Blogit

Tekijänoikeudet somessa

Valokuvan tekijänoikeudet sosiaalisessa mediassa, kuvapankkien käyttö sekä vaikuttajamarkkinoinnin juridiikka – näistä kaikista puhuttiin Grapevinen #somedrinkit-tapahtumassa maaliskuussa 2017.

Tekijänoikeudet somessa

 

Tupa oli täynnä innostuneita kuulijoita, kun #somedrinkit palasi tauolta. Nea Welling Fondialta kertoi havainnollistavin esimerkein tekijänoikeuksista somessa. Keskustelu kävi vilkkaana ja Nea saikin vastata kinkkisiin yleisökysymyksiin. Tapahtuman toisena puhujana oli Teoston lakimies Saija-Leena Tiainen, joka kertoi musiikin käytöstä YouTubessa.

Valokuvan tekijänoikeudet

Valokuvan tekijänoikeus on kuvan ottajalla, olipa kuva hyvä tai huono. Tekijänoikeutta ei tarvitse erikseen hakea mistään, vaan se syntyy kuvan valmistumishetkellä. Kuva voidaan julkaista vain kuvan ottajan luvalla suoja-ajan puitteissa.

Suoja-ajan pituuteen sen sijaan vaikuttaa valokuvan laatu: jos kuva ylittää teoskynnyksen eli se luokitellaan valokuvateokseksi, suoja-aika on 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Suoja-aika on 50 vuotta kuvan ottamisesta, jos kuvaa ei luokitella teokseksi.

[tweetherder]Yrityksen pitää pyytää lupa käyttää Instagramissa toisen kuvaa.[/tweetherder]

Tekijä, kuvaaja tai näiden oikeudenhaltija voi antaa luvan käyttää kuvaa. Tällöinkään kuvaa ei kuitenkaan saa käyttää loukkaavasti. Loukkaavaksi käytöksi on todettu mm. absolutistivalokuvaajan valokuvan käyttö viinietiketissä ja pasifistitaiteilijan teoksen käyttö väkivaltaisessa pelissä.

Yrityksen pitää pyytää lupa käyttää Instagramissa toisen kuvaa. Sitä ei saa tuosta vain, kysymättä, regrammata. Kuvakilpailuissa säännöissä on tehtävä selväksi, miten ja mitä oikeuksia henkilö antaa kisan järjestäjälle.

Lain mukaan valokuvan ottajan nimi on julkaistaessa mainittava ”niin kuin hyvä tapa vaatii”.

– Merkintä ”Lähde: Pinterest” blogikirjoituksen lopussa ei riitä, Nea naurahtaa. Tätäkin näkee yllättävän usein.

Tekijänoikeuden voi myös luovuttaa eteenpäin. Tästä, kuten käyttöoikeudesta, on tärkeä sopia kirjallisesti mahdollisimman tarkasti ja laajasti. Millä laajuudella käyttöoikeudet luovutetaan? Mihin käyttötarkoitukseen? Mitä kuvia sopimus koskee? Käyttöaika, painosmäärä, alueellinen laajuus ja käyttöoikeuden siirtymishetki on myös syytä sopia, jotta asiasta ei jälkikäteen tarvitse vääntää.

Kuvapankkien käyttö

– Lue aina kuvapankkien käyttöehdot! Nea painottaa.

Esimerkiksi osassa Creative commons -kuvia kaupallinen käyttö on kielletty. CC-kuviakaan ei saa käyttää moraalittomissa yhteyksissä. Kuvaa ei voi väittää omakseen, vaikka sitä käyttäisikin.

Yksityisyyden suojaa koskevat säännökset voivat rajoittaa kuvien käyttöä. Jos kuvaa käytetään kaupalliseen tarkoitukseen, tulee kaikilta kuvassa esiintyviltä saada lupa siihen. Etenkin alaikäisten kuvien käyttämisen kanssa tulee olla varovainen. Oikeuskäytännössä on hyväksytty periaate, jonka mukaan henkilön persoonan käyttö mainontaan ja markkinointiin edellyttää suostumusta ja luvattomasta käytöstä on maksettava korvausta.

Vaikuttajamarkkinointi

Nea muistutti käytännön esimerkein, että piilomainonta ei ole sallittua. Kuluttajalle tulee käydä yksiselitteisesti selväksi, onko tubettajan tai bloggaajan tuottamassa sisällössä kyse kaupallisesta yhteistyöstä eli käytännössä mainoksesta.

– Mainostaja on vastuussa tekemästään markkinoinnista. Bloggaajien ja tubettajien ohjeistaminen on tärkeää: miten yhteistyöstä tulisi kertoa? Nea muistuttaa.

Toisaalta myös elinkeinoharjoittajaksi katsotun bloggarin on itse pidettävä huolta, ettei harjoita piilomainontaa.

Sopimuksista Nea muistuttaa myös vaikuttajien kanssa yhteistyötä tehtäessä. Kirjalliseen sopimukseen on hyvä kirjata myös ehdot, joilla yhteistyön voi purkaa: jos vaikuttaja tekee jotakin tyhmää, esimerkiksi tuomitaan rikoksesta, brändi ei ehkä enää haluakaan tulla yhdistetyksi kyseiseen henkilöön.

Haluatko tietää lisää vaikuttajamarkkinoinnin juridiikasta? Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää!