Mitä bloggaajan täytyy tietää SEO:sta – 7 vinkkiä blogisisältöjen hakukoneoptimointiin

04.06.2019|

Mitä bloggaajan täytyy tietää SEO:sta – 7 vinkkiä blogisisältöjen hakukoneoptimointiin

Näkyvyyden saaminen blogikirjoituksille Googlen hakutuloksissa on entistäkin haastavampaa. Sisältöä tehdään enemmän ja enemmän, mikä tarkoittaa, että kilpailu lukijoiden huomiosta kasvaa vuodesta toiseen.

Google kehittää algoritmiaan jatkuvasti, jotta hakutulokset vastaisivat mahdollisimman tehokkaasti Google-käyttäjän hakua. Blogien tuottamisessa täytyy näin ollen ymmärtää ja pysyä kärryillä Googlen algoritmimuutoksista.

Kerromme tässä blogissa, miksi hakutulosten ensimmäinen paikka on tavoittelemisen arvoinen sekä annamme seitsemän SEO-vinkkiä, joiden avulla kehität blogiesi hakukonenäkyvyyttä.

Hakutulosten kärkipaikalla olet reippaasti muita edellä

Kuten sanonta kuuluu, paras paikka piilottaa ruumis on Googlen hakutulosten toinen sivu.

Jopa ensimmäisen ja toisen hakutuloksen välillä klikkiprosenteissa on suuri ero Advanced Web Ranking -sivuston tutkimuksen mukaan. Ensimmäinen hakutulos kerää tietokoneella keskimäärin 35,36 % klikeistä ja toinen vain 17,52 %. Mobiilissa hakutuloksista ensimmäinen taas rohmuaa n. 28,57 % klikkauksista, kun toinen joutuu tyytymään vain 16,67 %:ään. Jo 9. hakutuloksen kohdalla molempien klikkiprosentti on jopa alle 2 %.

7 vinkkiä blogisisältöjen hakukoneoptimointiin – asiat, jotka bloggaajan täytyy tietää

1. Varmista, että aihetta haetaan tarpeeksi

Selvitä heti alkuun, kuinka paljon aiheeseen liittyviä avainsanoja haetaan keskimäärin kuukaudessa KeywordToolin tai Googlen avainsanasuunnittelijan avulla. Hakudatan perusteella voit suunnitella sisältöä ja blogissa käytettäviä pitkän hännän avainsanoja. Näin et käytä turhaa aikaa ja vaivaa blogiin, jota kukaan ei etsi tai löydä.

2. Keskity 1–2 “pitkän hännän” avainsanaan, jotka vastaavat potentiaalisen lukijan hakua

Blogien SEO:ssa ei ole kyse mahdollisimman monen aiheeseen liittyvän avainsanan viljelystä. Hakukonealgoritmit nimittäin tunnistavat luettelomaiset tai jatkuvasti toistuvat avainsanat. Lopputuloksena hakukonenäkyvyys sekä tekstin luettavuus kärsii.

SEO copywriter vitsi; So this SEO copywriter walks into a bar, grill, pub, irish bar, bartender, drinks, beer, wine, liquor

Hyvä nyrkkisääntö on pitäytyä korkeintaan kahdessa “pitkän hännän” avainsanassa eli pidemmissä avainsanalausekeissa, jotka vastaavat tarkemmin käyttäjän hakua. Tällaisia voivat esimerkiksi olla “auton renkaidenvaihto itse”, “julkisella liikenteellä kulkeminen Espanjassa” tai “kuinka solmia kravatti”. Käyttäjä todennäköisesti haluaa lukea tekstin kokonaan, koska keskeiset avainsanat, joita hän itsekin käytti hakua tehdessä, on tuotu esiin.

Sisällytä löytämäsi avainsanat otsikkoon, väliotsikoihin, leipätekstiin, URL-osoitteeseen, metatekstiin ja kuvan tiedostonimeen.

Otsikko

Otsikko on kenties tärkein osa blogin SEO:a. Jos otsikko on kehno, moni tuskin vaivautuu edes lukemaan seuraavaa lausetta.

Jos haluat otsikon näkyvän kokonaan Googlen hakutuloksissa, käytä noin 50–60 kirjainmerkkiä. Käytännössä Google määrittää otsikon näkyvän osan pikselileveyden mukaan, joka on suunnilleen 50–60 kirjainmerkin mittainen. Tätä pidemmissä otsikoissa Google katkaisee tekstin kesken.

Jos blogin otsikko on yli 50–60 kirjainmerkkiä pitkä, kannattaa sijoittaa keskeisin/keskeisimmät avainsanat jo heti otsikon alkuun osuvuuden varmistamiseksi. Voit Mozin otsikkotyökalulla selvittää, miltä otsikkosi näyttää Googlen hakutuloksissa sekä näkyykö se kokonaan vai katkeaako se kesken.

Hyvän SEO-otsikon esimerkki Facebook kuvakoot 2019 – Grapevine

Esimerkkiotsikko. On hyvä lisätä otsikon loppuun sivustosi tai brändisi nimi, jotta lukija tietää, kenen blogista on kyse.

Väliotsikot ja leipäteksti

Käytä avainsanojasi väliotsikoissa ja leipätekstissä hyvän maun rajoissa. Tärkeintä ei ole se, minne kaikkialle voisit sisällyttää avainsanoja, vaan vastata mahdollisimman hyvin käyttäjän hakuun ja hänen etsimäänsä tietoon.

Kun asetut lukijan asemaan ja mietit, mikä häntä erityisesti kiinnostaa, todennäköisesti kirjoitat jo luonnostaan avainsanaoptimoitua tekstiä.

URL-osoite

Hakukoneet päättelevät myös URL-osoitteen perusteella, mistä blogissasi on kyse. URL:lla ei ole niin paljon painoarvoa näkyvyyden kannalta kuin esimerkiksi otsikolla, mutta sen hyödyntäminen on jälleen yksi keino sijoittua hakutuloksissa korkeammalle. Optimoi URL vastaamaan mahdollisimman hyvin sisältöä sisällyttämällä avainsanasi siihen.

Esimerkki hyvästä URL-osoittesta

Hyvä URL-osoite viestii myös käyttäjille, millaista sisältöä linkin takaa löytyy. Jos lukijat jakavat blogiasi muualle, URL kertoo nopeasti muille, mistä on kyse.

Metateksti

Metakuvaus kertoo URL:in tapaan käyttäjille, mitä blogisi sisältää ja houkuttelee heitä lukemaan sen kasvattaen linkin klikkausprosenttiasi. Metatekstiin on myös hyvä sisällyttää call-to-action (CTA), joka houkuttelee potentiaalista lukijaa klikkaamaan ja lukemaan blogitekstisi (esim. ”Lue, mitkä asiat Facebook-arvonnoissa täytyy ottaa huomioon!”)

Esimerkki hyvästä metatekstistä

Metatekstin enimmäispituus on nykyään Googlessa noin 158 kirjainmerkkiä. Tämä tila kannattaa käyttää kokonaan ja lisätä alkuun lukijan kannalta kaikkein mielenkiintoisin tieto. Tämä siitä syystä, että mobiilissa metatekstistä näkyy noin 120 kirjainmerkkiä.

Huom.! Nykyään asettamaasi metatekstiä ei aina näytetä hakutuloksissa, vaan lopulta Google itse päättää, mikä osa tekstistä näytetään käyttäjälle. Alla olevassa kuvassa on käytetty hakua “Sisältöstrategia digikanaviin – onko se nyt tarpeellista”.

Esimerkki kuinka metateksti voi vaihdella

Vastaavasti seuraavassa kuvassa on käytetty hakua “Sisältöstrategia digikanaviin tarpeellista”. Kuten huomaa, metatekstit poikkeavat täysin toisistaan, vaikka hakutermit eivät eroa toisistaan suuresti.

Hyvän SEO-otsikon esimerkki Facebook kuvakoot 2019 – Grapevine

Kuvan tiedostonimi ja vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti

Vaihtoehtoinen teksti on osa kuvan HTML-koodia. Sen tarkoitus on kuvailla osuvasti kuvan sisältöä, jotta hakukoneet voivat tunnistaa, mitä kuvassa on. Hyödyt alt-tekstin lisäämisestä kolmella eri tavalla:

  • Huononäköiset henkilöt saavat näytönlukijan avulla tietää, mitä kuvassa on.
  • Teksti näkyy kuvan tilalla, jos kuva ei lataudu.
  • Kuvat sijoittuvat paremmin kuvahakutuloksissa.

MailChimpissa kuvan alt-tekstin vaihtaminen

Esimerkiksi WordPressissä ja MailChimpissä voit kuvan ladattuasi lisätä sille alt-tekstin vaivattomasti.

Kuvan tiedostonimi kannattaa myös nimetä uudelleen, jotta Google-botit tietävät paremmin, mistä kuvassa on kyse. Alt-tekstin tapaan myös tiedostonimen on hyvä kuvata blogin sisältöä. On muutaman sekunnin arvoista lisätä esimerkiksi yllä olevan kuvan tiedostonimen “Screen Shot 2019-01-23 at 16.23.08.png” tilalle vaikkapa “puolukkapiirakka-resepti.png”.

3. Varmista blogisivujen mobiiliystävällisyys

Googlen mobiililaitesovellustestin avulla voit selvittää, skaalautuvatko sivusi mobiiliystävälliseen muotoon. Julkaisualustat yleensä skaalaavat blogin automaattisesti mobiiliystävälliseen versioon. Esimerkiksi WordPress-teemoissa on enemmänkin poikkeus kuin sääntö, että teema ei skaalautuisi mobiiliin.

Jos sivusi eivät tue mobiililaitteita, hanki responsiiviset verkkosivut. Responsiiviset verkkosivut skaalautuvat yhdellä URL-osoitteella kaikkiin alustoihin niiden näytön koon mukaan. Tällä on suuresti vaikutusta SEO:on, sillä Google suosii älypuhelimella tehdyissä hauissa mobiiliystävällisiä verkkosivuja. Lisäksi sisältö indeksoidaan kahden erillisen sivun sijasta yhden URL-osoitteen mukaan, millä on myös vaikutusta hakukonenäkyvyyteen.

Google linjasi, että heinäkuusta 2018 alkaen myös mobiilisivun latausnopeus vaikuttaa olennaisesti mobiilihakukonenäkyvyyteen. Tee Googlen mobiilisivuston nopeustesti saadaksesi selville, kuinka nopeasti sivusi latautuvat mobiilissa. Pääset jyvälle latausnopeuden hitauden syistä sekä niiden korjauskeinoista.

4. Ota Googlen Search Console käyttöön

Google Search Consolen kyselyraportin avulla saat selville, millä hakutermeillä lukijat ovat löytäneet blogisi. Näiden hakutermien avulla voit suunnitella tulevaa sisältöä sekä kehittää vanhempia blogitekstejä. Jos tiettyjä hakutermejä on käytetty usein blogin löytämiseksi, muokkaa ja lisää blogitekstiin näitä avainsanoja.

5. Vältä liian monen samanlaisen aihealue-tagin käyttöä

Aihekategoriat ovat hyödyllisiä sisällön lajittelussa. Kun aihealue-tageja lisää, verkkosivuille syntyy myös uusi kategoriasivu, jossa näkyy kaikki kyseiseen aihealueeseen liittyvät blogitekstit. Jos lisäät saman blogin useampaan samanlaiseen aihekategoriaan, hakukoneet tulkitsevat tämän sisällön kopiointina, jolloin tekstisi näkyvyys saattaa kärsiä.

Käytä noin 10–20 erilaista aihealue-tagia ja merkitse blogisi ainoastaan keskeisimpiin kategorioihin.

Esimerkki WordPressin aihekategorioista

Esimerkki WordPressin aihekategorioista.

6. Tarkkaile välitöntä poistumisprosenttia (bounce rate)

Google Analyticsin välittömän poistumisprosentin avulla voit seurata, kuinka moni vierailija keskimäärin on käynyt ainoastaan yhdellä sivulla. Jos siis blogikirjoituksessasi on vieraillut vain yksi henkilö ja hän ei avaa enää toista sivua, poistumisprosentti on 100 %.

Luku antaa osviittaa siitä, kuinka miellyttävältä verkkosivusi näyttävät, miten hyvin sivusi skaalautuvat mobiiliin, kuinka nopeasti sivut latautuvat sekä miten hyvin sisältö ja avainsanat vastaavat toisiaan.

Välitön poistumisprosentti Google Analyticsissa

Bounce rate ei suoraan vaikuta SEO:on, mutta se viestii välillisesti taustalla piilevistä ongelmista. Näiden ongelmien ratkaiseminen taas kehittää hakukonenäkyvyyttäsi.

7. Selvitä palaavien vierailijoiden (returning visitors) määräGoogle Analyticsin palaavat vierailijat

Google Analyticsin toinen mittari, jota kannattaa seurata, on palaavien vierailijoiden määrä. Löydät sen vasemmasta sivupalkista “Yleisö”-kohdasta “Käyttäytyminen”-alaotsikon alta nimellä “Uusi vs. palaava”.

Käytännössä haluat, että vanhat sivuvierailijat palaavat lukemaan uusia blogitekstejäsi. Tämä nimittäin kertoo, että tuotat laadukasta blogisisältöä. Jos palaavien vierailijoiden välitön poistumisprosentti on suurempi kuin uusien, blogiesi taso on saattanut heidän silmissään laskea. Toisaalta se voi myös viestiä verkkosivuongelmista, kuten hitaasta latausnopeudesta tai epämiellyttävästä blogin ulkoasusta, jos se on hiljattain päivitetty.

SEO:n ja sisällön laadun tasapainottaminen

Vaikka SEO on tärkeä asia näkyvyyden kannalta, houkuttelevan, lukijaystävällisen ja laadukkaan sisällön luominen on edelleen bloggaajan tärkein tehtävä. On hyvä muistaa, etteivät SEO ja sisällöllinen laatu sulje toisiaan pois: molemmat voi saada yhtä aikaa!

Hakukoneoptimoinnin ymmärtäminen kuitenkin auttaa oleellisesti aiheen rajaamisessa ja sisällön kohdentamisessa oikealle yleisölle. SEO:sta vähän tietävä bloggaaja voikin kirjoittaa lukijoille loistavaa sisältöä, joka saa paljon hakukonenäkyvyyttä – ja päinvastoin.

Kaipaatko hakukoneoptimoitua blogisisältöä? Ota yhteyttä! Tuotamme lukuisille eri alojen asiakkaillemme hakukoneoptimoituja sisältöjä eri kanaviin.

Ilmoittaudu hakukoneoptimointi-webinaariin

Kouluttaja Jussi Saunamäki.

Järjestämme 18.6.2019 klo 9-10:30 Hakukoneoptimoinnin (SEO) hyödyntäminen markkinoinnissa -webinaarin. Voit osallistua webinaariin omalta koneeltasi mistä tahansa ja saat koulutuksen myös tallenteena käyttöösi.

Tule mukaan kuulemaan parhaat käytännön vinkit ja näkemään konkreettisia esimerkkejä hakukoneoptimoinnista.

Lue lisää ja ilmoittaudu

Kirjoittaja:

Markkinointiviestintään erikoistunut luova tuottaja, jonka valtteihin kuuluvat erityisesti kohderyhmää kiinnostavan sisällön tuottaminen ja analyyttinen työote. Innostuu mm. markkinoinnin psykologisesta puolesta ja out of the box -ajattelusta.