Jo aiemmin alkanut brändisisältöjen sorsiminen jatkuu yhä vahvemmin, lupaa Facebook. Tai siis aidon, ihmisten toisilleen tuottaman sisällön suosiminen vahvistuu entisestään.
[tweetherder]Käyttäjien tuottama sisältö sitouttaa lähes 7x tehokkaammin kuin brändisisältö.[/tweetherder]
Sitoutuneisuus on kaiken A ja O
Facebook on tehnyt paljon työtä saadakseen käyttäjiensä yleisen suuntauksen pelkästä selailusta takaisin sitoutumiseen. Algoritmin muutoksilla onkin saatu uutisvirta suosimaan sisältöjä, jotka ovat käyttäjien itsensä tuottamia ja aidosti reaktioita aiheuttavia.
Tässä kiristyvässä kilpailussa yritykset ovatkin kohdanneet vaikeat ajat – miten tuoda sisällöt takaisin turhuuden rajamailta? Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta Facebook on tehnyt hyvin selväksi, ettei pelkillä kattavuusluvuilla yrityskään kauas laukkaile.
Facebook tarttui laskevaan sitoutuneisuusasteeseen maaliskuussa 2016. Algoritmilla alettiin suosia Facebook Live -videoita, kun taas klikkien kalastelu vaikeutui huomattavasti. Kuvan käppyrä näyttää selkeät tulokset – näillä toimenpiteillä sitoutuneisuuden laskusuhdanne saatiin aisoihin.
Kuva: Adweek *
Miten yritys tavoittaa yleisönsä Facebookissa 2017?
Emme turhaan saarnaa UGC:n ilosanomaa, sillä käyttäjien tuottama sisältö sitouttaa miltei seitsemän kertaa tehokkaammin kuin brändisisältö. Vaikka tämä saattaakin yrityksen markkinointijohtajasta kuulostaa hyvinkin ahdistavalta, ei hätä ole tämän näköinen! Olet ehkä huomannutkin vaikuttajamarkkinoinnin lisääntyneen.
Kolme kovaa vinkkiä yritykselle
1. UGC, käyttäjien tuottama sisältö
2. Vaikuttajamarkkinointi
3. Työntekijälähettilyys
Ei ilmaisia kyytejä
Pidetään siis Facebook-suunnitelmissa se sisällön laatu ( = sitouttavuus! ) mielessä ja puhutellaan kuluttajaa jatkossakin tunteen kautta. Ilman erillistä mediabudjettia ei kuitenkaan kannata enää sisällöntuotantoon tässä kanavassa panostaa. Onneksi voimme silti vielä voittaa algoritmin puolellemme, kun panostamme tunteisiin vetoavaan, suunnitelmalliseen tarinankerrontaan.