Aurinkoisena, huhtikuisena kevätpäivänä Grapevinella aloitti kaksi valloittavaa digimarkkinoinnin harjoittelijaa Sofia Babitzin ja Stiina Salmenkivi. Puolen vuoden harjoittelujakso on nyt takanapäin, joten istuimme kaksikon kanssa kahvikupposten äärelle kyselemään tuoreimmat kuulumiset ja tunnelmat harjoittelun jälkeen.
Annetaan Sofian ja Stiinan kertoa mitä oppeja harjoittelun ajalta tarttui mukaan. Entä miten ura jatkuu tästä eteenpäin?
Millaiset olivat ensitunnelmat Grapevinella?
Sofia: Aloitin huhtikuussa 2022 digimarkkinoinnin harjoittelijana Grapevinella – iloiset tervehdykset, lämpimät hymyt ja tarttuvat naurut ottivat minut avosylin vastaan heti ensimmäisenä päivänä. Puolen vuoden harjoittelujaksoon on mahtunut hurjan paljon oppimista, onnistumisia, opinkappaleita, naurua sekä upeisiin ihmisiin tutustumista – vain muutaman mainitakseni. Olen päässyt kehittämään osaamistani sekä ottamaan urapolkuni ensiaskeleita digimarkkinoinnin parissa kannustavassa ja turvallisessa työympäristössä.
Stiina: Oma matkani Grapevinella, digimarkkinoinnin harjoittelijana, alkoi aurinkoisena kevätpäivänä huhtikuussa 2022. Päivään kulminoitui paljon tunnetta ja jännitystä: olin vasta muuttanut Jyväskylästä Helsinkiin ja kaikki oli uutta – niin ratikat, ihmiset kuin kadutkin. Jännitys osoittautui täysin turhaksi, kun jo ensimmäisestä päivästä lähtien minut otettiin lämmöllä vastaan. Jos joku olisi minulle kertonut keväällä, mitä kaikkea pääsen kokemaan, niin en olisi uskonut – Grapevine on antanut mulle enemmän kuin osasin ikinä toivoa.
Mitä olette päässeet tekemään harjoittelun aikana?
Sofia: Harjoittelun aikana olen esimerkiksi päässyt suunnittelemaan asiakkaillemme strategista sisältöä niin on-going kuin kampanjalähtöisesti, toteuttamaan mainonnan teknistä puolta mainostyökalujen avulla, analysoimaan mainonnan tuloksia ja suunnittelemaan uutta sisältöä kerätyn datan pohjalta. Pääosin olen työskennellyt erilaisten lemmikkiruokabrändien sekä kahvibrändin B2B puolella. Näiden lisäksi erilaisiin pienempiin projekteihin osallistuminen on tuonut työpäiviin mukavaa vaihtelua. Erityisen mielenkiintoista on ollut oppia, miten luoda tuloksellista ja brändien tonaliteetin mukaista sisältöä sekä datan ja mittareiden merkitystä sisällön tuotannossa ja kehittämisessä. Oma uteliaisuuteni ja halu oppia uutta ovat olleet avainasemassa ammatillisessa kehittymisessäni perehdytystä ja tiimin tukea unohtamatta.
Stiina: Heittäydyin nopeasti syvään päätyyn, kun jo ensimmäisten viikkojen aikana pääsin tekemään asiakastyötä ja perehtymään erilaisiin mielenkiintoisiin digimarkkinoinnin osa-alueisiin käytännön tekemisen kautta. Harjoittelun aikana olen työskennellyt pääosin elintarvikebrändien ja kissanruokabrändin parissa, hoitaen laajasti erilaisia asioita aina asiakaskommunikaatiosta ja mainonnan suunnittelusta tulosten analysointiin – ja sitä kautta kehittänyt mainonnan toimenpiteitä saadun datan perusteella. Pääosin olen suunnitellut jatkuvaa mainontaa, mutta olen päässyt oppimaan nopeatempoisemmasta kampanjatekemisestäkin. Olen oppinut hurjan paljon mainonnan strategisesta puolesta ja asiakaskokemuksen kehittämisestä, unohtamatta tietenkään työn mainosteknistä puolta – niin Facebookissa, Instagramissa kuin LinkedIninkin puolella.
Työ on ollut melko itsenäistä, mutta puoliakaan asioista en olisi oppinut ilman tiimini tukea, he ovat olleet korvaamaton tukipilari opintielläni. Olen äärimmäisen kiitollinen siitä, kuinka minut otettiin pyyteettömästi osaksi porukkaa ja minun osaamiseeni on luotettu ensimmäisestä päivästä alkaen. Olen tehnyt tiimityötä aikaisemminkin, mutta Grapevinella se on saanut uuden merkityksen: yhdessä tekemällä voidaan saada uskomattomia ihmeitä aikaan lyhyessäkin ajassa.
Kaiken edellämainitun ja erilaisten pienempien projektien lisäksi olen ollut osana juhlakomiteaa eli päässyt ilahduttamaan väkeä suunnitellen ja toteuttaen erilaisia juhlia meidän ihastuttavalle Grapevinen porukalle. Yhteisiä onnistumisia ja tekemistä on syytä aina ajoittain juhlistaa! Olen äärimmäisen kiitollinen, että olen päässyt osaksi näin sydämellistä työyhteisöä ja saanut sitä kautta ihania ihmisiä – tai siis ystäviä – elämääni.
Te molemmat jatkatte harjoittelun jälkeen Grapevinella junior sisällöntuottajina – mitä uutta jännittävää urallanne on tiedossa seuraavaksi?
Sofia: Seuraava askel urapolullani Grapevinella on ottaa työpöydälleni uusia projekteja sekä kehittää osaamistani monipuolisten asiakkuuksien parissa. Koen uudet haasteet mahdollisuuksina oppia uutta ja kehittyä – etenkin erilaisten sisältöjen tuottamisen, mainosteknisten seikkojen ja asiakassuhteiden huolenpidon näkökulmasta. Olen valtavan kiitollinen siitä, että olen päässyt oppimaan, kasvamaan ja luomaan urapolkuani täysin omana itsenäni näin sydämellisessä porukassa. Tästä on hyvä jatkaa.
Stiina: Seuraavat tavoitteeni ovat nykyisten ja uusien asiakkuuksien kehittämisessä niin sisällöntuotannon osalta, mutta myös asiakaskokemuksen näkökulmasta. Toivon saavani perehtyä monipuolisesti eri projekteihin ajan kuluessa, oppien entistä enemmän ja laaja-alaisemmin markkinoinnin tehtävistä. Haluan ehdottomasti vahvistaa omaa sisällöntuotannon osaamistani, mutta sydämeni sykkii vahvasti myös asiakastyölle. On mieletöntä tehdä työtä, josta aidosti nauttii ja jossa haluaa jatkuvasti kehittyä. Jännityksellä ja täynnä intoa jään odottamaan, mitä tuleva vuosi tuo tullessaan.
Liity
SISÄPIIRIIN
Digitaalisen markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan vinkit sähköpostiisi
Ilmoittautumisia tällä hetkellä: 100