Blogit

Sosiaalinen media on kuollut – kauan eläköön sosiaalinen massamedia

Toimiakseen tuloksellisesti sosiaalinen (massa)media vaatii ymmärrystä, nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Jokaisen markkinoijan kannattaakin vuonna 2017 sisäistää nämä neljä totuutta sosiaalisesta mediasta.

Sosiaalinen media on kuollut – kauan eläköön sosiaalinen massamedia

Käsiimme on telakoitunut meidät ja monenlaiset massat 24/7 tavoittava media, joka on yksi tukevimmista yhteyksistämme maailmaan.

Se on uutis- ja ostoskanava, jossa kohtaamme toisemme.

Se ei viesti yksisuuntaisesti, vaan haluaa saada meidät reagoimaan ja kulkemaan tunteen kautta eri paikkoihin – erityisesti kassalle. Se tietää, mikä juuri minua kiinnostaa juuri nyt ja tavoittaa minut tehdäkseen vaikutuksen. Ahdistaako?

Ei pitäisi, sillä se on täällä palvelemassa minua ja sinua – olet sitten tuote, palvelu, yritys, järjestö, poliitikko, viranomainen, työnantaja, työntekijä, kansalainen, kuluttaja tai ihan vaan ja ennen kaikkea ihminen.

Toimiakseen tuloksellisesti tämä sosiaalinen massamedia kuitenkin vaatii ymmärrystä, NYT enemmän kuin koskaan aiemmin. Jokaisen markkinoijan kannattaakin vuonna 2017 sisäistää seuraavat neljä totuutta.

Sosiaalinen on liiketoimintaa

Uutispommi: sosiaalinen media vaikuttaa ostokäyttäytymiseemme!

Sosiaalinen media on jo itsessään liiketoimintaa, mutta se myös synnyttää siellä toimiville liiketoimintaa. Se tavoittaa jo lähes kolmanneksen koko maailman väestöstä ja vuonna 2017 some-mainontaan käytetty raha tullee ylittämään 35 miljardin dollarin rajapyykin.

Se on yksi maailman suurimmista ja kiihkeimmin kasvavista mainosmedioista. Samalla se on hämmentävän henkilökohtainen, hauska, ärsyttävä, ahdistava, kustannustehokas ja niin irrottamaton osa arkeamme, että siitä täytyy ottaa tietoisia taukoja tai kokonaisia lomia.

Se on muuttanut tapaamme olla yhteydessä toisiimme, toimia ja ennen kaikkea kuluttaa kaikkea. Se on liiketoimintaa, jossa pitäisi ymmärtää mitä tehdä nyt ja mitä seuraavaksi.

Sosiaalinen on vaikuttavaa

Me ihmiset vaikutamme ja vaikutumme syvimmin vuorovaikutuksessa keskenämme. Se, että välissä on media, ei tee hommasta sen vaikeampaa. 

Voisin nimetä nopeasti viisi tuotetta tai palvelua, jotka hankin, koska olen törmännyt oikeaan sisältöön oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Vielä helpompi olisi nimetä viisi ostosta, joista unelmoin tai joita tarvitsen/luulen tarvitsevani. 

McKinsey vahvisti äskettäin, että jopa neljännes ostoksistamme pohjautuu sosiaalisiin suosituksiin ja sisältöihin.  Luku on huomattavasti aiempien 10%-15% arvioiden yläpuolella. Toki tuotekategoriakohtaisia eroja löytyy, mutta kasvusuunta on selvä.

Yritykset löytävät itsensä nyt haastavasta tilanteesta. Nimittäin samalla, kun sosiaalinen media on vaikuttavampi kuin koskaan aiemmin, on myös sen sisältömereen hukkuminen yhä helpompaa. 

Sosiaalinen ei ole ilmaista

Tuloksellinen some-markkinointi vaatii maksettua mainontaa.

Noin, nyt se on sanottu. Tätä tukee oma kahdeksan vuoden kokemuksemme sosiaalisesta liiketoiminnasta, mutta myös Gartner, joka on ollut asiasta harvinaisen selväsanainen. Ilmaiset kyydit somessa on lopullisesti nähty ja maksettu näkyvyys on yhä tukevammin toimivan some-strategian pohja.  

Ei kuitenkaan hätää! Ensishokista selviämistä helpottaa ja nopeuttaa usein sen selviäminen, ettei missään muussa “massamediassa” ole koskaan aiemmin ollut mahdollista tavoittaa haluttua kohderyhmää yhtä hyvällä osumatarkkuudella, yhtä hyvään hintaan.

Sosiaalinen media on täynnä dataa, jonka perusteella voimme tunnistaa käyttäjien erilaisia elämäntilanteita, unelmia, ongelmia ja tarpeita, joihin brändillä on mahdollisuus toimia vastauksena.

Se ei toki onnistu pelkällä rahalla ja oman sisällön mainostamisella.

Sosiaalinen vaatii luottamusta

Jotta voi olla vaikuttava, täytyy ensin olla tavoittava ja luotettava. Luottamusta on työlästä ansaita, mutta somessa ei ole muuta vaihtoehtoa.

Edelmanin luottamusraportin perusteella vuonna 2017 tuo rakennustyö on yritysten kannalta yhä haastavampaa. Ihmiset nimittäin kääntyvät yhä enemmän vertaistensa puoleen ja uskovat heitä yhtä herkästi kuin ns. perinteistä asiantuntijaa.

Jos yritys haluaa olla uskottavampi, täytyy sen olla inhimillisempi. Tämä onnistuu sosiaalisessa mediassa kolmella tavalla:

  1. Kuuntele ja keskustele >> suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen läsnäolo on yrityksen some-markkinoinnin betonirunko, jota ei korvata yhdelläkään kampanjalla. Se, mitä yritys tekee somessa, on ihmisten silmissä uskottavampaa kuin mitä se mainostaa.
  2. Saa oma porukka mukaan >> Ihmisten silmissä yrityksen uskottavin edustaja on sen työntekijä. Työntekijälähettilyys ei ole vain trendisana, vaan vaikuttavaa markkinointia.
  3. Käytä vaikuttajien voimaa >> Vaikuttajamarkkinointi toimii ja tuottaa tuloksia, koska juurikin ihmisten taipumus luottaa muihin ihmisiin versus yrityksiin.

Sosiaalinen media ei siis ole kuollut, mutta se on muuttunut. Siitä on tullut aikuinen.