Sähköpostimarkkinointi on tutkitusti kustannustehokas ja hyvä viestikanava yrityksille. Viime vuosina sähköpostimarkkinoinnin suosio on ollut jopa kasvussa. Listasin uuden vuoden kunniaksi muutaman vinkin, joilla yritys voi viedä oman sähköpostimarkkinointinsa seuraavalle tasolle tänä vuonna.
1. Kohdenna viestisi oikein
Yksi yleisimmistä virheistä sähköpostimarkkinoinnissa on saman viestin lähettäminen liian laajalle vastaanottajalistalle. Jos yksi asiakas on kiinnostunut autoista ja toinen polkupyöristä, on melko selvää, ettei sama viesti sovi molemmille vastaanottajille. Tänä vuonna on korkea aika segmentoida sähköpostilistasi ja personoida viestit.
2. Muista mobiili
Tänä vuonna menee viiden miljardin älypuhelinkäyttäjän raja rikki maailmassa. Sähköposteja luetaan mobiililaitteilla paljon – todella paljon. Pidäthän huolen, että ainakin sinun yrityksesi viestit ovat helposti luettavia ja silmäiltäviä kaikilla päätelaitteilla.
3. Palvele tai kuole
Asetu hetkeksi asiakkaasi saappaisiin. Mikä saisi sinut tilaamaan uutiskirjeen? Odotat varmasti saavasi laadukasta sisältöä, joka palvelee ja auttaa – sisältöä, joka parhaassa tapauksessa nostaa hymyn huulillesi. Osta, osta, osta -tyyppisille myyntikirjeille on oma aikansa ja paikkansa, mutta on tärkeää tarjota asiakkaalle laadukasta sisältöä myös ostosuppilon muissa vaiheissa. Parhaita uutiskirjeitä odotetaan saapuvaksi. Siinä on teille hyvä sisältötavoite tälle vuodelle.
[tweetherder]Parhaita uutiskirjeita odotetaan saapuvaksi. Siinä on hyvä sisältötavoite tälle vuodelle. #markkinointi #uutiskirjeet[/tweetherder]
4. Automatisoi
Aikaisemmin mainitsemani osta, osta, osta -tyyppinen uutiskirje toimii parhaiten, kun se on ajoitettu oikein ostosuppilon loppupäässä hääräävälle asiakkaalle. Mikä parasta, nykyään on melko helppo automatisoida tämänkaltaiset viestit. Jotta tänä vuonna sinulle jää aikaa myös kehittää ja analysoida, ehdotankin, että automatisoit osan uutiskirjeistäsi. Robotit rokkaavat!
5. Analysoi ja kehitä
Myös sähköpostimarkkinointi on hyvä ymmärtää jatkuvasti kehitettävänä ja pitkäjänteisenä tekemisenä. Aloita valitsemalla 5-10 avainmittaria, joita seuraat kirjetasolla. Tämän jälkeen testaa erilaisia otsikoita, sisältöjä ja lähetysajankohtia. Analysoi tuloksia jatkuvasti ja kehitä tekemistäsi datan perusteella.
Koska minulla(kaan) ei ole kristallipalloa, en osaa arvioida, mikä palvelu tulee olemaan digimarkkinoinnin suurin ja kaunein vuonna 2019. Yksi asia on kuitenkin varma. Sähköpostimarkkinointi elää ja voi hyvin myös tänä vuonna.