevasta henkilötietolaista, joka on jo ollut suhteellisen tiukka. Isoimpana erona on, että yritys saa heti sakot rikkomuksista. 4 %:n sakot liikevaihdosta ovat niin tuntuvat, että jopa Facebookin kaltaisten isojen, globaalien yritysten pitää sen takia ryhdistäytyä. Aikaisemmin yrityksiä on varoiteltu, jos sitäkään.

Jatkossa meille kaikille, jotka verkossa pyörimme, toimii hyvänä nyrkkisääntönä seuraava:

  1. Laske ensin kymmeneen,
  2. lue tekstisi uudelleen läpi,
  3. tarkista, kenelle ja missä se näkyy

…ja paina vasta sitten julkaisunappia.

Lähteet:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005608329.html http://nordic.businessinsider.com/dick-durbin-asks-mark-zuckerberg-what-hotel-he-stayed-at-2018-4/
https://motherboard.vice.com/en_us/article/mg9vvn/how-our-likes-helped-trump-win
https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005602024.html
http://www.tietosuoja.fi
https://www.apsisfinland.fi/blogi/lopeta-pelottelu-nain-voit-hyotya-eun-laajuisesta-gdpr-tietosuoja-asetuksesta

Kirjoittaja:

Digimarkkinoinnin maailma on tullut tutuksi kummaltakin puolelta pöytää jo yli 15 vuoden ajalta. Inspiroituu uusista teknologioista ja ilmiöistä. Tällä hetkellä lukee vapaa-ajalla kaiken mahdollisen tekoälyn hyödyntämisestä, silloin kun ei juokse hyvin energisen poikansa perässä tai suunnittele uutta pihaa.