Oman elämänsä ja alansa guruja, sotureita ja supersankareita tuntuu kulkevan joukossamme nykyään enemmän kuin kuumimman Marvel-buumin aikoihin. Varsinkin, kun katsoo digimarkkinoinnin rekryilmoituksia.

Somesankareita ja digiguruja haetaan, kun halutaan löytää se yksi maaginen tyyppi, joka hoitaa kaikki ne hommat, joita ei itse ymmärretä tai osata.  Näiden nimikkeiden varjolla vaan helposti hoidetaan hommia kuin laastarilla avohaavaa. He tekevät sen, mitä yritykset haluavat, muttei aina sitä, mitä ne tarvitsisivat.

Olisiko aika olla rehellinen siitä, mitä tuloksellinen digitaalinen markkinointi todella tarvitsee?

Joukkovoimaa ja joukkoälyä

Joukko on yleensä viisaampi kuin yksi. Tämä pätee myös tulokselliseen digimarkkinointiin.

Nykyaikaista ja tuloksia tuovaa digimarkkinointia ei tehdä supervoimilla yksin.

Se tehdään erilaisilla taustoilla ja osaamisella varustetuilla tiimeillä.

Vaikka taitavia päällikkötason tekijöitä riittääkin, kukaan ei oikeasti ole moniajolla toimiva Duracell-pupu, joka tietäisi kaikesta edes tarpeeksi. Itse vaatimus on lähtökohtaisesti älytön ja vain osoitus siitä, kuinka monimutkaisessa maailmassa halutaan helppoja ja kustannustehokkaita vastauksia.

Ja sellaisiakin toki myös löytyy, mutta todellisuudessa harvemmin yhden supersankarin muodossa.

Digitiimi kilpailuetuna

Jos minä teen sinusta vetovoimaisemman verkossa, niin todellisuudessa takanani on tiimi. Joskus tämän tiimin ulkoistaminen on sekä järkevää että kustannustehokasta. Sanon sen suoraan: en itse osaisi tai ehtisi tekemään kaikkea sitä, mitä brändin vetovoimaisuuden rakentaminen verkossa ja somessa oikeasti vaatii. Monialainen tiimimme osaa.

En halua syyllistää ketään, vaan säästää aikaa ja rahaa. Alkuun auttaa ymmärtää, minkälaisia erilaisia peruspaloja pitkäjänteinen ja tuloksellinen digitaalinen markkinointi yleensä pitää sisällään.

  • Suunnitelma

Markkinoijan paras opas nyt ja tulevaisuudessa on sisältö- ja somestrategia. Jotta voi vaikuttaa, täytyy ensi tavoittaa. Ilman suunnitelmaa tästä on tullut sosiaalisessa mediassa kuten koko world wide webissä entistäkin vaikeampaa.

  • Sisällöntuotanto

Brändiä rakennetaan siellä, missä kohderyhmä on. Merkityksellisten tarinoiden synnyttäminen eri kontaktipisteisiin on digitiimin perustyötä – oli kyseessä sitten omat verkkosivut, blogi tai some-kanavat ja keinoina teksti, valokuva, video tai grafiikka.

  • Läsnäolo

Kenenkään ei kannata laiminlyödä ihmisenä ihmiselle olemista ja puhumista – varsinkaan tuloksia haluavan brändin. Vuorovaikutus omien olemassa olevien ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa brändin omalla äänellä on yksi digitiimin peruspäivätöitä.

  • Kehittäminen 

Digimarkkinoinnin elinvoima tulee kyvystä kehittää ja kehittyä. Se on myös tuloksellisuuden elinehto. Jatkuvan mittareiden seuraamisen ja analysoinnin sekä sen pohjalta kaiken tekemisen tuunaamisen on oltava rutiinia. Fiiliksellä voi vahingossa päästä pitkällekin, mutta datalla tehdään todellista tulosta.

  • Mainonta 

Se, kuinka maksimaalista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta saadaan minimaaliseen hintaan vaatii erilaisten toimintaympäristöjen tuntemusta. Digitiimistä täytyy löytyä osaamista sekä Googlen että eri some-kanavien mainonnan maailmoihin. Muuten olet helposti näkymätön.

  • Kampanjat

Tuloksellinen digimarkkinointi on maratooni, jota ei siis voida suorittaa spurtilla. Pitkäjänteisen ja johdonmukaisen tekemisen rinnalle kuitenkin kaivataan teräviäkin vetoja, jotka palvelevat aina selkeitä tavoitteita. Ideat ja toteutukset erilaisiin digikampanjoihin onnistuu digitiimiltä aina tarpeen mukaan.

  • Projektinhallinta

Suunta ei saa kadota, vaikka asioita tapahtuu samanaikaisesti paljonkin. Koko paletin hallitseminen ja samalla katseen pitäminen horisontissa on kuitenkin tuloksellisen digimarkkinoinnin peruspalikka. Osaava projektinhallinta takaa, että brändiä rakennetaan johdonmukaisesti.

Löytyykö teiltä tekijät ja osaaminen jo tähän kaikkeen?