Musiikin käyttö YouTubessa

09.03.2017|

Vuoden ensimmäisessä #somedrinkit-tapahtumassa Teoston juristi Saija-Leena Tiainen kertoi musiikin käytöstä YouTubessa. Musiikin käyttöön YouTubessa tarvitaan aina lupa kaikilta musiikin oikeudenhaltijoilta eli musiikin tekijöiltä, esittäjiltä ja äänitetuottajilta. Tapahtuman toisena puhujana oli Fondian Nea Welling, joka kertoi tekijänoikeuksista somessa.

Tekijänoikeudellisesti musiikin käyttöön YouTubessa tarvitaan lupa tallentaa musiikkiteos palvelimelle ja lupa välittää musiikkiteos yleisölle. Lupa tarvitaan aina, kestipä musiikki videolla pari sekuntia tai puoli tuntia, esitettiinpä se vihellellen tai suihkussa laulaen.

Teosto on sopinut YouTuben kanssa musiikin käytöstä YouTubessa. Tämän sopimuksen nojalla Teoston edustamien musiikin tekijöiden musiikkiteoksia saa käyttää YouTubessa YouTuben omien käyttöehtojen mukaisesti. Tästä käytöstä ei siis tarvitse kysyä lupaa Teostolta tai maksaa siitä korvauksia Teostolle. On kuitenkin hyvä muistaa, että Teosto edustaa ainoastaan musiikin tekijöiden tekijänoikeuksia. Musiikin esittäjien ja äänitetuottajien luvat YouTube-käyttöön pitää kysyä erikseen kyseisiltä oikeudenhaltijoilta tai heidän edustajiltaan.

Mitä lupia tarvitaan YouTube-videon tekemiseen?

Videon valmistusvaiheessa tarvitaan niin sanottu synkronointilupa eli lupa tallentaa musiikkiteos videolle niin, että ääni ja liikkuva kuva yhdistetään. Tämäkin lupa tarvitaan kaikilta oikeudenhaltijoilta.

Yksityishenkilö, ei-kaupallinen video

Esimerkiksi itsenäisen tubettajan, jolla ei ole kaupallista yhteistyötä, tekemä video lasketaan ei-kaupalliseksi.

Yksityishenkilö, joka tekee videon YouTubeen ei-kaupalliseen käyttöön, ei tarvitse synkronointilupaa Teostolta. Tästä käytöstä YouTube on sopinut suoraan Teoston kanssa.

Muiden oikeudenhaltijoiden synkronointiluvat tulee hankkia kyseisiltä oikeudenhaltijoilta erikseen.

Kaupallinen video

Kaupalliseksi videoksi lasketaan esimerkiksi kaikki yrityksen toimintaa, tuotteita tai palveluita esittelevät videot sekä tubettajat, joilla on kaupallista yhteistyötä esimerkiksi videoverkostossa.

Kaupalliseen käyttöön valmistettavaa videota varten tarvitsee hankkia synkronointilupa Teostolta. Lisäksi muiden oikeudenhaltijoiden synkronointiluvat tulee hankkia kyseisiltä oikeudenhaltijoilta erikseen.

YouTubesta saatavat tulot ja YouTuben sisällöntunnistusjärjestelmä

YouTube-videoiden lataajat voivat saada mainostuloja YouTubelta liittymällä YouTuben kumppaniohjelmiin. Kumppaniohjelmia on erilaisia.

Suurin osa levy-yhtiöistä on YouTuben musiikkikumppaneita joko suoraan itse tai ns. aggregaattorin kautta. Musiikkikumppaneilla on YouTuben sisällöntunnistusjärjestelmän eli Content ID:n käyttöoikeus ja he voivat sen avulla hallinnoida musiikkinsa käyttöä myös muiden kumppanien YouTube-videoilla. Vaikka Teoston luvat olisivat kunnossa, levy-yhtiöt tai aggregaattorit voivat kieltää musiikin käytön tai kerätä mainostulot näistä videoista.

Mikäli siis haluat saada mainostuloja YouTube-videoistasi ja käyttää tiettyä musiikkia videolla, kannattaa olla yhteydessä kyseistä musiikkia hallinnoivaan levy-yhtiöön ja keskustella videon tulojen jakaantumisesta ja videon mahdollisesta ”whitelistauksesta”. Teoston edustamien musiikin tekijöiden osalta oikeudet ovat kunnossa mahdollista kaupallisen käytön synkronointilupaa lukuun ottamatta – tietenkin edellyttäen, että noudatat YouTuben käyttöehtoja.

Kirjoittaja:

Sukella kanssamme sosiaalisen median, markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan uutisiin ja ilmiöihin! Grapevinen blogista löydät näkemyksiämme aiheesta, toimistomme kuulumisia sekä ennen kaikkea konkreettisia vinkkejä, miten yritykset voivat kehittää omaa (digi)markkinointiaan.