Blogit

Ruokakulttuurin uusi aikakausi: Näin luot houkuttelevan brändin digikanavissa

Onnistu ruokabrändin houkuttelevan herkullisen sekä tuloksellisen sosiaalisen median strategian luomisessa.

Ruokakulttuurin uusi aikakausi: Näin luot houkuttelevan brändin digikanavissa

Sometrendit liikuttavat suuria yleisöjä – mutta miten ruokakulttuuria rakennetaan digissä? Kokosimme tähän blogiin kattauksen käytännön vinkkejä, joiden avulla onnistut luomaan ruokabrändille houkuttelevan herkullisen sekä tuloksellisen sosiaalisen median strategian.

Ruokakulttuuri elää somessa

Sosiaalisen median kanavat, erityisesti visuaalinen Instagram ja koukuttava TikTok, ovat nostaneet ruokatrendit kokonaan uudelle tasolle. Yleisön ulottuvilla on loputon määrä veden kielelle nostattavia ruokasisältöjä ja yllättäviä ideoita. Suosituimmat trendit leviävät myös somen ulkopuolelle – oletko joskus testannut esimerkiksi uunifetapastaa, Green Goddess -salaattia tai vaahdotettua Dalgona-kahvia?

Vaihtelevien trendien ja sitoutuneiden seuraajien myötä some on ruoka-alan yrityksille varsinainen mahdollisuuksien buffet-pöytä. Trendien aktiivinen seuraaminen ja niihin tarttuminen voi tuoda brändille positiivista näkyvyyttä, mutta aitouden kanssa tulee olla tarkkana. Ihan kaikkeen ei kannata lähteä mukaan, vaan valikoida juuri ne trendit, jotka oikeasti sopivat brändille.

Pelkkä hyvä maku ei enää riitä – ruoan pitää myös näyttää hyvältä sekä tarjota uusia elämyksiä kokeneemmillekin herkkusuille. Oli kyseessä sitten suussasulava makuyhdistelmä tai silmiä hivelevän kaunis annos, sometrendit tuovat ruokakulttuuriin jatkuvaa liikettä, uutuuden viehätystä ja yhteisöllisyyttä.

Yhteisön ja sosiaalisuuden merkitys

Yksi iso ja olennainen asia ruokakulttuurin kehittymisessä on sosiaalisuus. Ruokailun yhteisöllisyyttä korostetaan mainonnassa, ja useiden käyttäjien feedit ovat täynnä kuvia suurista ruokapöydistä, jotka odottavat herkuttelijoita. Brändi voi rakentaa omaa yhteisöään olemalla aktiivisesti läsnä siellä, missä kohderyhmäkin viettää aikaansa. Vuorovaikutus vahvistaa yhteisöä sekä tekee brändistä helpommin lähestyttävän – ja rakastettavan.

Läheisten mielipiteillä ja yhteisöllisyydellä on suuri merkitys, kun mietitään, millaista ruokaa kotona tehdään tai mihin ravintoloihin mennään syömään. Reseptit somessa, suositellut uutuustuotteet, viraaliksi nousseet trendiherkut, ravintolavinkit sekä kokemukset tuotteista tai ruokapaikoista muovaavat ajatusta siitä, mitä suuhun tulisi laittaa. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun lähikaupasta ovat loppuneet TikTokissa trendaavan reseptin ainekset tai kun hittiravintolaan joutuu jonottamaan tuntikaupalla. Somen voima on tässäkin asiassa suuri, mutta myös nopeatempoinen.

Trendit ilmestyvät ja usein myös katoavat hyvin nopeasti. Siksi ajoitus on avainasemassa, mikäli haluaa heittäytyä mukaan trendin aalloille. Juuri oikealla hetkellä trendeihin osallistuminen voi parhaimmillaan buustata myyntiä, mutta jo muutaman viikon myöhästyminen saa osallistumisen helposti tuntumaan teennäiseltä. On aina hyvä pohtia, kannattaako nopeisiin trendeihin lähteä mukaan – mitä uutta annettavaa brändillä niihin olisi? Sopiiko esimerkiksi brändin tuote täydellisesti juuri kyseiseen reseptiin tai trendiin?

Aitous ja arvot ruokabrändin ytimessä

Ruokabrändin menestys somessa vaatii rohkeutta erottua kilpailijoista. Kannattaa miettiä, mikä tekee juuri teidän brändistänne tai tuotteestanne ainutlaatuisen. Ehkä se on uutta inspiraatiota tarjoava resepti tai arkea helpottava keittiöniksi? Myös yllätyksellisyys voi herättää kiinnostusta: onko tuotteelle olemassa jokin ihan uusi käyttötapa, tai voisitteko tehdä yhteistyötä täysin eri alan brändin kanssa?

Somessa ei tietenkään kannata vain kiillottaa pelkkää pintaa, vaan tekemisen taustalla tulee olla aito arvo – oli se sitten herkullinen maku, upea visuaalisuus tai vaikkapa arjen helpottaminen. Hyvällä tarinalla ja harkitulla visuaalisuudella brändistä voi tulla osa kuluttajien ruokarutiineja sekä tärkeiden muistojen hetkiä.

Näin aloitat houkuttelevan ruokabrändin rakentamisen digikanavissa

Ruokakulttuuri muodostuu hiljalleen monen tekijän summana. Oman paikan vakiinnuttaminen vaatii systemaattista työtä – yhteisön rakentamista, monipuolisia sisältöteemoja, tunnistettavuutta sekä tietenkin laadukasta kanavanatiivia sisältöä.

Ennen ruokaimperiumin rakentamista on olennaista valita relevantit kanavat ja pohtia, mitä uutta tai erilaista sisällöt voivat tarjota yleisölle. TikTok on omiaan nopeille ja visuaalisille ruokavinkeille, kun taas Instagramissa ruokakulttuurin tarinallistaminen kauniiden kuvien kautta voi olla vahva valttikortti.

Brändin omaa visuaalista ilmettä ja äänensävyä on hyvä pohtia jo heti alusta alkaen, vaikka lopullinen tyyli ja ulkoasu muotoutuukin usein vasta ajan kanssa. Pitkäjänteinen työ ja kärsivällisyys kannattaa, sillä se todella palkitaan: sitoutuneilla seuraajilla ja uskollisilla kuluttajilla, joiden ostoskoriin heidän luottotuotteensa päätyvä kerta toisensa jälkeen.

Jos kaipaat apukäsiä brändin digistrategian suunnitteluun ja toteuttamiseen, me autamme mielellämme! Helpotamme ensimmäisten askelten ottamista tai autamme sinua hiomaan jo olemassa olevat somestrategiat ja -sisällöt vielä entistäkin toimivammaksi paketiksi.

Kurkkaa alta esimerkkejä onnistuneista toteutuksista

Dansukker – Vahva brändi vaatii rinnalleen jatkuvia panostuksia

Paulig Kahvit – Vaikuttavuuden maksimointi digitaalisissa kohtaamispisteissä

Santa Maria – Suomalaisten maustekaappien uudestisyntyminen!

Kaipaatko tukea markkinointiin?

Ota yhteyttä, niin rakennetaan brändistäsi entistäkin rakastettavampii.

Enni Ustinov

Enni Ustinov

sisällöntuottaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Ronja Äyräs

Ronja Äyräs

sisällöntuottaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija