On vuosi 2019 ja edelleen saattaa bongata somearvontoja tai -kilpailuja, joissa ei välttämättä ole täysin sisäistetty niiden sääntöjä. Olet varmasti itsekin jossain vaiheessa törmännyt yhteen tai useampaan kyseenalaiseen tapaukseen. Esimerkiksi tähän muutaman vuoden takaiseen muumimukiarvontaan pystyi osallistumaan tykkäämällä sivusta sekä jakamalla päivityksen omalla aikajanalla. Ensin mainittu on sallittua, mutta jälkimmäinen ei.

» Muistatko, onko kyseessä kilpailu vai arvonta? Kenen velvollisuus on maksaa verot näissä tapauksissa?

Säännöt eivät ole muuttuneet viime vuodesta, mutta koska kertaus on opintojen äiti, käymme läpi, mikä somearvonnoissa oikeastaan on sallittua ja mikä ei. Annamme lopuksi vielä muutaman vinkin arvontojen järjestämiseen.

Miksi arvonnat ovat niin suosittuja?

Yksi tehokkaimmista tavoista saada yrityksellesi näkyvyyttä ja sitouttaa kohdeyleisöä somessa on arvonnan järjestäminen Facebookissa tai Instagramissa. Lisäksi niiden järjestäminen ja niihin osallistuminen on verrattain nopeaa ja helppoa.

Suuri valta tuo mukanaan kuitenkin myös suuren vastuun. Brändisi ja sen sometilien vaalimisen kannalta arvontojen ja kilpailujen järjestämisessä kannattaa pelata sääntöjen mukaan. Sääntöjen vastaisen arvonnan tai kilpailun järjestämisen perusteena ei voi käyttää sitä, että muutkin ovat tehneet niin.

Mitä sitten saat tai et saa tehdä Instagram- ja Facebook-arvonnoissa?

Facebookin säännöt

Saat

  • pyytää tykkäämään ja/tai kommentoimaan julkaisua
  • pyytää tykkäämään sivusta
  • pyytää kommenteissa keksimään esimerkiksi uudelle tuotteelle nimen arvontaan osallistuakseen tai
  • pyytää äänestämään eri vaihtoehdoista tykkäämällä tai reagoimalla julkaisuun
  • pyytää lähettämään yksityisviestin sivustolle

Et saa

  • pyytää jakamaan julkaisua (vrt. ”Tykkää ja jaa!”)
  • pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle
  • pyytää vaihtamaan profiilin taustakuvaa
  • pyytää merkitsemään ihmisiä julkaisuihin (vrt. “Tägää kaveri ja voita!”) →  huom. voit kuitenkin esittää kysymyksiä (esim. “Kenen kanssa haluaisit maailmanympärimatkalle? Osallistu arvontaan kommentoimalla!”)

Instagramissa pätevät Facebookin säännöt, yhtä huomattavaa poikkeusta lukuun ottamatta: Toisin kuin Facebook-arvonnoissa, Instagram-arvonnan osallistumisen ehtona saa olla kaverin merkitseminen kommenttikenttään.

Kuvitteellisia sääntöjen vastaisia Facebook-arvontoja.

Arvontaan osallistumisen ehtona ei ole sallittua hyödyntää käyttäjän omaa tai hänen kaverinsa aikajanaa (esim. pyytää jakamaan julkaisua omalle tai kaverin sivulle tai merkitsemään itseä tai kaveria julkaisun kuvaan tai kommenttiin). Näin ollen esimerkiksi suositut ”Tykkää ja jaa!” sekä ”Tägää ja voita!”-tyyppiset arvonnat ovat kiellettyjä.

Yleisimpiä tapoja pyytää käyttäjiä osallistumaan arvontaan on pyytää heitä tykkäämään julkaisusta ja/tai kommentoimaan sitä. Toisin kuin yksityisviestillä tai sivua tykkäämällä, näitä tapoja käytettäessä on helppoa pysyä kärryillä siitä, ketkä kaikki ovat osallistuneet arvontaan.

Arvonnan järjestämisen vastuut

Muista, että kertomalla säännöt kunnioitat osallistujaa ja annat hyvän ja luotettavan kuvan yrityksestäsi. Kuluttaja-asiamiehen linjaus markkinointiarpajaisista pätee myös Facebook- ja Instagram-arvontoihin. Linjaus kertoo selkeästi, mitä arvonnan järjestäjältä edellytetään.

Olet vastuussa muun muassa seuraavista:

  • Tarjouksen ehdoista ja kelvollisuusvaatimuksista (esimerkiksi ikä- ja asuinpaikkarajoitukset
  • Kaikkien kampanjaan tai mainokseen liittyvien säädösten noudattamisesta sekä sen yhteydessä tarjotuista palkinnoista (esimerkiksi rekisteröityminen ja tarpeellisten hyväksymisten hankinta).
  • Arvonnoissa ja kilpailuissa on myös annettava vastuuvapautus:

Jokaisen osallistujan on vapautettava Instagram tai Facebook kaikesta vastuusta. Kampanjan on ilmoitettava, ettei Instagram tai Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

7 tehovinkkiä Facebook- ja Instagram-kilpailun ja -arvonnan järjestämiseen

  1. Jos arvontaan osallistuminen edellytti julkaisuun kommentointia, voit vastata suoraan voittajan kommenttiin tai lähettää yksityisviestin, jolloin hän saa ilmoituksen heti voitosta. Jos osallistuminen edellytti pelkästään tykkäämistä, voit arvontajulkaisun kommenttiosiossa ilmoittaa voittajat, jotta kaikki tykkääjät saavat ilmoituksen.
  2. Kerro kuluttajalle osallistumisaika, -tapa ja -ehdot sekä se, mitä arvonnassa voi voittaa.
  3. Tee erillinen laskeutumissivu esimerkiksi yrityksesi verkkosivuille, jossa on lueteltu tarkemmat säännöt ja lisätiedot. Näin sinun ei tarvitse täyttää itse julkaisua kaikilla säännöillä, jolloin luettavuus paranee.
  4. Tuo heti somejulkaisun alussa ilmi, että kyseessä on arvonta tai kilpailu, koska muuten se voi mennä potentiaalisilta osallistujilta ohi. Sen voi tuoda esiin jo heti kuvassa sisällyttämällä siihen arvonta-tekstin ja/tai kirjoittamalla isoin kirjaimin ja emojien avulla esimerkiksi ”🎊ARVONTA🎊”.
  5. Ohittaaksesi Facebookin ja Instagramin kilpailu- ja arvontasäännöt voit järjestää sen omilla verkkosivuillasi ja kerätä sille näkyvyyttä tekemällä julkaisun sosiaalisen median kanaviin (esimerkiksi ”Käy verkkosivuillamme osallistumassa arvontaan!”). Muistathan, että myös verkkosivuilla olevan arvonnan tai kilpailun täytyy noudattaa markkinointiarpajaiskäytäntöjä.
  6. Suurin osa käyttäjistä todennäköisesti osallistuu jo päivän tai parin sisällä arvontaan tai kilpailuun, joten sille kannattaa kerätä lisää osallistujia mainostamalla julkaisua.
  7. Palkintona on hyvä olla omaan liiketoimintaan liittyvä asia tai esine, koska se tukee brändiä. Jos esimerkiksi liiketoimintasi perustuu elämysten tarjoamiseen, hyvä palkinto olisi tarjota elämyslahja.

Jäikö kysyttävää Facebook- ja Instagram-arvonnoista tai kilpailuista? Ota rohkeasti yhteyttä!