Kun joku juttu on muodikas, kaikki “osaavat” yhtäkkiä tehdä sitä. Mutta eihän se näin voi mennä. On päivän selvää, ettei yksikään toimija voi osata kaikkea. Väittää toki voi, mutta käytäntö kertoo toista.
Ja sitä paitsi kyllähän me kaikki osaamme pelata jalkapalloa, mutta harva meistä tekee sillä rahaa. Ihan sama asetelma on asiantuntijapalveluissa. [tweetherder]Todellinen osaaminen vaatii – paitsi soveltuvaa taustaa – myös ennen kaikkea intohimoa, motivaatiota, pitkäjänteistä asiaan perehtymistä, toimialan seuraamista, kokemusta, ideoita, käytännön osaamista ja toistoja, toistoja sekä vielä kerran toistoja.[/tweetherder]
Asiakkaana tulet siis luultavasti tarvitsemaan useampia toimistoja kumppaneiksesi. Harmillista kyllä yksi ei riitä, mutta toki asiaa voi helpottaa miettimällä etukäteen, miten ratkaisee tilanteen.
Yhden luukun periaate vai monitoimistomalli?
Asiakkaan kannalta olisi monesti helpompaa, jos markkinoinnin ja viestinnän moninaiset taidot saisi samasta osoitteesta. Tai että kumppaniverkosto olisi kattava ja asiansa osaava. Kumpi on parempi ratkaisu: yhden luukun periaate vai monitoimistomalli? Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Tässä tarkistuslistat sinulle arvoisa asiakas, kun valitset omaa malliasi:
Yhden luukun periaate
- Varmista yhdessä töitä tekevien toimistojen keskinäinen luottamus.
- Kysy rohkeasti, miltä yhteiset prosessit näyttävät.
- Selvitä, miten toimistot hoitavat sinun asiakkuuttasi käytännössä.
- Pidä huoli, että toimistoilla on omat vastuuhenkilöt mutta ennen kaikkea sinulla on yksi pääasiallinen yhteyshenkilö.
- Tee selväksi, että projektia johtaa liidaava toimisto ja sen yhteyshenkilö.
Monitoimistomalli
- Varmista, että sinulla on resursseja johtaa projektia kaikkien toimistojen suuntaan – se on sinun tehtäväsi.
- Valitse palapeliin itsellesi mieluisimmat toimistot, mutta pohdi etukäteen, miten yhteispeli saadaan sujumaan mahdollisimman jouhevasti.
- Tee heti selväksi, mikä on minkäkin toimiston rooli, jotta tästä ei tarvitse myöhemmin vääntää.
- Pidä kaikki toimistot tasapuolisesti viestintäluupissa – tässä kohtaa enemmän on enemmän.
- Ohjaa tarjouspyynnöt oikeisiin osoitteisiin eli älä kilpailuta toimistoja keskenään.
- Tapaa säännöllisesti kaikkien toimistojen kanssa yhdessä ja erikseen.
Meillä Grapevinessa molempi parempi. Olemme toisinaan osa toimistojen sinfoniaorkesteria ja toisinaan liidaamme koko projektia yhden luukun kautta.
Tervetuloa käymään, kunhan on asetuttu taloksi!
Marika Siniaalto
perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Kirjoittajan artikkelit ->