Asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyys on ollut Grapevinen kulmakivi perustamishetkestä alkaen ja tänä vuonna saadut Great Place To Work ja Vuoden Toimisto tunnustukset osoittavat, että kyse ei ole koskaan ollut vain sanahelinästä. Toiminnan ja yrityksen kasvaessa kehittämiseen on kuitenkin paneuduttava entistäkin tarmokkaammin.
Grapevinella viihdytään ja se näkyy
“Meille on aina ollut erityisen tärkeää se, että töissä viihdytään. Toisaalta olemme alusta asti uskoneet hyvään maineeseen ja sitä kautta suosittelun voimaan. Tämä vuosi on jo osoittanut, että olemme menneet oikeaan suuntaan: sekä asiakkaat että asiantuntijat ovat Grapevineen tyytyväisiä.”, Siniaalto toteaa.
Tekemisen meininki ja loistava palvelu pohjautuvat hyvälle työntekijäkokemukselle. Tähän Grapevinella on keskitytty jo paljon ennen koronaa, mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana toki erityisen painokkaasti. Kun tekijät voivat hyvin, luottavat kollegoihinsa ja ilmapiiri on positiviinen, on helppo pitää erinomaista palvelun tasoa yllä ja sitä kautta solmia pitkiä ja molempia osapuolia innostavia asiakassuhteita.
Palvelun laatua kehitetään jatkuvasti
Siniaallon omakohtainen kokemus asiakaspuolelta on kerryttänyt näkemystä siitä, mitä asiakkaat arvostavat yhteistyössä. Perusasiana voidaan pitää sitä, että tehdään se mitä luvataan sovitussa aikataulussa. Ja mielellään vähän enemmän ja nopeammin. Tällä pääsee jo pitkälle, mutta toki pitkät ja monipuoliset asiakassuhteet perustuvat myös muille elementeille.
“Vuoden Toimisto -tutkimus on toiminut meillä jo useamman vuoden asiakastyytyväisyyden syväluotauksena ja kehityskohtien tunnistamisen välineenä. Tutkimuksessahan haastatellaan kaikki pitkäaikaiset asiakkaat perusteellisesti. Tämän lisäksi kysymme säännöllisesti asiakkaiden fiiliksiä lyhyemmillä NPS-kyselyillä. Näiden työkalujen avulla palvelun laatua on mahdollista kehittää jatkuvasti.”, Siniaalto kertoo.
Tero Heittolasta uusi toimitusjohtaja
“Grapevine on viime aikoina kehittynyt ja kasvanut huimaa vauhtia. Paljon on tapahtunut vuosien varrella – olemme muuttuneet, mukautuneet ja muuttaneet useamman kerran. Nyt on taas aika uudistua.”, Siniaalto summaa.
2021 alkuvuodesta operatiivisena johtajana Grapevinessa aloittanut Tero Heittola siirtyy yhtiön toimitusjohtajaksi 1.9.2021 alkaen. Yksi Heittolan roolin tärkeimmistä tehtävistä on kehittää työntekijäkokemusta. Grapevinen perustaja ja pääomistaja Marika Siniaalto ottaa haltuunsa asiakaskokemusjohtajan tärkeän roolin ja keskittyy jatkossa asiakastyytyväisyyteen, palvelukehitykseen ja Grapevinen tärkeän viestin kertomiseen entistä laajemmalle joukolle.
“Grapevinen kulttuuri teki minuun syvän vaikutuksen. Täällä ymmärretään, että kaikki asiantuntijatyö on ensisijaisesti palvelutyötä. Ja että tyytyväinen, motivoitunut asiantuntija on elinehto hyvälle asiakaspalvelulle. Se on perusta, jonka päälle kasvu ja kannattavuus rakentuu”, Heittola toteaa.
Asiakkaiden näkökulmasta arki ei muutu, eikä Siniaalto ole siirtymässä taka-alalle, vaan uusista rooleista ponnistetaan entistä parempaan vauhtiin.
“Digitaalinen markkinointi kehittyy huimaa vauhtia eikä monilla yrityksillä, valitettavasti kaikilla toimistoillakaan, ole omasta takaa riittäviä kykyjä kehityksen kärjessä pysymiseen. Palvelumme on kevään aikana viilattu tähän tarpeeseen: sparraamme strategiat ja toteutamme ne edelleen konkreettisesti, ihan yhteisömanagerointiin ja asiakasraportointiin saakka”, Heittola lupaa.
Grapevine Media Oy on vuonna 2009 perustettu strategisen markkinointiviestinnän kumppani aidosti digitaalisella sydämellä. Yritys työllistää 21 alan asiantuntijaa, ja sen pitkäaikaisia asiakkaita ovat muun muassa Suomen Sokeri, Järvikylä, Paulig, Santa Maria, AW Academy, Miele, Ruokatieto Yhdistys ja Vafo Prahan tuotemerkit Brit, Carnilove ja PrimaCat. Vuoden 2021 liikevaihtoennuste on 2 M€. Grapevine valittiin Vuoden Toimisto 2021 -kilpailun voittajaksi pienten markkinointiteknologiatoimistojen kategoriassa.