Hoas – Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö
TikTok osana tehokasta digimarkkinointia
Aihealue: Jatkuva kumppanuus, Sosiaalinen media, Sisällöntuotanto, Video- ja kuvatuotanto
Pitkäaikainen sosiaalisen median kumppanuutemme Hoasin kanssa laittoi uuden vaihteen silmään, kun laajensimme kanavapalettia vielä vahvemmin TikTokin puolelle. Pelkkänä mainoskanavana aiemmin hyödynnetty kanava solahti oivallisesti osaksi Hoasin monipuolista somepresenssiä.
Luontevaa läsnäoloa TikTokissa
Uuden kanavan sisällöntuotantoon valittiin hybridimalli. Hybridimallissa me toimistona tuotamme sisältöä, mutta sisällöntuotannossa osallistetaan ja hyödynnetään lisäksi asukaslähettiläitä, joille kanava on luonnollinen osa omaa somepresenssiä.
Tuotantotiimiin rekryttiin Hoasin asukkaita, joita kutsumme siis asukaslähettiläiksi. Hoasin viestinnän äänensävyssä pyritään sisarukselliseen tapaan viestiä, ohjeistaa ja kuunnella viereltä. Tähän sopivat erityisen hyvin jo Hoasin asunnossa asuvat, eri elämäntilanteita edustavat asukaslähettiläät.
Kyseiset lähettiläät sitoutuvat tehtäväänsä ja saavat siitä palkkion, joten pelkkää hyvän mielen hyminää ei ole tarkoitus tuottaa. Asukaslähettiläät tuottavat kanavaan sisältöä, mutta osallistuvat myös kanavan yhteisön rakentamiseen.
“TikTokin lisääminen kanavavalikoimaamme oli ollut ajatuksissamme jo pitkään, mutta oli selvää, että ensin on oltava selvä suunnitelma sisällöistä sekä riittävistä resursseista. Grapevinen kanssa saimme tehtyä hyvän pohjatyön, joten lopulta aloittaminen sujui varsin helposti ja TikTok-tili lähti toimimaan paljon paremmin kuin uskalsimmekaan odottaa. Nyt ensimmäisen puolen vuoden jälkeen tulokset ovat todella loistavia niin analytiikan kuin palautteen perusteella.”
– Saara Saksanen, Viestintäpäällikkö, Hoas
Asiakaspalvelua somelle tyypilliseen tapaan
Sisällöntuotannon lisäksi TikTokin erityispiirteisiin kuuluu aktiivinen kommentointi. Kohderyhmän ollessa nuorta, muodostuu somekanavista usein myös se luontevin asiakaspalvelukanava.
Täytettäessä tunnettuuden lisäämisen tavoitetta, tullaan samalla lisänneeksi myös asiakaspalvelun tarpeen määrää. Grapevine on toiminut Hoasin somen asiakasrajapinnassa jo vuodesta 2018 ja tämä uusi kohtaamispiste onkin löytänyt luontevasti oman paikkansa osana asiakaspalvelullista kanavapalettia.
TikTok menestysresepti – inhouse, ulkoistettu vai vaikuttaja?
Tähän kuuluisi lisätä se ultimaattinen menestysresepti. Valitettavasti meillä ei ole antaa TikTokiin yleispätevää reseptiikkaa, sillä brändi, tavoitteet ja resurssit määrittelevät ne parhaat mahdolliset toimenpiteet.
Hoasin tapauksessa luontevin ratkaisu on ollut hybridimalli, jossa me toimistona koordinoimme kokonaisuutta, suunnittelemme ja tuotamme sisältöä, hoidamme mainonnan sekä huolehdimme yhteisömanageroinnista. Asukaslähettiläät tuottavat kanavaan omannäköistä sisältöään ja toimivat Hoasin TikTokin “kasvoina”. Asukaslähettilyyden kautta kokonaisuus pysyy helposti lähestyttävänä ja aidosti kanavalle tyypillisenä tekemisenä, mikä loppujen lopuksi tuo parhaan mahdollisen tuloksen myös tunnettuuden lisäämisessä.
Pelkkiin TikTok-trendeihin ja viraalihitteihin emme mekään kuitenkaan luota, vaan kanavan sisällöntuotantoa ohjaavat sisältöteemat. Kanavalle on myös määritelty oma mediabudjettinsa. Osana Hoasin markkinoinnin kokonaisuutta, TikTok on ollut erittäin toimiva alusta, jonka parissa jatkamme kehitystyötä suurella mielenkiinnolla.