Facebookin kuvakoot 2018

13.02.2018|

Facebookin kuvakoot vuodelle 2018 päivitettynä – tässä lunttausapua kaikille Facebookin parissa työskenteleville! Katso suositellut kuvakoot profiiliin, tapahtumiin ja ryhmiin sekä julkaistavalle sisällölle ja mainoksille.

Välillä tuntuu siltä, että sosiaalisessa mediassa kaikki muuttuu koko ajan – myös suositeltavat Facebookin kuvakoot. Kokosimme yhteen viimeisimmät suositukset siitä, minkä kokoisia kuvia Facebookissa julkaistavissa sisällöissä sekä mainoksissa kannattaa käyttää.

Suosittelemamme kuvakoot perustuvat Facebookin virallisiin ohjeistuksiin.


Facebook-profiilin sekä sivulla julkaistavan sisällön suositellut kuvakoot

 

Facebook-profiilin kuvakoot

Profiilikuva
Työkoneella 170 x 170 px ja mobiilissa 128 x 128 px

Profiilikuva näkyy uutisvirrassa pyöreänä, eli Facebook rajaa neliömuotoisesta profiilikuvasta kulmat pois. Varmista siis, ettei profiilikuvasi reunoilla ole mitään kuvan kannalta oleellista.

Kansikuva
Työkoneella 820 x 312 px tai 851 x 315 px, mobiilissa 640 x 360 px

Kansikuvan minimikoko on 400 x 150 px. Kansikuvaksi voi ladata nykyään myös videon, jonka on oltava kooltaan vähintään 820 x 312 px ja kestoltaan 20-90 sekuntia. Parhaan tuloksen takaamiseksi Facebook suosittelee videon mitoiksi 820 x 456 px.


Facebook-sivulla julkaistavan sisällön kuvakoot

Linkkijulkaisu
Suositeltu kuvakoko 1200 x 627 px

Jos pääset muokkaamaan jakamasi sivun metatietoja, kannattaa kuva ladata sivulle jo valmiiksi oikean kokoisena. Facebookin Debugger -työkalu auttaa, jos kuva ei ilmesty automaattisesti julkaisuun.Facebook-sivulla jaettavien linkkijulkaisujen kuvaa ja otsikkoa ei enää voi muokata julkaisun tekovaiheessa, mutta Power Editorin kautta sekin on mahdollista – lue täältä, miten voit määrittää linkkijulkaisuihin oman kuvasi.

Kuvajulkaisu
Kuvasuhde 9:16-16:9

Suositeltu leveys 720 px, 960 px tai 2048 px

Facebook-päivityksissä kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia kuvakokoja – monet eri koot toimivat varsin hyvin, oli kuva sitten neliö, vaaka- tai pystykuva. Kuvan tulee olla vähintään 400 px leveä ja 150 px korkea.

Video
Facebook-sivulla julkaistava video voi olla joko neliön muotoinen tai vaaka- tai pystyvideo. Videon kuvasuhteen tulee olla 9:16-16:9 ja tiedoston koon enintään 4 Gt. Tiedostomuodon suositukset ovat MP4 ja MOV.
Monet suosivat pystyvideoita, koska ne näkyvät mobiililaitteissa paremmin ja herättävät huomion tehokkaammin, sillä ne täyttävät koko ruudun. Videoihin kannattaa aina lisätä myös tekstitykset, sillä harva katsoja klikkaa videoista ääniä päälle.
Facebook Livenä toteutettu video voi kestää maksimissaan neljä tuntia.

Slideshow / diaesitys
1280 x 720 px

Monesta eri kuvasta (3-10 kpl) koostuvassa slideshow’ssa kannattaa käyttää vain samankokoisia kuvia, joiden kuvasuhde on 16:9, 1:1 tai 3:2. Jos slideshow’ssa käytettävät kuvat ovat erikokoisia, kaikki kuvat leikkautuvat neliön muotoisiksi.


Facebook-tapahtumasivun kuvakoot

Tapahtuman kansikuva- tai video 1200 x 628 px (kuvasuhde noin 1.91:1)

Jos lisäät tapahtuman kansikuvaan tekstiä, kannattaa se asetella kuvan keskelle, jolloin se näkyy parhaiten eikä leikkaudu pois mobiiliilaitteilla. Voit käyttää myös suurempaa kuvaa – esimerkiksi 1920 x 1080 px kokoinen tapahtumakuva näyttää usein paremmalta kuin suositeltu kuvakoko.

 


Facebook-ryhmän kuvakoot

Facebook-ryhmän kansikuva 1640 x 856 px (kuvasuhde 1.91:1)

Ryhmän kansikuvaan kannattaa jättää reilusti tyhjää tilaa kuvan alalaitaan, sillä mobiililaitteilla kuva leikkautuu eri lailla kuin tietokoneella ja ryhmän nimi näkyy kuvan alalaidan päällä. Jos lisäät kansikuvaan ryhmän nimen tai muuta oleellista tietoa, kannattaa se asetella kuvan ylälaitaan.

 


Facebook-mainosten kuvakoot

Mainoskuvan koko riippuu mainoskampanjan tavoitteesta sekä siitä, missä mainospaikoilla mainos näkyy. Tarkemmat ohjeet mainoskohtaisille kuville löydät Facebookin mainosoppaasta.

Huom! Karusellimainoksissa kuvat ovat aina neliöitä (kuvasuhde 1:1). Suositeltu kuvakoko on 1080 x 1080 px.

Facebook mainoskuvakoot 2018

Tekstin määrä kuvissa

Facebook suosii kuvia, joissa tekstiä on vähän (alle 20 %) tai ei ollenkaan. Voit lukea lisää tästä ja tarkistaa kuvasi mainossopivuuden Facebookin Kuvan tekstitarkistus -työkalusta.

Jos kuvassa on tekstiä tai grafiikkaa, kannattaa se ladata Facebookiin PNG-tiedostomuodossa.

Kirjoittaja:

Somen, sisältöjen ja verkkomainonnan parissa sukkuloiva markkinointi-ihminen, jonka mielestä data on kaunista ja lukeminen kannattaa aina.