Sisältöähkyiseen maailmaamme ja siellä tapahtuvaan markkinointiin mahtuu monta turhaa neuvoa. Seuraava ei ole sellainen, jos haluat tehdä tuloksellista sisältömarkkinointia verkossa ja sosiaalisessa mediassa – nyt tai tulevaisuudessa.
[tweetherder]Strategia on paras kelluke sisältömeressä, jonne yrityksen on yhä helpompi hukkua.[/tweetherder]
Enkä tarkoita, että uppoaminen tapahtuisi jonkun megalomaanista huomiota saavan ja sivustakatsojia viihdyttävän somekriisin takia. Todennäköisempää hukkuminen on yksinkertaisesti siksi, ettei olemassaoloasi edes huomata.
Jotta voi vaikuttaa, täytyy ensi tavoittaa. Ja ilman suunnitelmaa tästä on tullut sosiaalisessa mediassa kuten koko world wide webissä entistäkin vaikeampaa.
Miksi sisältö- ja somestrategia kannattaa?
1. Luottamus
Ajattele verkko- ja somepresenssiä ostettuna mediana, mutta vaikuttavampana sellaisena. Sen kautta rakennetaan luottamussuhdetta, joka vaikuttaa vahvasti kulutuspäätöksiin.
Edelmanin luottamusraportti valottaa hyvin sitä, kuinka epäluottamuksen aikakautena luottamus syntyy uusissa kanavissa ja uusin keinoin: ihmiset luottavat lähes puolet vahvemmin yrityksen some-kanavien sisältöihin kuin mainontaan muissa medioissa. Yritysten täytyy myös olla vähemmän korporaatioita ja enemmän ihmisiä.
Tämä vaatii läsnäolemista siellä missä ihmiset eli asiakkaat ovat, mutta ennen kaikkea suunnitelmaa.
2. Tavoittavuus
Stratetegiatyö auttaa paikantamaan kaikki ne leikkauspisteet, joissa voit kohdata asiakkaasi. On korvaamatonta ensin tunnistaa kenelle, miksi, mitä ja miten puhutaan. Mutta todella, mitä tällä kaikella on merkitystä ilman silmäpareja?
Kun lähes kolmannes koko ihmiskunnasta ja 90 % suomalaisista käyttää ainakin jotain sosiaalisen median kanavaa, on yrityksenkin aiheellista tehdä tuloksellinen suunnitelma siellä olemiselle. Somestrategia antaa käytännönläheisen tekemisen mallin sille, kuinka tavoittaa sen oman kohderyhmän tehokkaasti.
3. Vaikuttavuus
McKinsey vahvisti äskettäin, että jopa neljännes ostoksistamme pohjautuu sosiaalisiin suosituksiin ja sisältöihin. Tämähän ei tapahdu automaagisesti itsestään tai edes yhdellä ainoalla kampanjalla. Vaikutuksen tekeminen edellyttää brändeiltä oikeassa paikassa olemista, oikealla tavalla, oikeaan aikaan.
Vaikuttaminen harvemmin tapahtuu myöskään täysin sattumalta. Yhteisten kokemusten ja ilmiöiden rakentaminen tai niihin kiinnittyminen brändin nimissä on yleensä pitkäjänteisen työn ja toiston tulosta, jonka pohjalta löytyy suunnitelma verkkoon, someen sekä sisältöön.
Strategiatyö antaa yritykselle suunnan, äänen ja puheenaiheita, joiden avulla se osaa kohdata asiakkaansa vaikuttavalla tavalla – oikeassa paikassa, oikeaan aikaan.
Sisältö- ja kanavastrategia on siis brändiin sitoutumisen tärkein yksittäinen tekijä. Sitä ilman on yhä vaikeampi näkyä ja vaikuttaa verkossa tuloksellisesti.
Tämän lisäksi se antaa jotain, mistä harvemmin puhutaan, nimittäin yhteistä näkemystä ja jaettua tahtotilaa siitä, keitä ja miksi me olemme.
Kenen tahansa on nykyisin täysin aiheellista esittää seuraava kysymys omiin tuotteisiin ja palveluihin liittyen: Miksi ketään pitäisi kiinnostaa?
Me osaamme auttaa vastauksen löytämisessä ja antaa yrityksellesi konkreettisen suunnitelman ja työkalut siihen, miten, missä ja millä äänellä kohtaat asiakkaasi digitaalisessa maailmassa.
Tarvitsetko sinä apua some-strategian luomisessa? Se on ihan OK, ellei jopa erittäin suositeltavaa.