Suomalaisista Facebookissa on jo hieman alle kolme miljoonaa. Voidaan siis varmalla äänenpainolla sanoa, että jokaisen mainostajan kohderyhmä ja sidosryhmät saadaan kiinni Facebook-mainonnalla. Kanavan tehokkuudesta voidaan toki keskustella vielä tapauskohtaisesti.
Ylivoimainen mainosmedia
Olemme saapuneet aikaan, jossa mainonnan kohdentaminen on mahdollista tarkemmin kuin koskaan ennen. Ja Facebook, tuo aikamme datajättiläinen tarjoaa meille helppokäyttöisen alustan, jolla saamme hyvinkin pienillä resursseilla aikaiseksi kohdennettua mainontaa. Kun laittaa mainonnan suunnitteluun ja optimointiin vielä hieman aikaa, saadaan jo todella kohdennettua mainontaa aikaiseksi. Vai mitä olet mieltä Ritva, joka pidät kissoista, olet käynyt kotisivuillamme katsomassa Somemainonnan Tehokurssia ja olet juuri ajanut Helsingin Messukeskuksen ohi?
Miten suomalaiset käyttävät Facebookia?
22 % suomalaisista Facebookin käyttäjistä on paikannettu asuvan Helsingin alueella – siinä myös kanavan maantieteellisesti eniten kilpailtu kohderyhmä Suomessa. Jos siis kohdennat muualle Suomeen hyvin tehtyä mainontaa, saanet parempia tuloksia, halvemmalla.
kuvalähde: https://harto.wordpress.com/2017/03/29/suomalaiset-sosiaalisessa-mediassa-q12017/
Viimeisen 30 päivän aikana vain pöytäkoneen kautta Facebookia käytti 11 % suomalaisista käyttäjistä. Loppuja 89:ää prosenttia varten on siis oltava sitä responsiivista sisältöä, eli mobiiliin taipuvaa ja siellä hyvältä näyttävää sisältöä – oli puhe sitten suoraan Facebookiin tuotetusta sisällöstä tai verkkosivuista, joille Facebookista liikennettä ohjataan.
Viimeisen kuukauden aikana keskiverto suomalainen klikkasi Facebook-mainoksia yhdeksän kertaa. Tämä keskiarvo siis kaikista suomalaisista Facebook-käyttäjistä. Mutta mites ne nuoret? Niitähän ei enää saa kiinni Facebookista?
Ei välttämättä kustannustehokkaasti, mutta kyllä sitä nuorisoa vielä tarvittaessa kiinni saa.
Kaikki saadaan kiinni, suurin osa tehokkaasti
Kun mainostaja tuntee kohderyhmänsä ja asiakkaansa ostopolun, on Facebook lyömätön väline vaikuttavaan markkinointiin. Jos vielä epäilet Facebookin (tai koko somen!) toimivuutta omalla alallasi, juuri sinun yrityksellesi, kannattaa olla yhteydessä.
lähde: Facebook Kohderyhmätiedot (Audience Insights), huhtikuu 2017