Project Description

Case: Suomalaisen ruoan päivä

Näin rakensimme suomalaisesta ruoasta valtakunnallisen ilmiön.

Lähtökohta ja tavoitteet

Suomalainen ruoka on oman juhlapäivänsä ansainnut

Vaikka jokainen päivä onkin suomalaisen ruoan päivä, on se tästä huolimatta oman juhlapäivänsä ansainnut. Syksyllä 2019 Ruokatieto lanseerasi valtakunnallisen Suomalaisen ruoan päivän, jotta kotimainen ruoka saataisiin entistäkin kiinteämmäksi osaksi kuluttajien arkea.

Samalla kuluttajia ohjeistettiin siihen, että kotimaisen valinnan tekeminen on helppoa – riittää että ostoksilla tunnistaa tuotteessa Hyvää Suomesta -merkin.

Toteutus

Näin kampanja tehtiin

Suomalaisen ruoan päivää vietettiin ensimmäisen kerran 4.9.2019 – ja koko kansa haluttiin kutsua mukaan juhlintaan!

Kaikki on kutsuttu

Kotimaisen ruoan juhlijoiden ja yhteisön kohtaamispaikaksi luotiin Facebook-tapahtumasivu. Tukensa Suomalaisen ruoan päivälle kuluttajat saattoivat näyttää muun muassa Facebook-profiilikehyksellä.

Kampanjan aikana sosiaaliseen mediaan tuotettiin kuluttajia puhuttelevaa, ajatuksia herättävää ja informoivaa sisältöä suomalaisesta ruoasta sekä sen tuotannosta. Sisältöjä mainostettiin ja optimoitiin parhaimman tuloksen saavuttamiseksi.

Ihmisten tunnesidettä päivää kohtaan vahvistettiin olemalla sosiaalisessa mediassa aidosti läsnä – kysymyksiin ja kommentteihin reagoitiin ja keskusteluun osallistuttiin aktiivisesti, haastavia aiheita pelkäämättä.

Vaikuttajat inspiroituivat kampanjasta

Näkyvyyden lisäämiseksi kampanjakasvoiksi valittiin tunnettuja suomalaisia vaikuttajia, jotka levittivät ilosanomaa tapahtumasta omissa kanavissaan. Vaikuttajat inspiroituivat Suomalaisen ruoan päivästä ja julkaisivat teemaan liittyviä reseptejä, leivonta- ja ruoanlaittokuvia sekä otoksia herkullisista ruoka-annoksista.

Kampanjavaikuttajien lisäksi tunnisteen #suomalaisenruoanpäivä takaa löytyi myös muita kansalle tuttuja kasvoja.

Klikkaa kuva suuremmaksi ja selaa materiaaleja.

Jäsenyritykset mukaan

Kampanja toteutettiin yhteistyössä Hyvää Suomesta -merkkiä käyttävien yritysten kanssa. Ja jotta yhdenkään jäsenyrityksen osallistuminen ei jäisi kiinni sisältöjen puutteesta, yritysten osallistuminen kampanjaan tehtiin mahdollisimman helpoksi valmiilla sisällöillä ja kuvaesimerkeillä.

Klikkaa kuva suuremmaksi ja selaa materiaaleja.

Kampanja sai räjähtävän startin…

0
Jo ensimmäisen viikon aikana kampanjan sisällöt tavoittivat yli miljoona suomalaista!

Tulokset

Kotimaisesta ruoasta tuli valtakunnallinen ilmiö

Kaiken kaikkiaan näyttökertoja kampanjamateriaaleille kertyi lähes 10 miljoonaa seitsemän kampanjaviikon aikana! Kampanja sai myös ihmiset reagoimaan – kampanjamainontaan sitouduttiin sosiaalisessa mediassa huimat 416 720 kertaa.

Suomalaisen ruoan päivän päätavoite oli tehdä juhlapäivä tunnetuksi suomalaisten keskuudessa ja myös osallistaa heitä juhlistamaan kotimaista ruokaa – tässä onnistuttiin hienosti. Hakutunnistetta #suomalaisenruoanpäivä käytettiin 1 182 kertaa Instagramissa. Ennen kampanjan aloitusta Instagramissa ei ollut löydettävissä yhtään #suomalaisenruoanpäivä -julkaisua. Facebookissa tapahtumaan osallistui yli 3 500 suomalaista ja lähes 7 000 osoitti kiinnostuksensa päivää kohtaan.

Kampanja sai valtavasti huomiota ja laajan näkyvyyden sekä aktiivisen sitouttamisen ansioista ihmiset ympäri Suomen aktivoituivat näyttämään rakkautensa suomalaista ruokaa kohtaan. Kuluttajien lisäksi mukaan juhlintaan osallistuivat myös ravintolat, suurtalouskeittiöt, päiväkodit, kirjastot, museot, pehmolelut, puolueet, seurakunnat, julkisuuden henkilöt ja elintarvikemyymälät. Lehdistö tarttui aiheeseen ja ehdotettiinpa päivää jopa viralliseksi liputuspäiväksi.

Klikkaa kuva suuremmaksi

“Päivä onnistui yli odotusten. Hyvin maltillisella budjetilla saatiin valtavasti näkyvyyttä.”

– Minna Asunmaa, Ruokatieto Yhdistys