Sekä hakukoneoptimointi että hakukonemainonta kiinnostaa monia markkinoijia paljon. Usein käy kuitenkin niin, että termit sekoittuvat keskenään. Mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemainonnalla on – ja kumpaan nyt kannattaisi panostaa?
Hakukonemarkkinointi (SEM)
Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search Engine Marketing) on markkinointia, joka tähtää näkyvyyteen ja tuloksiin hakukoneiden, kuten Googlen ja Bing Searchin tulossivuilla. Hakukonemarkkinointi on digimarkkinoinnin kokonaisuus, joka kattaa ainakin hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan, joskin koulukunnat sen laajuuden suhteen vaihtelevat. Pienimmillään SEM on yksittäinen Google Ads -mainoskampanjaveto, parhaimmillaan jatkuvaa strategista optimoidun sisältömarkkinoinnin ja hakukonemainonnan yhteistyötä.
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla (Search Engine Optimization) tarkoitetaan verkkosisältöjen optimointia niin, että ne löytyvät mahdollisimman helposti relevanteilla hakusanoilla internetin hakukoneista. Tällä viitataan siis luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen – hakukoneen orgaanisiin eli mainostamattomiin tuloksiin.
Hakukoneiden tuloksiin vaikuttaa moni asia, jotka vaihtelevat hakukoneittain. Esimerkiksi avainsanojen tiheys, verkkosivun nopeus, kuvien tiedostonimet, sivun URL-osoite ja monet muut tekijät vaikuttavat hakukoneiden tuloksiin. Tämän lisäksi algoritmi muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Jos haluat perehtyä sisällön optimointiin syvällisemmin, tutustu vaikkapa Googlen aloittajan oppaaseen.
Haluatko parempia tuloksia ja enemmän liikennettä esimerkiksi Googlen kautta? Pikatietä onneen ei ole, sillä hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä. Avainsana-analyysillä ja selkeällä verkkostrategialla pääset hyvään alkuun.
Hakukonemainonta
Tällä hetkellä Google-haun ylimmät neljä tulosta tietokoneen selaimella ovat mainoksia. Näihin hakutuloksiin pääsee mukaan kylmällä käteisellä. Tosin ei yksin silläkään: Google nimittäin arvottaa siinäkin montaa asiaa, kuten mainoksen laatua, toimivuutta ja klikkiprosenttia, mainostetun sivusi sisällön kiinnostavuutta ja – jälleen kerran – sataa muutakin asiaa.
Googlen mainostyökalu Ads tarjoaa reilusti hyvää dataa mainostajalle mainonnan toimivuudesta. Mainosten pitäisi vastata sisällöltään laskeutumissivua eli sivua, joihin mainoksista ohjataan. Laskeutumissivun tulisi latautua nopeasti laitteesta riippumatta ja sisällön on syytä olla sen verran kiinnostavaa, että mainoksen klikkaaja viihtyy sivulla mahdollisimman pitkään.
Hakukoneoptimointi vai -mainonta?
Kuten sanottu – hakukoneoptimoinnin tai -mainonnan suhteen oikotietä onneen ei ole olemassa. Hakukonemarkkinointi, kuten kaikki muukin markkinoinnissa, vaatii suunnitelmallisuutta, ymmärrystä ja resursointia. Tehokkaasti tehtynä hakukoneoptimointi ja -mainonta tukevat toisiaan ja tuovat näkyvästi tuloksia.
Jos digimarkkinointi tai hakukonemarkkinointi pitäisi saada kuntoon, mutta aloitus tuntuu vaikealta, pyydä rohkeasti apua.
SEM on yhden ajattelutavan mukaan katto, johon mainonta ja optimointi kuuluvat.
Kuva: Kuvakaappaus google.fi -sivustolta 10.4.2017 klo 15.10