Blogit

Mikrovaikuttajat – suurten vaikuttajien varjossa loistavat timantit

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa osana monenlaisten yritysten markkinointistrategioita.

Mikrovaikuttajat – suurten vaikuttajien varjossa loistavat timantit

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa osana monenlaisten yritysten markkinointistrategioita. Yhä useammat brändit hyödyntävät vaikuttajien apua tavoittaakseen kohdeyleisönsä ja lisätäkseen bränditunnettuutta. Viime aikoina mikrovaikuttajien rooli markkinoinnissa on kasvanut merkittävästi.

Mikä on mikrovaikuttaja?

Mikrovaikuttaja on henkilö, jolla on pienempi seuraajamäärä sosiaalisessa mediassa. Suomen markkinassa se tarkoittaa tyypillisesti noin 2000-10 000 seuraajaa. Vaikka heidän seuraajamääränsä on pienempi, mikrovaikuttajilla on usein vahva side seuraajiinsa ja heidän äänensä painaa enemmän. Seuraajat kokevat mikrovaikuttajat usein luotettavina ja aitoina, ja heidän suosituksiinsa luotetaan.

Miksi tehdä yhteistyötä mikrovaikuttajien kanssa?

Kohdentaminen: Mahdollisuus tarkempaan niche-yleisöön kohdentamiseen.
Aitous: Yhteistyöt koetaan usein aitoina ja vaikuttajan sanaan luotetaan.
Sitoutuminen: Heillä on tyypillisesti korkeampi sitoutumisaste.
Kustannustehokkuus: Yhteistyö heidän kanssaan on usein edullisempaa kuin suurempia yleisöjä omaavien vaikuttajien kanssa.

Ennen yhteistyötä mikrovaikuttajien kanssa, on hyvä varmistaa, että valitun vaikuttajan arvot ja yleisö sopivat brändillesi. Vaikuttajalle on tärkeää antaa selkeä briiffi, jossa kerrot brändistäsi, tavoitteistasi ja odotuksistasi. Kampanjan tulokset ovat todennäköisesti paremmat, kun annat vaikuttajalle mahdollisuuden luoda sisältöä omalla tyylillään, etkä liikaa kontrolloi toteutustapaa. Koko kampanjan ajan on tärkeää olla tavoitettavissa, mikäli vaikuttajalla tai hänen seuraajillaan ilmenee kysyttävää.

Aloita yhteistyö mikrovaikuttajien kanssa:

Kehitä yhteistyöidea: Mieti, millaisessa kampanjassa voisi hyödyntää mikrovaikuttajia.
Etsi sopivia mikrovaikuttajia: Käytä erilaisia työkaluja ja alustoja löytääksesi sopivat yhteistyökumppanit.
Kontaktoi mikrovaikuttajia: Ota yhteyttä ja esittele yhteistyöideasi.

Kaipaatko apua?

Jos yhteistyön aloittaminen mikrovaikuttajien kanssa kiinnostaa, mutta kaipaat siihen apua, voit kääntyä puoleemme. Autamme sinua ideoimaan yhteistyön, löytämään sopivat mikrovaikuttajat, laatimaan briiffin ja seuraamaan kampanjan tuloksia.

Ota yhteyttä ja anna meidän auttaa sinua saavuttamaan upeita tuloksia vaikuttajamarkkinoinnin avulla!

Enni Ustinov

Enni Ustinov

sisällöntuottaja, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija