Joitakin vuosia sitten eräs organisaatiopsykologi sanoi, ettei töissä tartte olla kivaa. Riittää, että tekee sen työn, josta palkka kilahtaa tilille. Tämä lausahdus on asiayhteydestään irrotettuna juuri niin pahan kuuloinen kuin se oikeasti onkin. Töissä pitää toki ehdottomasti olla turvallista ja tasa-arvoista, mutta eihän tuo viihtyminenkään työpäivää huonommaksi tee.
Työviihtyvyys motivaation rakennusmateriaalina
Rehellisyyden nimissä kyseinen psykologi puhui työn perusteista ja siitä, että tänä päivänä ollaan joissain organisaatioissa menty toiseen ääripäähän vähän liian äkäisen kaasupolkimen kanssa. Monella työpaikalla on tiloja muovattu lähinnä nuorisotilan suunnittelutyökalulla: on biljardipöytää, pleikkaa, smuutibaaria jne. Siinä sivussa on unohdettu täysin se, että motivaatio ja työviihtyvyys rakentuu perusasioille.
Jos organisaatiokulttuurissa on perusasiat päin honkia, siinä ei paljon kiikut ja pelit auta. Motivoitunut ja innostunut työntekijä on tällöin kaukainen muisto. Näissä tapauksissa johtajat miettivät kuumeisesti, miten näitä työn orjia voisi motivoida kohti parempia tuloksia. Kenelläkään ei ole käynyt mielessä tarkistaa, onko työntekijäkokemuksen ja -viihtyvyyden perusasiat kunnossa. Työntekijän pitää kokea olevansa turvassa ja tasa-arvoinen muiden kanssa sekä tietää, mikä hänen roolinsa työn onnistumisessa on eli ymmärtää työnsä merkitys. Ilman tätä perusasioiden luomaa pohjaa, mikään määrä ulkopuolista viihdykettä ei pelasta päivää.
Meillä viihdytään, ihan sertifioidusti
Meillä Grapevinessa muurattiin firman peruskivi eli arvot koko porukalla muutama vuosi sitten. Yksi arvoistamme kuuluu näin: meillä viihtyvät sekä tekijät että asiakkaat. Tämä arvo on jalkautunut myös OKR-työhön. Tarkastelemme ja kehitämme viihtyvyys-aspektia jatkuvasti. Teemme kyselyitä säännöllisesti ja tämän lisäksi kysymme ja kuuntelemme henkilökohtaisesti. Tartumme myös toimeen saadun palautteen perusteella.
Jatkuva viihtyvyystyö on ollut toimintamme kulmakivenä jo pitkään. Ehkä juuri siksi saimme Great Place to Work -sertifikaatin kirkkain värein jo ensimmäisellä auditointikierroksella. Sertifioinninhan saa yli 10 henkeä työllistävä organisaatiot, mikäli anonyymistit tehdyn henkilöstötutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijät viihtyvät työpaikallaan ja luottavat työnantajaansa. Olemme onneksemme onnistuneet myös asiakasviihtyvyydessä, josta todisteena seinällämme komeilee Vuoden Toimisto -kisan voittotaulu.
Työntekijäkokemuksen kehittäminen on jatkuvaa työtä
Vaikka asia ei siis ole meille uusi, silti sertifikaatin saaminen on meille ehdottoman tärkeää ja olemme siitä aidosti ylpeitä. Työ ei kuitenkaan pääty tähän. Työntekijäkokemuksen kehittämistä jatketaan aivan yhtä suurin panoksin kuin tähänkin asti. Työpäivät vievät arkipäivistämme ruhtinaan osan: vietämme kollegoidemme kanssa noin puolet valveillaolon tunneista. Tästä syystä paitsi että työn pitää olla merkitsevää, töissä pitää ehdottomasti olla myös kivaa!
Jos haluat seurata meitä ja kuulla vaikka uusista työpaikoista, ota meidät seurantaan somessa.
Marika Siniaalto
perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Kirjoittajan artikkelit ->