Koronaviruspandemian aiheuttama isku on ollut markkinointiviestintätoimisto Grapevinen liiketoiminnalle pelättyä maltillisempi. Poikkeusajoista selvittiin nopean reagoinnin, joustavan tiimin ja pitkäaikaisten asiakkaiden luottamuksen voimin. Vahva strategia tuo luottamusta tulevaan ja alkukesästä saadut uudet asiakkaat varmistavat, että syksyyn lähdetään vahvoista asemista.

Kaiken pohjana luottamus

Koronatilanne on kurittanut markkinointialaa, mutta Grapevinen nopea reagointi keväällä vaikutti siihen, ettei liikevaihdon kehitys ole jäänyt juurikaan viime vuoden tasosta. Täysin kolhuitta ei poikkeusajoista kuitenkaan selvitty ja toimintaa pitikin sopeuttaa ketterästi.

Grapevinella kaikki ovat ottaneet yhdessä osumaa, tehneet joustoja ja osallistuneet talouden tasapainottamisen talkoisiin, jotta tilanne saatiin korjattua nopeasti kesän aikana. Notkahdus jäi vain hetkelliseksi, sillä myynti virkistyi alkukesästä ja uusien asiakkaiden myötä syksy näyttää valoisalta.

Kelkan kääntäminen on ollut mahdollista paitsi tiimin tekemän jouston myös pitkäaikaisten asiakkaiden luottamuksen ansiosta.

– Toimintamme nojaa vahvaan molemminpuoliseen luottamukseen niin työntekijöidemme kuin asiakkaidemme puolesta. Tämä on mahdollistanut joustot ja uuden innovoinnin poikkeustilan aikana. Olemme saaneet tilaa hengittää ja pääsemme aloittamaan syksyn vahvasti, kertoo Grapevinen toimitusjohtaja Marika Siniaalto.

Epävarmuudessa piilee mahdollisuus

Grapevine lähti heti poikkeusaikojen alettua yhdessä asiakkaidensa kanssa reagoimaan nopeasti muuttuvaan ympäristöön. Digitaalisuuden rooli markkinoinnissa vahvistui entisestään, kun kuluttajien elinpiiri kaventui oman kodin seinien sisälle. Lisäksi yhteiskunnalta saadut kriisiavustukset herättivät viimein nekin yritykset, jotka eivät tähän mennessä ole pyytäneet apua. Grapevine näki tässä mahdollisuuden uuden innovointiin.

Siniaallon mukaan epävarmat ajat ovat pakottaneet muuttamaan omaakin palvelutarjoomaa.

– Uskomme, että jatkossa kysyntä painottuu strategisen markkinointiviestinnän lisäksi myynnin digitalisoimisprosesseihin. Onneksi olemme kehittäneet näihinkin projekteihin valmiit prosessit ja olemme valmiita tukemaan asiakkaitamme uusien toimintojen haltuunotossa. Esimerkiksi asiakkaiden luottamuksen rakentaminen digitaalisesti vaatii niin myyntiprosessilta, myyjiltä kuin sisällöltäänkin erilaista lähestymistä kuin kasvokkain. Moni yritys on herännyt huomaamaan, ettei pelkät nettisivut enää nykypäivänä riitä ja korona-aikana vielä vähemmän.

Voittajat tukeutuvat vahvaan strategiaan

Kriisitilanteessa vaarana on usein suunnan katoaminen, joten joustoa ja ketterää mukautumista vaihteleviin tilanteisiin tarvitaan. Kaiken kiintopisteenä on kuitenkin vahva strategia ja avoin yrityskulttuuri, jota Grapevinella on viime vuodet rakennettu porukalla.

– Koronakriisissä voittajia ovat ne, jotka pystyvät tukeutumaan vahvaan strategiaan ja hyödyntämään sitä hiljaista tietoa ja osaamista, mikä organisaatiossa on ollut koko ajan. Näille on nyt ollut kysyntää, ja porskutammekin nyt eteenpäin yhtenäiseksi hioutuneen kulttuuriin siivittämänä, Siniaalto arvioi ja jatkaa:

– Olemme vakuuttuneita siitä, että toimintamme tulee syksyn kuluessa kehittymään entisestään. Alkukesästä saimme nimittäin iloita uusista asiakkaista, jotka ovat ottaneet innolla vastaan vahvan strategisen otteemme moderniin markkinointiin ja näemmekin yhteistyön kasvupotentiaalia monella saralla.

Tällä hetkellä positiivisista näkymistä huolimatta Grapevinella tiedostetaan, että nyt ei pidä jäädä tuleen makaamaan, sillä nykyisessä maailmantilanteessa tilanteet voivat muuttua nopeastikin. Luottamus tulevaa kohtaan on kuitenkin kova.