Miten GDPR vaikuttaa Facebook-mainontaan? Vaatiiko se toimenpiteitä, jos olen asentanut Facebook-pikselin? Entä ovatko asiakaslistoja hyödyntävät mukautetut kohderyhmät uudistuksen myötä enää sallittuja?
Tietosuoja on aina ollut ja tulee aina olemaan osa digimarkkinoijan arkea – pyörää ei ole keksitty uudestaan GDPR:n myötä.
Facebookissa saa GDPR-uudistuksesta huolimatta temmeltää melko levollisin mielin paria muuttujaa lukuunottamatta. Kokosin alle tärkeimmät kohdat, jotka jokaisen Facebook-mainostajan tulisi sisäistää ja huolehtia kuntoon.
Mitä GDPR tarkoittaa ja mitä tarkoitusta se palvelee?
General Data Protection Regulation, eli yleinen tietosuoja-asetus, lyhennettynä GDPR, astuu voimaan 25. toukokuuta 2018. Sen tarkoituksena on yhdenmukaistaa henkilötietoja käsittelevä lainsäädäntö EU-alueella samalla tehden siitä läpinäkyvämpää ja perustellumpaa. GDPR-uudistus antaa yksityishenkilöille lisää oikeuksia vaikuttaa omien henkilötietojensa keräämiseen ja siirtämiseen.
Lähde: http://www.tietosuoja.fi/fi/index/euntietosuojauudistus.html
Vaikuttaako GDPR Facebook-pikselin käyttöön?
Facebook-pikseli on sivustolle asennettu koodi, eli eväste, jonka avulla kerätään dataa sivuston käytöstä. Kerättyä dataa hyödynnetään esimerkiksi Facebook-mainonnassa. Facebook-pikseli on GDPR-asetuksen mukainen, jos sivuillasi olevassa tietosuojaselosteessa kerrotaan läpinäkyvästi, mihin pikselin tuottamia tietoja käytetään. Lisäksi käyttäjälle tulisi tarjota selosteiden yhteydessä selkeä ohjeistus siitä, kuinka hallinnoida evästetietojaan.
Lähde: https://developers.facebook.com/docs/privacy
Vaikuttaako GDPR-tietosuoja Facebook-mainontaan?
“Organisaatiot, jotka mainostavat käyttäen Facebook-yrityksiä, voivat jatkaa Facebookin alustojen ja ratkaisujen käyttämistä samalla tavalla, jolla he käyttävät niitä nykyäänkin. Jokainen yritys vastaa omasta yleisen tietosuoja-asetuksen noudattamisestaan samalla tavalla kuin ne vastaavat niitä koskevien lakien noudattamisesta nykyäänkin.”
Lähde: https://www.facebook.com/business/gdpr
Facebook mainosalustana huolehtii omalta osaltaan GDPR:n noudattamisesta. Mainontaa Facebookin kautta voi siis huoletta jatkaa myös 25. toukokuuta eteenpäin, mikäli käytössäsi ei ole asiakaslistoja hyödyntäviä mukautettuja kohderyhmiä.
Miten käy asiakaslistoille ja mukautetuille kohderyhmille GDPR:n astuttua voimaan?
Jos käytät asiakaslistoja mukautettujen kohderyhmien rakentamiseen, on sinun oltava erityisen tarkka, että listalta löytyvät henkilöt ovat antaneet yrityksellesi luvan käyttää henkilötietojaan myös Facebook-mainonnassa. Esimerkiksi uutiskirjeen tilaajaksi rekisteröitynyt henkilö ei automaattisesti ole antanut yrityksellesi lupaa hyödyntää henkilötietojaan Facebook-mainonnassa, jos tätä ei ehdoissa ole erikseen mainittu.
Lähde: https://www.facebook.com/legal/terms/customaudience
GDPR-muistilista Facebook-mainostajalle:
- Jos verkkosivuillasi kerätään henkilötietoja Facebook-pikselillä, varmista, että vaaditut rekisteri- ja tietosuojaselosteet ovat ajan tasalla. Valmiita pohjia ja tarkempia ohjeita selosteiden laatimiseen löydät täältä.
- Tarkista, että kaikki asiakaslistoilla olevat henkilötiedot, joita käytetään mukautettujen kohderyhmien rakentamiseen, on hankittu tietosuoja-asetuksen mukaisesti ja läpinäkyvästi. Facebookin ohjeet mukautettujen kohderyhmien luomiseen löydät täältä.
- Jos käytössäsi ei ole Facebook-pikseliä, etkä käytä erillisiä asiakaslistoja Facebook-mainonnan kohdentamiseen, voit jatkaa mainostamista samaan malliin – ainakin toistaiseksi 😉
Pistävätkö jatkuvat uudistukset sinunkin pääsi sekaisin? Liity sisäpiiriin ja tiedä, miten digitaalinen maailma makaa!
Lähteet:
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/euntietosuojauudistus.html
https://www.facebook.com/business/gdpr