Blogit

Varmista vaikuttavuus verkossa – näin hyödynnät UGC:tä

Sosiaalinen media mahdollistaa laajan skaalan UGC:tä eli “user generated contentia”. Siihen lukeutuu lähes kaikki, mitä somessa voi tehdä: esimerkiksi Facebookin tilapäivitykset, arvostelut, blogipostaukset, YouTube-videot, Instagram-julkaisut. Näin brändi voi ilmiötä hyödyntää.

Varmista vaikuttavuus verkossa – näin hyödynnät UGC:tä

Brändit ovat ratsastaneet käyttäjien luomalla sisällöllä jo pitkään. Muiden kuluttajien sosiaaliseen mediaan ja verkkoon tuottama sisältö (UGC eli User Generated Content) toimii, koska kuten vaikuttajamarkkinointi, myös UGC koetaan luotettavampana kuin yrityksen itsensä luoma brändisisältö. Toinen kuluttaja on verkossa melkein yhtä vaikuttava kuin kissa.

Sosiaalinen media mahdollistaa laajan skaalan UGC:tä. Siihen lukeutuu lähes kaikki, mitä somessa voi tehdä: esimerkiksi Facebookin tilapäivitykset, arvostelut, blogipostaukset, YouTube-videot, Instagram-julkaisut.

Pelkona on usein, että kuluttajien tekemä sisältö ei täytä brändin tyylivaatimuksia: kuvan asettelu on amatöörimäinen tai kuvanlaatu kehno. Tämä kuitenkin tekee käyttäjien tuottamasta sisällöstä aitoa ja samaistuttavaa. Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan voi brändin markkinoinnissa käyttää. Usein käyttäjien luoman sisällön hyödyntäminen vaatiikin kuratointia sen oikean, brändille toimivan UGC:n löytämiseksi.

Käyttäjien tuottama sisältö on brändille eduksi, koska sisältöä tuottavat ihmiset ovat jo brändin faneja. Se laajentaa brändin sisällön kattavuutta ja auttaa uusien fanien saamisessa. Se on myös mahdollisuus syventää brändin suhdetta olemassa oleviin asiakkaisiin.

UGC sitouttaa ja rakentaa luottamusta – tutkitusti

Milleniaalien tavoittamiseen ja sitouttamiseen käyttäjien luoma sisältö on loistava tapa: vuonna 2014 he käyttivät viisi tuntia päivässä UGC:n parissa – eikä hiipumista näy. Muiden kuluttajien luoma sisältö on saman tutkimuksen mukaan myös 35 % mieleenpainuvampaa ja 50 % luotetumpaa kuin muut media- ja brändisisällöt. Lisäksi UGC vaikuttaa ostopäätökseen: 93 % tutkimukseen osallistuneista milleniaaleista sanoo, että käyttäjien tuottamasta sisällöstä on hyötyä ostopäätöksen tekemisessä.

Vuonna 2016 tehtyyn tutkimukseen osallistuneista käyttäjistä 85 % luotti enemmän toisten käyttäjien luomaan visuaaliseen sisältöön kuin brändin tuottamiin kuviin tai videoihin. YouTubessakin vuonna 2015 käyttäjien lataamat videot saivat 10 kertaa enemmän näyttökertoja kuin brändin videot.

UGC:tä ovat myös asiakkaiden kirjoittamat arviot tuotteesta tai palvelusta. Arvioita kirjoitetaan usein asiakaspalvelun motivoimana: erään tutkimuksen mukaan 87 % vastanneista pitää tärkeimpänä motivaattorinaan arvostelun kirjoittamiseen hyvää asiakaspalvelua. 60 % kirjoittaa arvostelun, kun asiointikokemus on ollut huono. Myös ilmaiset tuotteet, alennuskoodit ja erikoistarjoukset houkuttelevat arvioimaan.

Näin pääset alkuun

  • Varmista, että brändilläsi on helposti muistettava hashtag, joka liittyy brändiin. Hashtag helpottaa yhteisön luomista kokoamalla siitä kiinnostuneet käyttäjät yhteen. Se on myös helposti seurattava ja etsittävä.
  • Välitä yleisöstäsi. Ole läsnä, kommentoi, tykkää ja jaa. Brändin huomio tuntuu hyvältä ja kannustaa jatkamaan hashtagin käyttämistä tai sisällön luomista.
  • Kannusta jakamaan. Lisää sisältöösi kehotus jakaa omaa sisältöä kanssasi (esim. käyttämällä tiettyä hashtagia)
  • Muista tekijänoikeudet myös somessa. Yleinen virhe UGC:n hyödyntämisessä on sivuuttaa käyttäjän tekijänoikeudet luomaansa materiaaliin. Lupa materiaalin käyttämiseen markkinointitarkoitukseen on kysyttävä aina.

Kuulostaako hankalalta? Ei hätää, me autamme mielellämme.