Hei, sinä blogeja ynnä muita verkkosisältöjä kirjoittava henkilö! Onko hakukoneoptimointi (search engine optimization eli SEO) sinulle vain sarja pakollisia toimenpiteitä, jotka rajoittavat kielellistä ilmaisuasi ja tekevät laadukkaasta tekstistäsi mekaanista, geneeristä ja kömpelöä? Ai on? Voi olla, että olet legendaarinen kielenkäyttäjä ja suuri sisältövisionääri; se tyyppi, jonka blogia ihmiset odottavat kieli pitkällä, selainta maanisesti päivittäen. Toisaalta, tekstisi ei ehkä nouse kovin korkealle hakukoneissa.

No, miten sitten saadaan aikaan hakukoneoptimoitu teksti, joka on myös kielellisesti laadukas? Kuinka ihmeessä nämä kaksi jaloa tavoitetta pistettäisiin pussauskoppiin? Kerron siitä pian, mutta pieni taustoitus on ensin paikallaan.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittikaan…

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivun tai sivuston sijoitusta hakukoneissa ja minimoimaan sivulle ohjaavan hakukonemainonnan hinta. (Hakukonemainonta ja hakukoneoptimointi ovat eri asioita, vaikka linkittyvätkin toisiinsa tiiviisti.)

Kirjoittajan näkökulmasta katsottuna tekstin hakukoneoptimointi on myös prosessi, jossa lukijalle tehdään selväksi, mitä kirjoitus käsittelee ja mihin kysymyksiinsä hän saa vastauksen.

(Tämän lisäksi hakukoneoptimointi toki sisältää sivuston tekniseen toteutukseen ja toimivuuteen liittyviä toimia. Keskitytään nyt kuitenkin tässä blogissa juurikin artikkelin kirjoittajan näkökulmaan.)

…ja miksi SEO on niin väärinymmärretty asia kirjoittajien joukossa?

Keskeisimpiä asioita tekstin hakukoneoptimoinnissa on käyttää otsikoissa, väliotsikoissa ja leipätekstissä sellaisia sanoja, termejä ja lauseita, joita ihmiset käyttävät aiheesta tietoa etsiessään. Artikkelit, joissa näin on toimittu, nousevat todennäköisemmin Googlessa korkealle kyseisillä hakusanoilla.

Joidenkin mielestä SEO on mekaaninen, teknologian pillin mukainen tanssi, joka pilaa hyvän tekstisisällön. Niin tapahtuukin, jos sitä tehdään päin honkia (kuten avainsanoja hysteerisesti hokemalla). Hyvä hakuoptimointi palvelee paitsi hakukoneita, myös lukijaa.

Kun lukija tulee sivustolle, hän päättää parissa hassussa sekunnissa, onko valmis investoimaan artikkelin lukemiseen menevän ajan, esimerkiksi kymmenen minuuttia. Digiajanlaskussa kymmenessä minuutissa ehtii mennä ikä ja terveys. Siksi sivustokävijän etu on saada tietää jo tekstin alkumetreillä, löytääkö hän artikkelistasi etsimänsä.

Tekstin julkaisija taas toivoo, että mahdollisimman moni päätyisi lukemaan artikkelin, jonka kirjoittamiseen hän on todennäköisesti investoinut sekä aikaa että rahaa. Hyvin tehty hakukoneoptimointi tuottaa ilmaista verkkoliikennettä, ja hyvällä sivustolla liikenne taas muuttuu rahaksi. Ka-ching! Olisiko siis niin, että hakukoneoptimointi palvelee oikeastaan kaikkia muita paitsi vastahakoisia kirjoittajia?

Hakukoneoptimointi meemi

Viisi vinkkiä kielellisesti laadukkaan ja hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamiseen

Hakukoneoptimoinnin paikoin huono maine kirjoittajien joukossa johtuu sen väärinkäytöstä ja ennakkoluuloista. Siispä yritän tiivistää kielellisen laadun ja SEO:n rakkausliiton seuraaviin vinkkeihin:

  1. Tarkista, tiedätkö tosiaan, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa. Hyvä SEO ei tarkoita holtitonta avainsanojen viljelyä huonossa, mekaanisessa tekstissä. Se, miten SEO:a tehdään, on ihan toisen artikkelin aihe, joten mennään eteenpäin:
  2. Päätä avainsanat ja lauseet ensin, kirjoita vasta sitten. SEO kannattaa ottaa huomioon jo ennen kirjoittamista – joko apuna optimaalisen ja relevantin aiheen valinnassa tai vähintään tärkeimpien hakutermien valinnassa. SEO-tekstin otsikoita (tai niiden raakaversioita) ei kannata laatia viimeisenä vaan ensimmäisenä; kun otsikot ovat paikallaan, pysyy kirjoittaessakin aiheessa paremmin. (Kaikissa hyvissä säännöissä on poikkeus ja niin tässäkin: jos vanhan, suositun artikkelin sisältö on ajantasainen, mutta se ei enää kerää liikennettä, kannattaa harkita sen SEO-päivittämistä.)
  3. Muista, että hakukonenäkyvyys ei ole kaikkien verkkosisältöjen ainoa tavoite. Artikkelin tarkoitus voi olla ilmaista mielipide, herättää huomiota, aiheuttaa keskustelua tai aiheuttaa tunnereaktio; ei aina vaan toimia orgaanisen verkkoliikenteen haavina. Jos blogisisältösi eivät ole pääsääntöisesti SEO-lähtöisiä, kannattaa tehdä katsaus siihen, huolehtivatko muut sivuston sisällöt hakukonenäkyvyydestä.
  4. …mutta kaikki tekstit ovat ainakin pienen SEO-tsekkauksen arvoisia. Silloinkin, kun lähtökohta ei ole kosiskella hakukoneita, kannattaa sisällölle tehdä SEO-tsekkaus. Jos tuote on esimerkiksi luomukosmetiikka, on syytä varmistaa, että artikkelissa käytetään avainsanaa “luomukosmetiikka”. Otsikko “Näistä syistä minä suosin luomukosmetiikkaa” on huomattavasti parempi kuin “Näistä syistä minä suosin luomua”. Tällainen muutos on sekä lukija- että hakukoneystävällinen.
  5. Hakukoneoptimoinnilla ei ole mitään virkaa, ellei sisältö ole laadukasta. Hakukoneoptimointi ei ole itsetarkoitus: artikkelin täytyy tehdä julkaisijan liiketoiminnalle jotakin muutakin hyvää kuin tuottaa hakukonenäkyvyyttä. Jos sisältö ei konvertoi, herätä luottamusta tai muutoin johdata asiakasta eteenpäin ostopolulla, voi sillä heittää vesilintua, vaikka se olisi miten hakukoneoptimoitu.

Hakukoneoptimointi meemi

Hakukoneoptimoitu sisältö vs. kielellisesti laadukas sisältö – voiko molemmat saada yhtä aikaa?

Voi.

Se edellyttää useimmiten sitä, että avainsanat ja -lauseet valitaan ensin ja itse teksti kirjoitetaan vasta niihin perustuen. SEO-tekstiin kannattaa suhtautua omana tekstilajinaan, jossa pätevät tietyt lainalaisuudet.

Kaikki laatusisältö ei ole olemassa pelkästään hakukonenäkyvyyden takia, mutta SEO-tsekkaus kannattaa tehdä ihan jokaiselle teksteille. Se, että “mennään sisältö edellä” ei ole syy jättää hakukoneita täysin huomiotta.

Hakukoneoptimoinnin ei tarvitse tarkoittaa huonoa kieltä, avainsanojen ylitoistoa tai mekaanisuutta. Taitava kirjoittaja kykenee kyllä käyttämään hakutermejä kielen lomassa luontevasti.

Ja kaikista tärkein viimeiseksi: hakukoneoptimaalisuuden ei koskaan pidä olla tekosyy tehdä huonoa sisältöä. Laadukas sisältö on kuningas.

Jos tarvitset jeesiä hakukoneoptimoinnissa, kannattaa vilkaista SEO-oppaamme artikkelisisältöjen tuottajalle tai nykäistä meitä hihasta.