Blogit

Asiakaslähtöinen ostopolku: parhaat käytännöt vuodelle 2025

Asiakkaan matka alkaa tarpeen tunnistamisesta ja päättyy ostopäätökseen sekä asiakassuhteen syventämiseen. Yrityksen tehtävä on tukea asiakasta oikealla hetkellä ja tarjota päätöksentekoa helpottavia ratkaisuja.

Asiakaslähtöinen ostopolku: parhaat käytännöt vuodelle 2025

Kaikki yritykset julistavat asiakaslähtöisyyttä. Silti suurin osa keskittyy lähinnä myyntiprosessiin – siis oman työn tehostamiseen. Tämä on tietysti tärkeää, mutta usein myynnin tulokset paranevat enemmän, kun keskitytään asiakkaan ostoprosessiin. Mutta miten?

Teoria on helppo. Asiakkaan matka alkaa tarpeen tunnistamisesta ja päättyy ostopäätökseen sekä asiakassuhteen syventämiseen. Yrityksen tehtävä on tukea asiakasta oikealla hetkellä ja tarjota päätöksentekoa helpottavia ratkaisuja.

Käytäntö on hankalampi. Asiakkaan polku on usein pitkäkestoinen ja monipolvinen, sekä jää usein kesken. Kilpailijatkin kampittavat, eikä oikotietä oikeasti ole.

Aihe on koko 2020-luvun ollut niin kuuma, että olemme järjestäneet siitä useamman koulutuksen ja webinaarinkin. Jos haluat varmistaa, että asiakkaidesi ostoprosessi ja -polku on jiirissä, niin tsekkaa uusin ✨✨webinaarimme ✨✨– tai kilauta suoraan parhaille tuleville työystävillesi, Jussille tai Saanalle. Apua ja asiantuntemusta siis löytyy.

Jos taas haluat poimia ns. rusinat pullasta ja DIY:ttää itsesi menestykseen, niin ole hyvä, tässä tärkeimmät pointit:

1. Laadukas sisältö

Panosta laadukkaaseen, informatiiviseen sisältöön, joka tukee päätöksentekoa ja vastaa asiakkaiden aitoihin tarpeisiin. Joskus ne ovat asiakastarinoita, asiantuntijahaastatteluja tai ihan käyttäjäarvioita, jotka vahvistavat luottamusta tehokkaimmin. Sisältöjen muoto ei kuitenkaan ole se pääasia, vaan niiden koettu hyöty. Asiakasymmärrys, my friend, asiakasymmärrys.

2. Henkilökohtaisuus

Vaikka digitaalinen viestintä tehostaa prosessia, henkilökohtainen vuorovaikutus on avainasemassa. Esim. mahdollisuus keskustella asiantuntijan tai toisen asiakkaan kanssa ja kuulla kokemuksista. Usein henkilökohtaiseen vaiheeseen päätyneet asiakkaat ovat jo lähtökohtaisesti tehneet valintansa – jos myynti klousaa alle 10 % tapaamisista niin joku on pahasti pielessä.

3. Jälkihoito

Kriittisin vaihe on kuitenkin asiakasuskollisuuden rakentaminen. Monesti yritykset keskittyvät tässä hieman liikaa prosessiin ja melkein unohtavat asiakkaan kokemuksen: ei meistä kukaan halua olla ‘vain asiakas’, haluamme tulla nähdyiksi ja kuulluiksi myös oston jälkeen.

Eli eli. Ostoprosessin hallinta on avain menestykseen. Se vaikuttaa merkittävästi myyntituloksiin ja varmistaa pitkäaikaisen menestyksen. Helppoa sen rakentaminen ja vaaliminen ei ole. Mutta onneksi apua löytyy. Tässä vielä linkki webinaariin. Tai soita Jussille. Tai Saanalle.

Saana Rantala

Saana Rantala

asiakkuuspäällikkö, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Jussi Saunamäki

Jussi Saunamäki

dataohjatun markkinoinnin johtaja, osakas

Kirjoittajan artikkelit ->