Blogit

Kuluttajabrändi – huomioi nämä uudet ilmiöt sosiaalisen mediasi suunnittelussa

Mitä trendejä yrityksesi aikoo hyödyntää tänä vuonna markkinoinnissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa?

Kuluttajabrändi – huomioi nämä uudet ilmiöt sosiaalisen mediasi suunnittelussa

Mitä trendejä yrityksesi aikoo hyödyntää tänä vuonna markkinoinnissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa? Kansainvälisten trenditoimistojen materiaaleihin perustuvat ennustukset kertovat, mihin nouseviin ilmiöihin lifestylestä ammentavan kuluttajabrändin on relevanttia tarttua vuosina 2022–2023.

Pinnan alla kytee – epäsosiaalisuus nostaa päätään

Sosiaalinen media elää ja voi hyvin – ainakin pintapuolisesti. Hyvinvoinnin nurjana puolena on somen kasvattava riittämättömyyden tunne ja ahdistuksen lisääntyminen erityisesti nuorilla. Avoimuus ja vertaistuki ovat tässäkin tapauksessa keskeisessä asemassa; huippumalli Bella Hadid teki avoimen ulostulon yli 48 miljoonalle Instagram-seuraajalleen ja kertoi taistelustaan masennuksen ja ahdistuksen kanssa.

Onneksi digitaalisen ahdistuksen aikaansaama vastareaktio onkin inhimillisyys.

“Mielen fitness” kasvaa ilmiönä ja Wondermind vastaa tarpeeseen tuomalla uuden digitaalisen alustan kaikille mielenterveyden haasteiden kanssa kamppaileville. Kiinnostusta on varmasti luvassa, koska yrityksen perustajiin kuuluu muun muassa Selena Gomez, joka on yksi sukupolvensa tunnetuimmista artisteista.

Rohkean kannanoton asiaan teki kylpypommeistaan tuttu LUSH, joka sulki brändin omat somekanavat Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa siihen asti, kunnes alustat tarjoavat käyttäjilleen turvallisemman sosiaalisen median ympäristön. Somessa vietetyn ajan sijaan Lush kannustaa käyttäjään olemaan jossakin ihan muualla – kuten vaikka kylvyssä hyvän kirjan kera.

Lisää aiheeseen liittyvää jännitystä on luvassa jo helmikuussa, jolloin Trump on alustavien tietojen mukaan julkaisemassa oman sosiaalisen median alustansa, joka kantaa nimeä Truth Social. Somen kautta kiivaana käyvä mielipidevaikuttaminen on uhkana koko maailmassa, eikä sille näy loppua.

Kaiken tämän epävarmuuden keskellä on kuitenkin hyvä muistaa, että some pitää yhä pintansa ja jatkaa hurjaa kasvuaan. Brändeille tärkeintä onkin löytää se oma merkityksellinen tapa olla läsnä juuri niissä kanavissa, joissa se kohderyhmänsä parhaiten tavoittaa.

(Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen)

[fusion_builder_column align_self=”auto” content_layout=”column” align_content=”flex-start” valign_content=”flex-start” content_wrap=”wrap” spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” type_medium=”” type_small=”” type=”1_2″ order_medium=”0″ order_small=”0″ dimension_spacing_medium=”” dimension_spacing_small=”” dimension_margin_medium=”” dimension_margin_small=”” padding_medium=”” padding_small=”” hover_type=”none” border_sizes=”” border_color=”” border_style=”solid” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” render_logics=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Wondermind (@officialwondermind) jakama julkaisu

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column align_self=”auto” content_layout=”column” align_content=”flex-start” valign_content=”flex-start” content_wrap=”wrap” spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” type_medium=”” type_small=”” type=”1_2″ order_medium=”0″ order_small=”0″ dimension_spacing_medium=”” dimension_spacing_small=”” dimension_margin_medium=”” dimension_margin_small=”” padding_medium=”” padding_small=”” hover_type=”none” border_sizes=”” border_color=”” border_style=”solid” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” render_logics=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Wondermind (@officialwondermind) jakama julkaisu

[/fusion_builder_column]

Läpinäkyvyys valttikortiksi

Nuorten ilmastoahdistus jatkaa kasvamistaan. Samaan aikaan maailmanlaajuisesti pikamuotia myyvän kiinalaisen verkkokaupan, SHEIN:in, tiedetään lisäävän joka päivä jopa yli 6000 uutta tuotetta valikoimiinsa.

Tiedostavat kuluttajat välttelevät tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän massatuotteita. Tästä syystä esimerkiksi isoäidin vuosikymmeniä vanha vintagetakki voikin olla huippumuotia, vaikkemme aikaisemmin ole osanneet sitä sellaisena pitää. Käytettyjen tuotteiden markkinat kasvavatkin huimaa vauhtia, joten siinä yrityksille ideaa bisnekseen.

Kuluttajat kaipaavat brändeiltä entistä enemmän avoimuutta ja tekoja oikeasti tärkeiden asioiden puolesta. Tämä on hyvä ottaa huomioon, sillä tulevaisuudessa brändit, jotka avaavat tuotantoketjujaan läpinäkyviksi, tulevat menestymään.

Vastuullisesti valmistettuja urheiluvaatteita myyvä suomalainen verkkokauppa Weekendbee on tehnyt vastuullisuusselvityksen kuluttajan puolesta, jotta heidän olisi helpompaa valita vähemmän ja parempaa.

(Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

 

 

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Sustainable Sportswear (@weekendbee) jakama julkaisu

 

Muoti tulee näytöllesi

Matka metaverseen on alkanut – mutta tässä kohtaa voimme vain arvailla, mikä tulee olemaan lopputulos. Metaverse tarkoittaa fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistymistä, joka tarjoaa aivan uudenlaisen digitaalisen kokemuksellisuuden tason.

Digitaalisuus luo uusia tapoja elää ja ilmaista itseään, ja tämä näkyykin jo vahvasti muodin parissa. Digitaalinen ja virtuaalinen vallankumous on alkanut rytinällä muun muassa Nikella.

Yritys rekrytoi parhaillaan suunnittelijoita “Virtual Goods” -tuotteilleen, joten luvassa saattaa olla hyvinkin pian laaja mallisto verkossa ja online-maailmassa käytettäviä vaatteita ja asusteita sekä erityisen tyylikkäitä tennareita.

Kaikki ei kuitenkaan ole sitä, miltä päällepäin näyttää. Tästä on todisteena TikTok-tili @deeptomcruise, jonka videoissa ei seikkailekaan aito Tom Cruise, vaan digitaalisesti luotu hahmo. Tekoälypohjainen synteettinen media luo valtavasti uusia mahdollisuuksia – ja toisaalta väärinkäsityksiä. Todellisuuden ja fantasian väliset rajat hämärtyvät Burberryn surrealistisessa Open Spaces -kampanjassa, joka vie katsojat mielikuvituksellisen vapauden halki.

(Artikkeli jatkuu videon jälkeen)

[fusion_youtube id=”iCbfq_-cd-g” alignment=”center” width=”” height=”” autoplay=”false” api_params=”” title_attribute=”” video_facade=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” css_id=””][/fusion_youtube]

Yhteistyössä on voimaa

Kun kaksi tunnettua brändiä lyö hynttyyt yhteen, ei lopputulos voi jäädä huomiotta. Brändien välisen yhteistyön odotetaan kasvavan entistä laajemmille tasoille – siitä esimerkkinä Balmain & Netflix -luksusmuotiyhteistyö, joka syntyi Netflixin The Hardey They Fall -elokuvalle. Balmainin luova johtaja Olivier Rousteing kommentoi muodista tulevan merkityksellisempää, kun se yhdistetään “nykypäivän kiehtovimpien tarinoiden ja musiikin kanssa”.

Koronapandemia ajoi muotitalojen perinteiset muotinäytökset virtuaalisiksi, eikä kunnianhimolla näytä olevan enää rajoja. Balenciagan kevät/kesä 2022 -mallisto esiteltiin Simpsoneiden erikoisjaksossa, joka oli suunniteltu varta vasten uuden malliston esittelyä varten.

Tulevina vuosina yhteisöjen merkitys kasvaa ja brändeillä onkin loistavia ja lukuisia mahdollisuuksia tuoda ihmiset yhteen. Brändin superfaneista koostuvat sosiaalisen median ryhmät ovat loistava paikka vuoropuheluun brändin ja kuluttajien kesken. Tämän arvokkaan vuoropuhelun avulla brändi voi parhaimmillaan saada uutta näkökulmaa jopa tuotekehitykseen.

(Artikkeli jatkuu videon jälkeen)

[fusion_youtube id=”PZHESOq-Gkw” alignment=”center” width=”” height=”” autoplay=”false” api_params=”” title_attribute=”” video_facade=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” css_id=””][/fusion_youtube]

Ilo palaa värien myötä

Kaiken kurjuuden jälkeen on vihdoin näkyvissä kirkkautta. Rohkea värien käyttö on tehnyt jo pidemmän aikaa vahvaa paluuta, ja kun tarkastellaan asiaa muodin näkökulmasta, on tulevaisuus hyvin sähköinen. Pinterest puhuu jopa “dopamiinipukeutumisesta”, jossa sateenkaaren sävyissä ei säästellä. Uusi suomalainen luonnonkosmetiikkabrändi, Djusie, on suorastaan mehukas. LEGO Groupin ja taiteilija Yinka Ilorin installaatio “Launderette of Dreams” muutti itsepalvelupesulan Lontoossa eloisaksi ja interaktiiviseksi leikkipaikaksi yli 200 000 legopalikan voimin. Iloa tuova värikkyys on trendi, joka sopii kaikille sukupuolille ja ikäryhmille.

(Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen)

[fusion_builder_column align_self=”auto” content_layout=”column” align_content=”flex-start” valign_content=”flex-start” content_wrap=”wrap” spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” type_medium=”” type_small=”” type=”1_2″ order_medium=”0″ order_small=”0″ dimension_spacing_medium=”” dimension_spacing_small=”” dimension_margin_medium=”” dimension_margin_small=”” padding_medium=”” padding_small=”” hover_type=”none” border_sizes=”” border_color=”” border_style=”solid” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” render_logics=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Djusie (@djusie_official) jakama julkaisu

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column align_self=”auto” content_layout=”column” align_content=”flex-start” valign_content=”flex-start” content_wrap=”wrap” spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” type_medium=”” type_small=”” type=”1_2″ order_medium=”0″ order_small=”0″ dimension_spacing_medium=”” dimension_spacing_small=”” dimension_margin_medium=”” dimension_margin_small=”” padding_medium=”” padding_small=”” hover_type=”none” border_sizes=”” border_color=”” border_style=”solid” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” render_logics=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

 

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön YINKA ILORI (@yinka_ilori) jakama julkaisu

[/fusion_builder_column]

Mietitkö nyt, kuinka brändisi voisi hyödyntää erityisesti somessa nousevia ilmiöitä ja pysyä siten kohderyhmäsi mielissä kiinnostavalla tavalla? Autamme mielellämme löytämään juuri sinun toimialalla trendaavat ilmiöt ja tavan tarttua niihin. Ota yhteyttä ja kysy lisää!