Blogit

Mitä markkinoijan tulee tietää Googlen uudesta hakukone­päivityksestä

Googlen uuden hakukonepäivityksen on tarkoitus parantaa hakutulosten laatua ja aitoutta.

Mitä markkinoijan tulee tietää Googlen uudesta hakukone­päivityksestä

Maailman suosituin hakukonepalvelu Google pyrkii kehittämään hakua ja palvelun käytettävyyttä jatkuvasti paremmaksi. Hiljattain Google ilmoitti uudesta sisällöntuottajille suunnatusta hyödyllisen sisällön päivityksestä (helpful content update), jonka tarkoituksena on varmistaa, että käyttäjät näkevät jatkossa hakutuloksissa entistä aidompaa ja laadukkaampaa ihmisten (ihmisille) tuottamaa sisältöä. Hakukonepäivitys on merkittävä ja jokaisen markkinoijan kannattaa huomioida päivitys omassa tekemisessään. Hyödyllisen sisällön päivitys tulee ensin voimaan englanninkielisellä sisällöllä ja myöhemmin myös muilla kielillä.

Merkityksellistä sisältöä ihmisille – ei hakukoneille

Hyödyllisen sisällön päivityksen tarkoituksena on nostaa laadukasta ja ihmisille merkityksellistä sisältöä paremmin esiin ja palvella tiedon hakijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Käytännössä siis ideana on hillitä hakukoneoptimoituja sisältöjä, jotka on suunniteltu (vain) näkymään hyvin hakutuloksissa eikä niinkään vastaamaan hakijan tarpeisiin. Google kuitenkin muistuttaa, että hakukoneoptimoinnin hyviä käytänteitä ei sovi unohtaa, vaikka sisältö olisikin jatkossa suunnattu enemmän ihmisille hakukoneiden sijaan.

Laatu ennen määrää

Google ottaa käyttöön hyödyllisen sisällön päivityksen yhteydessä uuden työkalun eli signaalin, joka yhdessä muiden näkyvyyteen vaikuttavien tekijöiden kanssa huomioi koko verkkosivuston sisällön. Signaali tunnistaa automaattisesti sisällön, jolla on vain vähän lisäarvoa tai joka ei tarjoa hyötyä tiedon hakijalle. Google kertoo myös, että jatkossa hyödyllinenkin sisältö voi saada huonommin näkyvyyttä, jos kyseisellä sivustolla on paljon hyödytöntä sisältöä. Näin ollen sisällön määrässä kannattaa jatkossa ehdottomasti keskittyä määrän sijasta laatuun.

Näin varmistat sisältösi hakukonenäkyvyyden jatkossa

  • Varmista, että sisällöllä on selkeä kohderyhmä, joka kokee sisällön hyödylliseksi
  • Tuota laadukasta ensikäden asiantuntijasisältöä, joka luo lisäarvoa ja palvelee kohderyhmäsi tarpeita
  • Varmista, että sisältö vastaa sitä koskevia hakutarkoituksia (search intent) ja hakuja
  • Varmista, että sisältö antaa tarpeeksi kattavan vastauksen haettuun tietoon ja jättää vierailijan tyytyväiseksi sisältöön
  • Pidä huoli verkkosivusi käytettävyydestä kaikissa tilanteissa
  • Poista tai uudelleenohjaa hyödytön sisältö verkkosivuiltasi (esim. automaattisesti luodut sivut)
  • Älä tuota sisältöä hakukoneille, vaan ihmisille
  • Noudata jatkossakin hakukoneoptimoinnin hyviä käytänteitä

Google kartoittaa jatkuvasti uusia tapoja järjestää maailman tieto ja tuoda se mahdollisimman helposti käyttäjien saataville. On selvää, että haku muuttuu koko ajan ja käytänteet pitää opiskella moneen kertaan uudestaan. Mikäli kaipaat jeesiä, Grapevinen kokeneet hakukonemarkkinoinnin asiantuntijat auttavat sinua saamaan parhaat tulokset verkon hakukoneissa. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!

Jussi Saunamäki

Jussi Saunamäki

dataohjatun markkinoinnin johtaja, osakas

Kirjoittajan artikkelit ->