Nykypäivän nopeatempoisessa maailmassa dataan perustuvien päätösten tekeminen on tärkeämpää kuin koskaan. Datan kerääminen ja analysointi voi kuitenkin olla hidasta ja hankalaa. Erilaisia kanavia ja mittareita on paljon – dataa vielä enemmän. Tieto on pirstaloitunut laajalle, jolloin kokonaisuudesta voi olla vaikea saada selkeää näkemystä.
Markkinoinnin dashboard on visuaalinen tapa esittää oleellinen data ja avainmittarit selkeästi yhdessä paikassa. Se tarjoaa nopean ja helpon tavan ymmärtää, kuinka markkinointitekemisesi toimii. Dashboard voi sisältää erilaisia diagrammeja, kaavioita ja taulukoita esimerkiksi verkkosivuston, verkkokaupan, sosiaalisen median ja mainonnan avainluvuista.
Grapevine tarjoaa asiakkailleen selkeän markkinoinnin dashboardin, johon asiakas saa halutessaan kaiken markkinointidatan ja analyysin samaan näkymään.
Markkinoinnin dashboardin käytöstä on monia etuja
- Saat selkeän näkymän tärkeimmistä avainmittareista kaikista eri kanavista
- Voit seurata helposti markkinoinnin tehokkuutta joko reaaliajassa tai haluamallasi aikajänteellä. Tämä tarkoittaa, että voit nopeasti tunnistaa, mikä toimii ja mikä ei, ja muokata tekemistäsi sen mukaisesti
- Pystyt vertailemaan eri ajanjaksoja keskenään
- Voit jakaa näkemyksiäsi eri sidosryhmien kanssa ja tehdä yhteistyötä tiimisi kanssa jakaen saman näkymän datalle
- Voit säästää aikaa automatisoimalla tiedonkeruun, jolloin voit keskittyä analyysiin ja tietoon perustuvien päätösten tekemiseen
Aito näkemys erottaa jyvät akanoista
Markkinoinnin dashboardit ovat olennainen työkalu tietoon perustuvien päätösten tekemiseen. Ne tarjoavat reaaliaikaisia lukuja markkinointiponnistelujesi tehokkuudesta ja voivat auttaa sinua tunnistamaan nopeasti parantamisen arvoisia alueita.
Lukujen ymmärtämiseen tarvitaan kuitenkin myös asinatuntemusta ja näkemystä pintaa syvemmälle. Luvut ovat aina kuitenkin vain lukuja. Lukujen perusteella tehtävä analyysi ja aidot kehitysideat erottavat jyvät akanoista. Esimerkiksi me Grapevinella tarjoamme markkinoinnin dashboardien yhteydessä asiantuntijan luoman analyysin tärkeimmistä huomioista ja kehityskohteista.
Valitsemalla markkinoinnin avainmittarit liiketoimintatavoitteidesi perusteella oikein ja tulkitsemalla dataa aidolla näkemyksellä, voit valjastaa tiedon aidosti käyttöösi. Se luo aitoa lisäarvoa.
Miten pääset alkuun?
Markkinoinnin dashboardia luotaessa on hyvä pitää mielessä muutama keskeinen seikka.
Ensinnäkin sinun on tunnistettava tärkeimmät kanavat ja avainmittarit, jotka otetaan mukaan dashboardille. Tässä kannattaa lähteä liikenteeseen liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteista ja johtaa mittarit sieltä. Kanavia ja mittareita on tarjolla paljon, joten jos homma tuntuu hankalalta, on suositeltavaa tukeutua osaavaan kumppaniin.
Toiseksi sinun on valittava alusta, jolle markkinoinnin dashboard rakennetaan. Markkinoilla on tarjolla useita eri vaihtoehtoja ja niissä on kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa. Kokemuksemme mukaan yksikään vaihtoehto ei sellaisenaan toimi kaikille. Dashboard kannattaa aina muokata yrityksesi tarpeiden mukaan, jotta et päädy seuraamaan vääriä asioita.
Grapevine toteuttaa dashboardit Google Looker Studion (ent. Data Studio) ja Supermetricsin avulla. Saat meiltä markkinoinnin dashboardin halutessasi ”avaimet käteen -palveluna” kiinteään kuukausihintaan. Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Liity
SISÄPIIRIIN
Digitaalisen markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan vinkit sähköpostiisi
Ilmoittautumisia tällä hetkellä: 116