Markkinointiviestintätoimisto Grapevinen tukemana juhlitaan tänään 4.9. Suomen arvostetuimman alkuperämerkin menestystä, kun Ruokatieto Yhdistyksen perustamaa Suomalaisen ruoan päivää vietetään toistamiseen. Hyvää Suomesta -merkin kasvaneen arvostuksen taustalla on pitkäjänteinen brändinrakennus digikanavissa ja viime vuonna ilmiöksi nousseen juhlapäivän huikea menestystarina.

Yhdessä kotimaisen ruoan puolesta

Grapevinen ja Ruokatieto Yhdistyksen vuosia kestänyt yhteistyö alkaa tuottaa hedelmää, sillä Hyvää Suomesta -merkin arvostus on tällä hetkellä korkealla. Tänä vuonna brändi juhlii jälleen titteliään arvostetuimpana alkuperämerkkinä, minkä lisäksi se on kivunnut Arvostetuimmat brändit -tutkimuksen sijalle neljä.

Strategisena markkinointiviestinnän kumppanina toiminut Grapevine on ollut aktiivisesti mukana brändinrakennuksessa tukemalla Hyvää Suomesta -merkin presenssiä digitaalisissa kanavissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa. Työkaluina Grapevinella on ollut muun muassa lukuisat toistuvat kampanjat, joissa kuluttajien tietoisuutta suomalaisen ruoan alkuperästä on onnistuttu lisäämään ja arvostusta kasvattamaan.

– Ensi kerran käännyimme Grapevinen puoleen jo vuonna 2012, mutta systemaattisemman yhteistyön aloitimme vuonna 2018, kun aloimme Grapevinen tuella kasvattaa Hyvää Suomesta -merkin tunnettuutta ja arvostusta Valitse Hyvää Suomesta -kampanjan myötä. Sittemmin tämä kampanja on toistettu Grapevinen kanssa sosiaalisessa mediassa menestyksekkäästi useampia kertoja, Hyvää Suomesta -merkin markkinointipäällikkö Minna Asunmaa kuvailee yhteistyön alkua ja jatkaa:

– Viime vuonna saimme idean Suomalaisen ruoan päivästä, ja kutsuimme Grapevinen mukaan ideoimaan. Valtakunnallisesta päivästä tuli ilmiö, joka saavutti huikeat tulokset. Päivää vietetään toistamiseen tänään 4.9., ja jälleen Grapevine on vastannut Suomalaisen ruoan päivän -kampanjan suunnittelusta ja markkinoinnista digitaalisissa kanavissa.

Miten Suomalaisesta ruoasta tehtiin ilmiö?

Syksyllä 2019 Ruokatieto lanseerasi valtakunnallisen Suomalaisen ruoan päivän, jotta kotimainen Hyvää Suomesta merkitty ruoka saataisiin entistäkin kiinteämmäksi osaksi kuluttajien arkea. Kampanja toteutettiin yhteistyössä Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävien yritysten kanssa.

Kotimaisen ruoan juhlijoiden kohtaamispaikaksi luotiin Facebook-tapahtumasivu ja ihmisten tunnesidettä päivää kohtaan vahvistettiin yhteisömanageroinnilla sosiaalisessa mediassa. Kampanjan aikana tuotettiin kuluttajia puhuttelevaa, ajatuksia herättävää ja informoivaa sisältöä suomalaisesta ruoasta ja sen tuotannosta. Näkyvyyttä tehostettiin vaikuttajamarkkinoinnilla, jolloin päivän ilosanoma saatiin leviämään vaikuttajien omissa kanavissa.

– Kampanja sai huikean vastaanoton! Kaikkiaan näyttökertoja kampanjamateriaaleille kertyi lähes 10 miljoonaa seitsemän kampanjaviikon aikana. Kampanjamainontaan sitouduttiin sosiaalisessa mediassa huimat 416 720 kertaa ja Facebookissa tapahtumaan osallistui yli 3500 suomalaista. Lisäksi hakutunnistetta #suomalaisenruoanpäivä käytettiin Instagramissa 1182 kertaa, kun ennen kampanjan aloitusta tunnisteella ei ollut yhtään julkaisua, Grapevinen asiakkuuspäällikkö Jenni Föhr-Suomalainen kertoo tuloksista.

– Päivä onnistui yli odotusten. Hyvin maltillisella budjetilla saatiin valtavasti näkyvyyttä. Tänäkin vuonna meillä on kaikki ainekset, että päivästä tulee vieläkin suurempi juttu kuin viime vuonna, Minna Asunmaa iloitsee.

Asiakas on ystävä – menestys rakentuu luottamukseen

Hyvää Suomesta -merkin menestyksen eteen tehty työ on ollut mahdollista ennen kaikkea siksi, että kumppanit kokevat jakavansa samanlaisen arvomaailman, jonka vuoksi yhteistyö on ollut erityisen rentoa ja sujuvaa.

– Katsomme Ruokatiedon kanssa samaan suuntaan. Yhteistyömme rakentuu molemminpuoliseen luottamukseen ja joustoon. Suomalaisen ruoan päivän menestys ei olisi ollut mahdollista ilman koko tiimin panosta. Koemme, että tiimimme ovat hitsautuneet niin tiiviisti yhteen, että tässä projektissa asiakkaasta on todellakin tullut ystävä – yrityksemme ydinarvon mukaisesti, Jenni Föhr-Suomalainen kuvailee.