Blogit

Myös asiakas voi olla ystävä – kunhan asenne on kohdallaan molemmin puolin

Toimistomme seinällä on komeillut useampia arvotauluja jo pidemmän aikaa. Yksi niistä on nähtävissä tuossa yllä. Taulun sanoma voi kuulostaa siirappiselta ja oikeastaan vähän naiiviltakin, sillä eihän kukaan voi tehdä töitä vain kivojen ihmisten kanssa. Vai voiko? 

Myös asiakas voi olla ystävä – kunhan asenne on kohdallaan molemmin puolin

Toimistomme seinällä on komeillut useampia arvotauluja jo pidemmän aikaa. Yksi niistä on nähtävissä tuossa yllä. Taulun sanoma voi kuulostaa siirappiselta ja oikeastaan vähän naiiviltakin, sillä eihän kukaan voi tehdä töitä vain kivojen ihmisten kanssa. Vai voiko?

Meidän mielestämme voi. Asiakas on meille ystävä ja haluamme tehdä kivojen ihmisten kanssa töitä, joten sekä tiimin että asiakkaan on mahduttava näihin raameihin. Se ei silti tarkoita sitä, että kaikki päivät olisivat yhtä auringonpaistetta ja perhosten lentoa – ei tietenkään! Eihän tosiystävänkään kanssa aina olla samaa mieltä asioista. Joskus saatetaan jopa riidellä. Mutta silti aina palataan kimppaan ja otetaan haasteet vastaan yksissä tuumin. Tämä on mahdollista, kun ollaan ystäviä ja sitoutuneita toisiimme. Mutta millainen on hyvä ystävä?

Hyvän ystävän tunnusmerkit (pätevät myös työystäviin)

Kolusin hyvän ystävän tunnusmerkkejä sähköinternetistä useamman hakusanan ja sivuston voimin. Nämä 3 tekijää näyttivät nousevan yli muiden.

Luotettava

Luottamus ansaitaan aina. Sitä ei voi ostaa, eikä sitä voi vaatia, vaan se ansaitaan oikeilla ja epäitsekkäillä teoilla. Olipa kyse sitten sydänystävästä tai työystävästä, luotettava ystävä tekee sen minkä lupaa, eikä kerro salaisuuksia eteenpäin.

Kun 10 vuotta sitten suunnittelin Grapevinen perustamista, halusin ehdottomasti, että meidän asiakkaamme eivät joudu samaan tilanteeseen kuin minä usein jouduin istuessani toisella puolella pöytää. Mikään ei ota päähän enempää kuin maksaa toimistolle kohtuullinen summa projektista, johon itse joutuu lopulta projektipäälliköksi ja jopa tuottajaksi. Tästä syystä emme lupaile kuuta taivaalta, vaan ainoastaan sen, minkä aidosti pystymme toteuttamaan laadukkaasti ja aikataulussa pysyen. Näin rakentuu luottamus, joka kantaa läpi vaikeimpienkin aikojen.

Rehellinen

Toisinaan ystävän idea ei ole se kaikkein välkyin. Tosiystävä kertookin rehellisesti (mutta kauniisti), että jokin toinen suunta voisi olla järkevämpi. Ystävä uskaltaa siis kritisoida ja toisaalta ystävä pystyy ottamaan myös kritiikin vastaan.

Uskomme vakaasti siihen, että jos olemme rehellisiä ja läpinäkyviä kaikessa tekemisessämme, hyvä karma palauttaa toisinaan tätä kautta menetetyt eurot takaisin. Emme halua myydä asioita, jotka eivät omasta mielestämme ole järkeviä. Toisaalta osaamme olla rehellisiä myös silloin, jos kaikki ei olekaan mennyt putkeen. Aina ei voi onnistua, se on ihan selvää. Tällöin on myönnettävä oma vajavaisuutensa ja otettava opiksi. Jos ei tee virheitä, ei myöskään osu kultasuoneen. Mukavuusalue ei ole kehittymisen ystävä.

Positiivinen

Nauru pidentää ikää. Tai ainakin se tekee elämästä huomattavasti kivempaa. Valittaminen ei takuuvarmasti paranna ystävyyssuhdetta. Elämä on asennekysymys ja me olemme valinneet asenteeksemme ilon.

Meiltä et löydä pönöttäjiä, jotka tärkeän näköisinä saapastelevat ympäriinsä ja etsivät reklamoinnin aiheita. Aiheesta saa toki sanoa, eikä kaikkea pidä lyödä leikiksi, mutta kyllä se vaan niin on, että huumori kuuluu työpäivään. Siksi tuolla aiemmin esitellyssä taulussa sanotaankin ”mikään projekti ei ole sen arvoinen, että menee naama ruttuun sitä tehdessä”. Kaikki projektit tai ainakaan työt eivät toki aina ole hurmaavan innovatiivisia ja hykerryttävän mielenkiintoisia, mutta oikealla asenteella nekin on ilo ottaa haltuun.

Miltä kuulostaa? Oletko samaa mieltä? Pitäisikö meidän jutella lisää?

P.S. Grapevine täyttää ensi marraskuussa 10 vuotta. Saimme juhlavuodellemme parhaan mahdollisen alun – olemme toista vuotta peräkkäin Vuoden toimisto -tutkimuksen finaalissa! Koko markkinointiviestintäalan kattavan tutkimuksen finaaliin pääsy on meille suuri kunnia, sillä valinta perustuu asiakastyytyväisyyteen. Suurkiitos siis asiakkaillemme jo tässä vaiheessa.

Marika Siniaalto

Marika Siniaalto

perustaja & hallituksen puheenjohtaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Kirjoittajan artikkelit ->